Gå til innhold

Automat girer bare til 2. gir

Ranger emnet


Elvetun

Anbefalte innlegg

For en stund siden hadde jeg problemer med å få start på min 1996 Stratus 2,5 V6 1996 mod. Fikk den tauet til Alfaset som brukte 1 måned på å finne feilen. Kostet meg over 10 000 i feilsøking og en del til 900. På tur fra Oslo til Molde sluttet bilen å dra. Stoppet på en holdeplass, satte bilen i park, og så i drive. Da gikk bilen videre, men girer bare nå til 2. gir. Uansett om den står til 3. gir eller i drive girer ikke automatkassen. Oljen er veldig fin og hadde i forkant ingen ulyder. Jeg vet de på Alfaset også prøvekjørte bilen, men kommenterte ikke att automat kassen var dårlig.

Er det kassa som nå er gåen?

Noen som kan gi meg noen tips om hva som er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolig er det feil på input og/eller output speed sensor.

 

Dersom det oppstår en feil i girkassens system,elektronisk eller mekanisk,har disse bilene et nödprogram hvor girkassen låses i 2. gir.

 

Speed sensorer er et ganske vanlig problem på disse. Det kan fortsatt väre andre ting,som mekanisk innv,solenoidhuset etc. Kanskje bare noen kontakter som sitter dårlig eller har dålig kontakt.

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
Har sjekket oljen, alt ser bra ut. Har ikke hatt noe problemer med girkassen før. problemet oppsto helt pluttselig

 

Hvis input speed sensor er gåen så girer kassen bare til andre gir.

Hvis out put speed sensor er gåen,så virker ikke speedometer,og kassen girer bare til andre gir.Disse to feilene skjer plutselig samtidig.

 

Disse feilene er mest sannsynlige.

 

Hvis bilen er kjørt pent,og passet på servicen,og oljen på girkassen,så holder disse girboksene lenge.

 

På bilmaks i trondheim tar de 2600kr i bare såkalt feilsøkning også kommer time arb og deler i tilegg.Jeg slapp unna med 462kr for en out put speed sensor,og gjorde jobben selv på en halv time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår