Gå til innhold

Firehjulstrekk XL-7

Ranger emnet


astro1

Anbefalte innlegg

:wonder::wonder::wonder::wonder:Hei. Har et spørsmål angående firehjulstrekken på xl-7.

 

Jeg har aldri hatt en firehjulstrekker før, så jeg vet ikke helt hvordan de skal oppføre seg når en kjører med den innkoblet.

Prøvde å kjøre litt rundt med 4 hjulstrekken innkoblet i dag.

Å kjøre rundt uten for mye sving på rattet gikk fint, men når jeg har full sving og skal rygge eller kjøre fram igjen så virker det som om den hakker pluss at det kjennes ut som om håndbrekket står halveis på.

Er dette normalt da?? :wonder:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at hvis du hører unormalt mye knekking etc fra drivverket så sjekk det.Det kan være kryss som er slitt og da er det jo like greit å være føre var....

 

Tips til bruk av 4x4 står muligens i instruksjonsboken (hvis du har) og på klistremerker på solskjerm eller rundt om.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke kjøre med 4wd koblet inn, annet enn når du faktisk trenger det! bør IKKE kjøre med den innkoblet på tørr asfalt feks ved full sving, da kan du knekke hele diffen! på is så er det ikke så farlig. Den kan kobles inn ifart, helt opp til 100 km/t mener jeg å huske.

 

Men bør ikke kjøre med den på vanlig vei ved vanlig kjøring. men når du kjører av hovedveien å skal opp noe bakker osv er den fin å ha :)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ganske enkelt, på fast underlag, som asfalt, betong osv bruker man bakhjulstrekk... på løst føre som grus, sand osv kan man kjøre med firehjulstrekk innkobla.

 

Bilen din har ikke senterdifferensial, så den vil bryte litt i sving siden fram og bakhjula går i samme fart, og på sving må framhjula gå lenger enn bakhjula. Dette vil gi deg unormalslitasje i drivverk og oppheng om 4x4 bruker mye på fast underlag.

 

Du kan som Nightking sier koble 4x4 høy inn i fart, men pass da på at bilen ruller fritt og rett fram så ikke du har noe spenn i drivverket. 4x4 er ikke egna for noe særlig over 80 km/t, ikke fordi farta er noe problem for drivverket, men du kan få en overraskelse ved brems, når drivverket plutselig gir deg 50/50 i bremsefordeling.

 

4x4 lav er det viktig at bilen står stille når du sjalter inn, men når du trenger lavserien, vel det er da morroa begynner:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår