Gå til innhold

kjøleveske

Ranger emnet


bmw520i-e39

Anbefalte innlegg

jeg lurte på om det va noen som konne fortelle mg, va som eg gale me bilen min?

 

jeg kjøpte ein bmw 520i (e39) får 1år siden, den har gått som en klokke, men nå de siste dagene så har jeg måttet etterfylle på med kjøleveske, i dag skulle jeg ut på ein tur da var det heilt fult me kjøleveske men etter 5 min med kjøring så var det heilt tomt!

går jeg onna bilen får å se så ser jeg at det drypper litt men vet ikke hvorfor....

 

er det noen som kan forklare meg va som er gale er det toppakningen som eg gåen eller kan det vær en slange det er noe gale med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være så enkelt som at vannpumpa di er gåen. Har du sjekket denne? Følg alle slangene som går fra kjøleveskedunken og rundt om på motoren og se om du finner noe lekkasje.

 

Du kan også ta opp peilepinnen for olje og se hvordan olja di ser ut. Se etter om det er vann i olja di. Sjekk også kjøleveskedunken og se etter om det er olje der. Om det ikke er vann i olja eller olje i vannet så har nok ikke toppakningen din tatt kvelden.

 

Har du forresten sett etter at du har nok kjøleveske på bilen? Dette bør egentlig sjekkes når motoren er i gang, for da vil veska sirkulere og du kan da se om tanken blir tom eller om den holder seg på max merket. Det kan være så enkelt som det også. Om dette er tilfellet så kan du nok ha noe luft i systemet. Da må du lufte dette for at alt skal bli i orden igjen. Slapp av, dette er ikke noe hokus pokus. Fyll på kjøleveske, vent til det har sunket og etterfyll veske. Start bilen og laden gå på tomgang mens du holder øye med kjøleveska. Etter hvert som du har etterfylt veske så skal det da ligge veske opp til max merket på dunken ;)

 

Edit: Motoren din SKAL HA RØD FROSTVESKE, da du har en motor med aluminiumstopp. Om det er blå eller grønn farge på frostveska du har nå så anbefaler jeg deg på det sterkeste å tømme systemet helt og sense det før du fyller på ny frostveske. Tøm motoren for frostveske på følgende måte. Skru av den nederste radiatorslangen, da dette er det laveste punktet for kjøleveska på bilen. Sett på slangen igjen og fyll rent vann på motoren. Start opp og la dette sirkulere i noen minutter rundt om i motoren. Stopp motoren, tapp av vannet, monter sammen igjen og følg samme prosedyre en gang til. Etter at dette er gjort noen ganger så kan du trygt fylle på rød frostveske.

 

Du må IKKE blande rød frostvesk med hverken blå eller grønn. Disse reagerer mot hverandre og lager en grøtaktig masse i motoren og det er ikke bra. Frostveska du skal ha heter forresten G12. Denne fåes kjøpt på alle bilrekvisittaer og på Biltema ;) Litt dyrere enn blå, men MYE bedre for motoren din ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår