Gå til innhold

Tråd om bygging av min BMW E30 Bilcrossbil...

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Har henta meg en 2-dørs E30 for ca ett år siden som jeg skal bygge til bilcross.. Bilen var rustsveisa og opplakket 1 år før jeg kjøpte den, så ser ganske bra ut.. For bra for bilcross igrunn, men hater BMW, så da får den heller duge på bilcrossbanen..

 

Bilen er orginalt en 316, eller 318.. Noe 4-sylindra ihvertfall.. Var satt i en 318IS motor, som jeg har kasta i grøfta, sammen med 2 getrag 240-kasser. Ingenting av bmw skal brukes bortsett fra understell og kaross.. :)

 

Hadde en E30 før med volvo-motor og girkasse som funka som faen, så tenkte jeg skulle bygge noe ala det.. Har hele understellet fra den gamle bilen, som jeg skal sette over på denne.. (Bakaksling og framaksel med tilhørende tilbehør)..

 

Girkassen jeg skal bruke er en 4-trinnskasse fra volvo 240 (M45), og motoren er.....Audi 5'er.... Motorvalget ble tatt for lenge siden, da jeg fikk motoren av en kompis, og har selv kjørt bil med den motoren, og alt funket supert.. Er en org 2.2I R5.. Så dersom noen har koblingsskjema som er lett og forstå seg på til denne type motor, så skrik ut.. :)

 

Her er noen bilder av vidunderet:

 

Her er all dritten jeg har skrudd ut av bilen.. Sikkert 100kg med interiør:

DSC00417.jpg

 

 

Motorrommet med god plass til Audi 5'er:

DSC00418-1.jpg

 

 

Karossen:

DSC00419.jpg

 

DSC00420.jpg

 

DSC00426.jpg

 

DSC00425.jpg

 

 

 

Innvendig:

DSC00423.jpg

 

DSC00422.jpg

 

DSC00421.jpg

 

 

 

Motor og gir:

DSC00424.jpg

 

 

 

Var omtrent komplett M3-styling ellernoe slikt på bilen når jeg kjøpte den... Dette kastes evt selges svindyrt. (Strøken stand, men mangler front og bakfanger + vinge bak, da jeg skal ha den selv)

DSC00427.jpg

 

 

 

 

Kommentarer?? :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk prøvd motoren i motorrommet idag.. Må bygge om bunnpanna mye, men når jeg skrudde den av, så jeg at dette var en veldig smal sak.. Får motoren helt inntil torpedoveggen, girkassen på sin rette plass, og STOR plass foran motor til radiator etc.. Så foreløpig blir fronten beholdt rimelig original.. Må kanskje banke litt i girkassetunellen for å få girkassen nøyaktig der jeg vil ha den, men dette ser jeg ikke på som noe problem.. Motorfestene blir sveiset fast i rammevangen, for å få klaring mellom styrekomponentene.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Var overraskende god plass. Men blir litt værre når innsug og eksosmanifold kommer på plass...

Motoren står der uten bunnpanne, da den må bygges litt om, siden audi har forstillingen foran motoren, mens bmw har det helt anderledes.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var satt i en 318IS motor, som jeg har kasta i grøfta, sammen med 2 getrag 240-kasser. Ingenting av bmw skal brukes bortsett fra understell og kaross.. :)

 

Hadde en E30 før med volvo-motor og girkasse som funka som faen

 

 

Har du getrag til 240 å selge da?

 

Du mener volvomotoren i bmwen din funka som faen? Syntes du BARE var plaga, å når den funka så var det så vidt det gikk fremover.. :p

Menmen, dropp audimotoren, få i en bmw 2.5.

Noe annet duger ikke i bmw, bare tull å drive å sette i den en råtten audimotor.. helt utrolig..

 

Lykke til uansett!

Volvo 745 91' Turbobil

Toyota Corolla 92' Konebil

VW Caravelle 88' Russebil

Volvo 245 91' Bilcrossbil

Opel Kadett C 78' Bilcrossbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår