Gå til innhold

Nytt anlegg, trenger hjelp til stort sett alt!

Ranger emnet


BaardI

Anbefalte innlegg

Heisann! Driver for tiden å surfer rundt etter nytt anlegg. Har et budsjett på under 6 000,-(helst så lite som mulig for så mye som mulig lyd). Jeg kjører en gammel mazda 626 (-88 modell), og trenger virkelig å oppdatere lyden i den!

Først og fremst har jeg alt funnet komponenter som jeg tror / mener er bra til prisen.

Coaxial bak - http://kickstart.no/Produkter/tabid/113/CategoryID/349/Category2ID/369/List/1/Level/2/ProductID/5810/Default.aspx

Sub - http://kickstart.no/Produkter/tabid/113/ProductID/5803/Default.aspx

Forsterker - http://kickstart.no/Produkter/tabid/113/CategoryID/349/Category2ID/366/List/1/Level/2/ProductID/5785/Default.aspx

( front - http://kickstart.no/Produkter/tabid/113/CategoryID/349/Category2ID/369/List/1/Level/2/ProductID/5809/Default.aspx)

(Litt usikker på om jeg skal ha nye front... økonomien er ikke såå god!)

Akkurat nå har jeg lest rundt på forumet, og er mer forvirret enn noen sinne. Jeg ser folk legge til svære kabler, ekstra strømkabler, ekstra batteri osv, osv. Er dette noe jeg også må gjøre?

 

Bestiller ny spiller når lønna kommer - http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=9012&katid=2&mid=m436&id=&vn=736 (har all musikken min på Ipoden)

 

Burde jeg bytte ut fronthøytallerne? (fikk et par helt nye på 80w, og er OK lyd i dem)

Er et nytt anlegg virkelig verdt så mye penger?

 

Til sub'en tenker jeg å bygge kasse selv, og trenger en god del hjelpende hoder der. Lukket eller port kasse? Blir forsterkeren å klare å kjøre bassen med fin, god og en grei mengde bass i lukket kasse? Blir port kasse for mye for "vanlige mennesker"? (Fair nuff, jeg er 18, men for mye bass er ikke artig...) Bassen blir stående i bagasjerommet mitt.

 

Hvordan ledninge trenger jeg? :s Har liggende et par relativt tykke høytallerledninge som aldri er blitt brukt (for store for hjemmekinoanlegget mitt) kan disse fungere? Konseptet på ledningen er vel det samme?

 

Kommer ikke på så mye mer å informere om i farten. Hører stort sett på alt fra Dubstep til rap, så spekteret er stort! :)

 

EDIT: Står et par biltema diskanter i bilen, burde de byttes?

Endret av BaardI

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 117
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du prioriterer helt feil her. For det første så er det foran du sitter og kjører, så da er det der du burde ha lyd. For det andre, så vil et par 6x9" i hatthylla påvirkes av trykket fra suben, og låte stygt, så det burde du slå fra deg med en gang. Når jeg ser hvor lite info det står om de forskjellige produktene hos kickstart, så får jeg lite lyst til å handle der, og den forsterkeren blir nok i minste laget til den suben.

 

Hvilken spiller har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestiller en slik på neste lønning - http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=9012&katid=2&mid=m436&id=&vn=736

 

Dette høres nok super teit ut (og det beklager jeg), men kan du hjelpe meg med et oppsett som gir fin og god lyd til ca. samme prisen? (Grunnen til høytallerene bak er at det alt står et par der, så skulle bare bytte dem vekk, da de som står er sprengt)

 

EDIT: Ja, står veldig lite info på nettet, og syns også det er kjipt. Men har venner som har god erfaring fra å handle fra kickstart i butikk :)

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN TAKK!! <3 <3 MEN! ... vel, jeg legger ut bilder, så ser du / dere problemet mitt..

DSC_0046.jpg

 

DSC_0048.jpg

 

Som dere muligens ser her, passer ikke høytalleren som står helt i hullene, jeg har derfor gått til angrep med tang. Regner med at dette ikke er spesielt optimalt for høytallerene? (Det er ikke så ille ut på denne siden, men på andre siden er høytalleren ganske spist opp rundt skruene...) Hvis det ikke er verre enn at det går utover estetikken er det greit, men hvis dette går utover lydkvaliteten... :s

 

Biltema-diskant

DSC_0050.jpg

 

Og 6x9" bak, skjønner at jeg vil ha de vekk? ;D

DSC_0053.jpg

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For så å skru MDF ringen fast i den plaststøtten som alt står der? (Som man såvidt ser på bildet).. Og hvordan skal jeg gjøre det for å forsikre meg mot støy rundt høytalleren? Har allerede skrudd ut litt forskjellig for å få plass, men har en stygg misstanke om at når det blir mer trøkk der nede, så kommer noe til å vibrere! :s

 

Takk for svar, forresten! Regner med du ser at jeg har pent lite peiling? :)

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er vanlig, når man modifiserer litt i bilstereo er at man demper dørpanelet/dashbordet med litt vibroplast/b2-matte/dynamat. Dette forhindrer skranglig, samtidig som det avstiver(gir mer bass for da går energien med på å flytte luft, og ikke plastikk).

 

Så limer man MDF-ring på dørpanelet(hvis mulig så limer man rett på metallet i døra, da dette er stivere enn plastikkpanelet) med tech7 e.l, så skrur man høyttaleren fast i MDF-ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjennstår 3 spørsmål i akkurat dette kapittelet

1. Er det noe mer som må gjøres i døren for å putte høyttalere der? (Står altså ikke høyttalere der fra før)

2. Hvor store høyttalere er det plass til ? (evt. hvordan finner jeg det ut?)

3. Hva gjør jeg med høyttalerene som nå står i dashbordet? Kaster dem? (Det skal jeg alt gjøre, men burde jeg putte inn et par nye i dashbordet?)

 

:)

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjennstår 3 spørsmål i akkurat dette kapittelet

1. Er det noe mer som må gjøres i døren for å putte høyttalere der? (Står altså ikke høyttalere der fra før)

2. Hvor store høyttalere er det plass til ? (evt. hvordan finner jeg det ut?)

3. Hva gjør jeg med høyttalerene som nå står i dashbordet? Kaster dem? (Det skal jeg alt gjøre, men burde jeg putte inn et par nye i dashbordet?)

 

1. Ikke mer enn demping nei, om man velger å dempe.

2. Du kan jo måle med tommestokk, 17cm = 6'5. De fleste med høyttalere i dører fremme har plass til 5'25", nyere biler har gjerne plass til 6'5". Du kan jo spørre i sticky-tråden her på bilstereo-delen av forumet, "hva passer i min bil" tråden.

3. Mål opp å se hva du har plass til. Har du plass til høyttalere på 7,5-10cm(3"/4") så er det knall, for da kan du montere fulltoner der. Disse krever ofte ikke noe kasse, og det at du kan ha de på dashen gjør at du får bra lydbildet(det er kos!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår