Gå til innhold

Ny Sparebøsse - 6N 97 1.4 44 kilowatt

Ranger emnet


Ideal

Anbefalte innlegg

Vel, her om dagen fikk jeg det over meg at jeg måtte ha en billig bruksbil.

Litt surfing på finn.no og jeg fant en 97 modell Polo som bare hadde gått 82.000 kilometer.

Bilen var til salgs for 15.000kr.

 

Selger presenterte bilen som en bil med litt å gjøre, som hadde stått en stund.

På bilde så bilen fin ut, det viste seg at bildet var fra før den ble satt bort :D

Det viste seg at bilen hadde stått i en parkeringshall siden februar 2007, så den var dekket i et sånt brunt støvlag, typ asfaltstøv.

Bakruta var knust, så den hadde det samme lekre støvet innvendig, høhøhø :D

Batteriet var ferdig. Bremsene foran hadde også sett sine beste dager, bare rust og lite bremseskive.

Masse knust glass inne i bilen, og kun et sett dekk, vinterdekk - riktignok nye vinterdekk, men de var nye i 2006.

 

Etter litt frem og tilbake ble vi enige om at jeg skulle få bilen for 14.500 kroner, kunne sikkert ha fått den billigere.

 

Såååå, jeg ringte min gode venn btl som tok turen til Oslo.

Vi dro på biltema, kjøpte batteri, bremseskiver, bremseklosser, oljefilter, fire liter 5w-50, og en sånn spilloljetank.

Tok turen ned på Maxbo og kjøpte oss to slike malerdresser til femti kroner stykket.

 

Så dro vi ned på Grünerløkka og smekka batteriet i bilen, heiv på oss dress og kjørte rett til Statoil på kiellands plass og begynte å støvsuge glassbiter.

Etter å ha fylt litt luft i dekkene kjørte vi bort til Løkka Bilpleie.

De ville ha 1000kr for å gå løs på interiøret med rensemaskin.

Greit nok, det meste ble veldig bra, men solskjermene ble ikke helt 100%.

 

Dagen etter sku vi fikse bremser. Tut og kjør.

Litt tidligere hadde jeg surfa litt på finn.no - så da ble det en liten tur til Drammen først for å kjøpe noen alufelger. Betalte 1500 for de, 15" felg av type "Oxxo Santa", tror de selges på bilxtra til vanlig.

Deretter satt jeg meg ned og bestilte 4stk Uniroyal Rainsport 2 i 195-45-15.

 

Under montering av bremseskiver merket vi at bremseslangene var litt dårlige, men vi får håpe at de ikke sier noe på eu kontrollen ;)

 

post-1120-13804853416441_thumb.jpg

post-1120-13804853416182_thumb.jpg

post-1120-1380485341627_thumb.jpg

post-1120-13804853416371_thumb.jpg

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var fin den :) Hvilke planer har du for denne da? Samme motor som i min. Helt greie de, veldig sterke på lave turtall blei litt overaska i motbakker :) Min og er 1997 mod, men gått 151k km. Men som du kan se på tråden så er det litt små rust :)

 

Men litt merkelig at du har andre fangere enn meg... Like årstall og motor. Skulle nesten trodd du skulle hatt sånne som står på min, er jo de som er kule vettu ;) hehehe..

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe :D ja denne er litt unormal.

Det er en import fra Tenerife, eieren tok den som flyttegods. Han må ha hatt hus på Tenerife da.

Den har f ex ikke airbag, og ikke abs! Men meget gode seter, el. vinduer og servo.

 

Har ikke sånn store planer, gjør alt på absolutt lavbudsjett :D så da blir det ikke noe sånn, store greier.

Jeg har bestilt et 40/30 senkesett med dempere og fjærer fra Tyskland til 227 euro, en kompis bestilte til golfen sin samtidig så da sparer vi litt frakt. Så har jeg kjøpt reg reim strammer og vannpumpe, så da må jeg bare ha reg reima. Har skaffa hvite blinklys til foran, men vil ha til skjermene også.

 

Fyren som solgte meg bilen hadde kuka bort fronten til CD spilleren. Manualen sørget han derimot for å gi meg - omg..

Så da måtte jeg jo nesten skaffe meg en ny radio. Er jo kjekt med mp3 og sånn også, dette er jo ikke 1997 liksom.

 

Siden dette er ei sparebøsse, så ville jeg ikke bruke for mye penger på dette her, så pris ble vel en av hovedkriteriene.

Først vurderte jeg å kjøpe en slik sony spiller som jeg så i elkjøp-avisa til 395 kroner.. men så googlet jeg den og folk sa den var rævva.

Etter litt forskning fant jeg ut at fronthøyttalerne i bilen kan byttes med 10cm/4" størrelse, og at de i døra er 17cm/6.5" størrelse.

 

Så da gjaldt det bare å finne noe som var så billig som mulig, og som var såpass bra at man kunne leve med det.

Såkalte "frontsett" med delefilter og separate diskanter og slikt, avskreiv jeg med en gang, alt for dyrt og plagsomt.

Bestemte meg for å gå for en rimelig cd/mp3 sak med usb eller minnekort spor, og to-veis høyttalere.

Jeg valgte:

Kenwood KDC-4051UG spillerenhet

Pioneer TS-G1012i 4" høyttalere

Kenwood KFC-E1762C 6.5" høyttalere

Sammen med en Verbatim Netbook 16gb usb stick, som er bitteliten og bare vil stikke ut et par mm fra spilleren, kom dette på totalt 1480kr inklusive frakt kjøpt fra Pixmania :)

 

Når jeg skulle montere spetakkelet oppdaget jeg at fra iso kontakten i bilen var det kun to utganger som var brukt til høyttalere, ikke fire.

Videre fant jeg når jeg åpnet dekslene i dashboardet, at høyttalerne i dashen var en stor 10cm plastdisk, med 2cm store elementer - for en ripoff! I tillegg var kablene til dørhøyttalerke koblet til fronthøyttalerne, slik at de begge var koblet i paralell altså.

Da ble det en liten tur på biltema for å kjøpe ny iso kontakt og littegranne kabel.

VW har kobla ledningene for konstantstrøm og tenningsstrøm feil, men kenwood sin sånn iso plugg har koblinger for å snu på dette så det gikk helt greit.

Kobla det slik at dørhøyttalerne og fronthøyttalerne nå har hver sin kabel, så får man brukt alle fire utgangene på spilleren.

Dørhøyttalerne fra Kenwood kommer med en pluggbit på baksida, så VW sin plugg passer rett nedi.

Fronthøyttalerne jeg kjøpte passa fint nedi dashen, måtte bare bøye de festeørene på de litt. Fiberboardet på dashen er fint til å skru i også.

 

Resultatet ble meget fin lyd. Nå har jeg litt lyst på en subwoofer også, men det er veldig lite baggasjeplass i en slik Polo.

Da har jeg vurdert to slike Pioneer aktive subber. En er flat, og man legger den nederst i baggasjerommet. Den andre passer nedi reservehjulet. Vi får se..

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns bagasjerommet e akkurat passe jeg da, god plass til en 120l dobbel 12" kasse :D :D hehe...

 

Har veldig lyst på de dørene dine, både el.vindu og høytallere rommene...

Endret av ThomasEK

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om du putter en dobbelkasse baki, så får du ikke plass til så mye annet :D

Er jo kjekt om man faktisk har plass til en trillekoffert dersom man skal på flyplassen f ex ;) eller bæreposer fra Ica.

 

Jeg er litt keen på den flate pioneer subben, får se om jeg tar meg råd.. den er ca dobbelt så dyr som en "standard aktiv 12erkasse", så det bryter litt med økonomien.

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo baksete... ;)

 

Men skjønner pointe ditt, vi har 2 biler.. Å dette blir jo "skolebilen" + god bilen min. Så gjør akkurat som jeg føler for med den bilen :D

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D jaja.

 

Jeg var på EU kontroll i går, og da fikk jeg faktisk bare en toer-feil, selvparkering av vindusviskere.

De selvparkerer fint på intervall, så da har jeg bestemt meg for å prøve å bytte bryteren på rattstammen først.

Så surt å være så nært å få skilter på bilen og så gikk det ikke pga en sånn bagatell!

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa-aaa.... da prøvde jeg med ny bryter/hendel, og det hjalp slett ikke.

Så da var det å kjøpe ny motor. Vindusviskerarmene sitter selvfølgelig dønn fast på viskermekanismen, så da må jeg på biltema og kjøpe meg avtrekker da..

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det du! Nå er den EU-godkjent og klar for tusenvis av kilometer ;)

Ny vindusviskermotor gjorde susen! :D avtrekker til 50kr på biltema var gull.

 

Så har jeg henta felgene hos dekksjappa, nå sitter det dekk på :D i morgen skal jeg kjøpe noen bolter og slenge på de litt større hjulene.

Tror 15" blir riktig så fint på en sånn liten bil :)

 

I dag har jeg skifta pollenfilter og luftfilter på bilen også, pollenfilteret var jo helt jævlig, så lå det sikkert ca. en brødpose fullt av slikt løv og pollendrit oppå og rundt, så det var på tide å få renska ut :D vurderer å ta opp den renna igjen og støvsuge den, og smøre opp vindusviskermekanismen, den så litt tørr ut.

 

Jeg håper alle som leser dette tar litt del i min glede over å ha fått EU godkjent kjerra :D

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! da har du lovlig bil i 2 år til!

 

Slet selv ræva av meg for å EU-godkjenne min, men det var på grunn av trangsynte veivesen ansatte i kr.sand, som nektet å godkjenne et fult lovlig senkesett.

 

Du får slenge inn noe mer bilder når du får dekkene på!

-Best tråd på forumet:

http://tiny.cc/Trykkher (forkortet lenke)

Anbefales av alle vårs egen Quattro73 som har dette å si: Anbefales for alle med litt syk humor Tråden i signaturen til NadaX7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere :D Er så heldig at min allerede er eu-ok, så kan bare slenge på et justerbart senkesett å bekymre meg enten til neste eu eller til jeg blir stopt å må på kontroll :P hehehe

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH]23771[/ATTACH]

 

Sånn ble det med de nye hjulene på :)

Den observante leser vil legge merke til at tanklokket mangler!

Det er rett og slett brukket av, har det liggende på kommoden min.. hhehe.

Jeg må prøve å få tak i et fra en hugger, i riktig farge.

post-1120-1380485342478_thumb.jpg

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håhå, da ser det ut som at jeg har klart å skaffe ei tankluke i riktig farge ;)

Så da må jeg bare prøve å finne ut av hvordan man demonterer dette her og setter på den nye ;)

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår