Gå til innhold

Dårlig håndbrekk- bytte bremser bak?

Ranger emnet


ole12

Anbefalte innlegg

Hei.

 

På min Carina 1996 modell, så har håndbrekke har fungert veldig dårlig i det siste, må dra den heeelt opp for at den skal få litt feste.

 

Va inne hos toyota verkstedet, og di mente at det var bremsene bak som gjorde at håndbrekke fungerte dårlig.

 

Spurte om pris, og var 8000kr for en pakke. Men anbefalte full bremsebakke til 15000kr.

No thank you.

 

Så mitt spørsmål er: hva trenger jeg får å bytte bremsene ut bak?

Står litt forskjellig på nett, bremebånd, bremsesko, håndbrekk wire osv.

 

Så hvordan kan jeg feilsøke, og eventuelt bytte det ut selv?

Og er det vanskelig?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tja... Høres ut som om at du sliter med det samme som eg gjorde..

Eg hadde lekasje på ene bremse-sylinderen på venstre side bak. Når bremse-bandene begynner å bli slitte, så skyves sylinderen lenger ut, og har større sjangse for lekkasje. Bandene mine var forsåvidt fine nok til at vil fortsette å bruke dei, så eg stakk på biltema å fikk tak i ny sylinder.

Forholdsvis enkelt å skifte, men du må lufte bremsene når du har gjort det. Når eg tenker meg om... så er det ikkje sikkert at det vil hjelpe deg med handbrekket.

MEN, du har en justeringsmulighet for å kunne sette bandene "lenger ut" mot trommelen. Imellom bandene, under sylinderen så ser du et tannhjul som du kan justere på. Finn frem et litt større skrujern, og skru dette tannhjulet en eller annen vei (eine veien er for å stramme, og andre er for å slakke av). Husker ikkje hva for vei som gjorde hva, men det finner du fort ut av.

Dette kan du gjøre på begge sider, prøv å få dei noenlunde likt justert ihvertfall. Test det med å for eksempel kjør sakte framover, mens du forsiktig tar opp handbrekket. Du ser då fort hva for hjul som låser først osv...

 

Håper det her var til hjelp? ;)

 

Og du har nok samme problem som meg. Det her funket fint ihvertfall. Eg kunne kjøre på glatta, dra maks opp handbrekket og ingenting skjedde :P I tillegg så var det hull på wire'en min som gikk bak til venstre siden. Den måtte eg selvfølgelig også skifte, siden det vil kunne samle seg vann og skit inni der og på vinterstid, så vil du nok ikkje kunne klare å dra i den wire'en siden det sikkert har fryst til is.

 

Gi gjerne tilbakemelding på om eg er heilt på villspor, eller om de ter noe meir du lurer på. Eg har akkurat kjøpt meg ny bil no siden eg ønsker å ha en litt større bil no. (Rav 4)

 

Liten ting til. OM du skal skifte bremseband, så MÅ/BØR du også skifte bremsesylinderen. Grunnen til det er at membranen som ligger på sylinderen over tid er "strekt ut", sånn at om du då må trykke denne sammen, så går det mest sansynlig hull på denne membranen.

Endret av Pr0t0typ3

Avskiltet: Ford Granada 2,3GL (ombygd til 2,8) 1982, Granada 2,0L 1979, Granada 2,3L 1986

Sommerbilen xD:Pontiac Firebird Formula 400 1972

Bruksbilen f.o.m. 29. april 2011: Toyota Rav4 2004

SELGES! f.o.m. 30. april 2011: Toyota Carina E XLi 1993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15k for og bytte bremser bak på en så gammal lite bil? Var dei rusa når du fikk den prisen???? herregud!

 

Nå vet ikke jeg hva slags bremser som sitter bak på din bil... er det skiver med trommel? eller bare trommel bak?

 

Er mest sannsynlig bremsebanda som er slitte vist du har trommel....wire trenger du bare bytte om den har begynt og flise seg opp og ruste!

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15k høres ut til å være i aller meste laget... Men når det er sagt, så er faktisk deler til toyota ganske så dyrt. Det er dyre deler, men det er deler som holder HØG kvalitet. ;)

Men ville nok uansett gått for uoriginale deler til en bil på den alderen.

 

Regner med at det er trommel bak, og skive foran. Er det det har vært i dei tilfellene eg har vært borti carina rundt det årstallet der.

 

Enkleste som er å gjøre er som sagt å stramme opp det tannhjulet som eg nevnte. ;)

Skulle derimot bremsebandene være veldig slitt, så kan du vurdere å skifte dei, og om du først skal skifte dei, så anbefaler eg på det sterkeste å skifte bremsesylinderene!

Tipper at alt i alt, bare i deler, så er det snakk om under 2000 ihvertfall. Kjøp det på biltema. Det er som oftest billigere å kjøpe det der, og et par bremseband og bremsesylindere kommer sikkert til å være lenger enn du kommer til å ha bilen :P

 

Bare et lite spørsmål... Hva for modell er det snakk om? Carina I, Carina II, Carina E osv..

 

Det er forholdsvis enkelt å skifte det her selv, bare å huske å hvor smådelene skal festes :P

Ei fjør til hvert bremseband, wire for handbrekket... Du klarer det nok lett. ;)

Avskiltet: Ford Granada 2,3GL (ombygd til 2,8) 1982, Granada 2,0L 1979, Granada 2,3L 1986

Sommerbilen xD:Pontiac Firebird Formula 400 1972

Bruksbilen f.o.m. 29. april 2011: Toyota Rav4 2004

SELGES! f.o.m. 30. april 2011: Toyota Carina E XLi 1993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår