Gå til innhold

5 års reklamasjonsrett på motor og drivverk?

Ranger emnet


Temur

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det noen som vet hvordan dette fungerer?

Hadde en bil inne på service i dag, en 2007mod Volvo c30.

Den var inne hos samme forhandler som solgte meg bilen plettfri for 3-4mnd siden.

De solgte også denne bilen når den var ny.

 

På servicen kom det frem at det var et lager på utgående aksel på girkassen som var gåent, den lakk også olje, samt en bærearm som måtte byttes.

 

Etter hva jeg har skjønt ut i fra Forbrukerrådet sine sider, så har man 5 års reklamasjonsrett på motor og driverk. Altså alt som kommer utenom slitedeler.

 

Det jeg vil da er og gå til forhandler og kreve iallefall at de tar på seg girkasseproblemene, da dette ikke er normale slitedeler når bilen har gått 68 000.

 

Jeg har leiter rundtom, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne.

Er det noen som vet hvor man finner en paragraf eller lignende som sier dette med 5 års reklamasjonsrett?

 

Jeg syns egentlig at forhandler burde ta på seg alt, da bilen ble solgt til meg plettfri for 3-4 mnd siden/13 000 km.

Iallefall mtp girkassen, da sånne ting ikke begynner sånn helt over natten.

Foringene i den ødelagte bærearmen vet jeg ikke helt med, men de burde vel ha sett det når bilen var inne hos de til full service og gjennomgang?

 

Takker for innspill, og hjelp med paragrafleiting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært borte i dette selv, men når jeg kjøpte min bil (garanti var gått ut) så fortalte selger at hvis noe går i stykker som er ment å holde mer enn 5 år så kan dette taes som en reklamasjon.

Jeg mener at girkasse så absolutt går inn under kategorien av ting som skal holde minimum 5 år.

 

Har du spurt verkstedet ang dette?

Muligens serviceavdelingen ikke legger så mye vekt på dette som en selger...?

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bærearmen får du ikke på på reklamasjonsrett, og det er jo ikke sikkert det var noe galt for tre-fire mnd siden. Engang må det jo begynne. Du skriver at bilen var inne til full gjennomgang og service. Hvorfor service igjen alt nå?

 

Girkassa skal du få dekket, men det er slik med denne regelen at det er du som må bevise at dette er en reklamasjonssak. En forhandler har ingen plikt til å opplyse om det. Ta kontakt med forhandleren du og si fra så regner jeg med det ordner seg.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Service igjen alt nå, er fordi jeg stiller meg svært kritisk til at ikke luftfilteret var byttet, og ellers små indikasjoner på at det aldri har vært foretatt noe service.

Samt det måtte fylles regenereringsvæske til partikkelfilteret.

 

Verkstedet var villig til og gi 60% rabatt på deler og jobben, men jeg står på mitt og mener at de burde ta på seg hele regningen for oljelekkasje og lageret.

Kommer ikke til og gi meg her, for de kan garantert reglene om dette. Selvsagt prøver de seg jo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår