SeVe|n|On Skrevet September 23, 2002 Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 Følger deg ikke helt her... Altså... finnes mange forskjellige turboer der du kan sette de ventilene her rett på sneglehuset faktisk.. som dere vet snur lufta som er i trykkslangen til innsuget når det gires. Sånn som jeg har lært det MÅ ventilen sitte på trykk siden ikke eksos siden.. Sorry dette hører kanskje ikke med her men måtte bare få det ut =) hehe.. foresten de som sier at Westgate Ventilen og DUmp valve ventil er det samme på en måte snakker iallfall pisspreik! Siter wrrooommmm prrrrrrr wroooomm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gringo Skrevet September 23, 2002 Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 Meeeeen, skjerpings da...... Blow Off Ventil ( BOV ) - trykk avlastingsventil - ventilerer til atomsfære. By Pass Ventil ( BPV ) - trykk avlastnigsventil - ventilerer tilbake til inntak FØR turboen. Pop Off Ventil - sikkerhetsventil på turbo mot overtrykk. Denne må skiftes hvis den går ( one time use only ). Wastegate - ventil som bestemmer hvor mye eksos skal gå gjennom eksos impeller. Wastegate actuator - vacuum klokke som styrer wastegate. Når BPV eller BOV lager en pulserende lyd ( flutter ) så er det ett tegn på 3 ting; 1 - vacuumet på "actuator hose" ( lille slangen på toppen ) lekker eller er ikke tikoblet, 2 - fjæren i BPV/BOV er for stram ( hvis den er justerbar ), 3 - ventilen er lekk i den øvre delen og bygger derfor ikke opp nok vacuum til å kunne løfte stempelet sammen med fjæren. Så det så :D Siter Instant maniac - just add wheels! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Prolixin Skrevet September 23, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 Men kan noe fortelle meg sikkert hvordan man får en sånn fet lyd som det er i TS Racing Audien, og ikke anta noe som helst! ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet September 23, 2002 Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 Originally posted by Gringo Når BPV eller BOV lager en pulserende lyd ( flutter ) så er det ett tegn på 3 ting; 1 - vacuumet på "actuator hose" ( lille slangen på toppen ) lekker eller er ikke tikoblet, 2 - fjæren i BPV/BOV er for stram ( hvis den er justerbar ), 3 - ventilen er lekk i den øvre delen og bygger derfor ikke opp nok vacuum til å kunne løfte stempelet sammen med fjæren. Så det så :D Eller at du er en av de store gutta i WRC, som bytter turbo tre ganger om dagen, å driter i om du raserer en turbo med å kjøre uten BOV ;) De gutta bryr seg jo mere om driftsikkerhet de.. Mindre slanger og drit, betyr færre mulige feilkilder! :) Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gringo Skrevet September 23, 2002 Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 Følg med i timen da - jeg sa jo nettop dette - dra av slangen fra toppen av BPV/BOV`n din. Makan ....... Men, kom ikke til meg og grin når turboen din tar kvelden :P Originally posted by Prolixin Men kan noe fortelle meg sikkert hvordan man får en sånn fet lyd som det er i TS Racing Audien, og ikke anta noe som helst! ;) Siter Instant maniac - just add wheels! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Prolixin Skrevet September 23, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 Originally posted by Gringo Følg med i timen da - jeg sa jo nettop dette - dra av slangen fra toppen av BPV/BOV`n din. Makan ....... Men, kom ikke til meg og grin når turboen din tar kvelden :P Hehe, men gir det noen fordeler annet enn bjeffe lyd ? :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet September 23, 2002 Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 Originally posted by Prolixin Hehe, men gir det noen fordeler annet enn bjeffe lyd ? :D Gringo: jeg bare poengterte at de faktisk kjører uten jeg! ;) Det gir en fordel, som jeg nevnte tidliger: Mindre dritt som kan ryke, på stage`ene ;) Og som Gringo poengterer, en skadet turbo, etter kort tid! :D Rally gutta girer så fort med sekvensiell kasse, at de har ikke behov for den lille fordelen det kunne gitt dem å holde turboen lettere igang ved giring.. Dette er min kunnskap, etter maaange lignende diskusjoner iallefall! :) På en gatebil, er dette altså ikke å anbefale, med mindre du synes det morsomste i verden er å bytte turbo! :cool: Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
El-LoCo Skrevet Oktober 11, 2002 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2002 Hmm... poenget med en BOV (Den kjente Phooosssssssh lyden) er å kjøre ladetrykket ut når trykket bak spjeldet ikke lenger er like stort som trykket foran spjeldet... hvorfor det? Jo, fordi du strengt tatt ikke vil ha en turbo som guffer masse trykk (som den jo fortsetter å gjøre etter at du har sluppet gassen fordi turbo'en er en spinnende liten sak) inn i et lukket spjeld... da hadde trykket kommet tilbake til turbo'en noe som igjen forkorter levetiden på turbo'en en god del... Her er noen filmsnutter hvor du veldig tydlig kan høre BOV'en slippe ut overtrykk: http://www.cybershitty.com/cars/car_related_videos/GreddyTypeS.avi http://www.cybershitty.com/cars/car_related_videos/turboxsBOV.mpeg Siter -'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!] -'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!] -'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt] Spiller selges Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Oktober 11, 2002 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2002 Originally posted by Gringo Meeeeen, skjerpings da...... Blow Off Ventil ( BOV ) - trykk avlastingsventil - ventilerer til atomsfære. By Pass Ventil ( BPV ) - trykk avlastnigsventil - ventilerer tilbake til inntak FØR turboen. Pop Off Ventil - sikkerhetsventil på turbo mot overtrykk. Denne må skiftes hvis den går ( one time use only ). Wastegate - ventil som bestemmer hvor mye eksos skal gå gjennom eksos impeller. Wastegate actuator - vacuum klokke som styrer wastegate. Når BPV eller BOV lager en pulserende lyd ( flutter ) så er det ett tegn på 3 ting; 1 - vacuumet på "actuator hose" ( lille slangen på toppen ) lekker eller er ikke tikoblet, 2 - fjæren i BPV/BOV er for stram ( hvis den er justerbar ), 3 - ventilen er lekk i den øvre delen og bygger derfor ikke opp nok vacuum til å kunne løfte stempelet sammen med fjæren. Så det så :D What This Guy Said! (hoho jeg måtte bare :D lol) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Skrevet Oktober 12, 2002 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2002 Dump ventil/valve slipper ut OVERTRYKKET i turboen ?? :confused: overtrykket går inn i forbrennings-kammeret og ut eksosmanifoilen.( leste det i motorbørsen):rolleyes: Man kan få dump ventil med lyd og uten er dette riktig eller er det bare jeg som dummer meg ut her?:rolleyes: Siter 30.03.87 www.essokickers.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet Oktober 12, 2002 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2002 Originally posted by Lars er dette riktig eller er det bare jeg som dummer meg ut her?:rolleyes: Den reportasjen der var ganske mye mere skadende, enn forklarende for mange ja har jeg sett! Søk på dump valve her på forumet du! jeg orker ikke en ny debatt om dette.. :) Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DenimblåTT Skrevet Oktober 12, 2002 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2002 Originally posted by Henrik Ikke alle ventiler er deffekte, men det har vært et problem med mange av de org bosch ventilen som ble montert på A3 turbo, tt og S3. Disse har det vært garanti på og blitt byttet til en forbedra utgave. Noe av de nye holdt ca 5000 km Jepp, jeg har prøvd å bytte. Hadde en "pssssjjj" lyd i 2 uker før den gamle lyden kom tilbake, merket ikke noe forskjell på bilen så derfor har jeg ikke gjort noe mer med saken. Siter mvh Christian TT Concept http://www.uber.no http://www.ferrita.no http://www.jorgenrud.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.