RoyAlexander Skrevet Mars 21, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2011 (endret) Hei Min Audi 100 2.3E fjusker når den startes, dør ut når jeg kjører. Av og til må jeg pumpe gassen for at jeg skal akselrere. Men når motoren er varm fjukser den bare litt. Men om stopper bilen i 5 min når den er varm å skal starte å kjøre igjen fjusker den, men går bort etter 10 sek. Noen som har ideer? Er en 91mod med 133hk. AAN motor om jeg ikke tar helt feil. Endret Mars 21, 2011 av RoyAlexander Modell og motor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2011 AAR-motor vil jeg anta, ikke AAN. Typiske feil er at motoren suger falskluft, sjekk derfor alle slanger som står i tilknytning med innsuget. Sjekk grundig belgen mellom mengdefordeleren og gasspjeldet, slangene til tomgangsregulator samt veivhusventilasjon. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RoyAlexander Skrevet Mars 22, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2011 Takker :) skal sjekke i helgen når kommer hjem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2011 Bilde av slangene i tråden http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a6-ur-s4-s6-100-c4-1991-1997/270027-audi-100-1993-modell-2-3liter-far-ikke-opp-turtall-dor-ut-hva-galt.html#post2805241 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RoyAlexander Skrevet Mars 23, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2011 Tusen takk :) Skulle akkurat til å spørre om bilde,men skal jeg bare se etter sprekker å hull i ledningene? Hvordan undersøker jeg veishustetningen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RoyAlexander Skrevet Mars 25, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2011 Hvordan sjekker jeg veivhusventilasjon? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 25, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2011 Hvordan sjekker jeg veivhusventilasjon? Ved å verifisere at den er tett. Se på pilen oppe til høyre på bildet i linken over. Den gummislangen som er festet til blokka må være hel og uten hull. Går videre inn på et stålrør til en ny slange og inn på gummibelgen mellom LMM og gasspjeld. For å si det enkelt, motoren må ikke suge luft noen andre steder enn via LMM: Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RoyAlexander Skrevet April 8, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 8, 2011 Da har jeg sjekket det som du nevnte. Var ingen hull eller sprekker så det er nok ikke problemet. Kan det være så enkelt som rotor og fordelerlokk? Men syns det er rart at den fjusker mest når den startes men blir mindre etterhvert. Men er alltid litt fjusk der kjenner jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 8, 2011 Rapporter Share Skrevet April 8, 2011 Kan selvsagt være at plugger, fordelerlokk, rotor osv er modent for utskifting. Dette er jo deler som skal byttes og ikke varer evig. Har du også sjekket slangene til tomgangsregulatoren, altså de under øvre del av innsuget, samt de som går fra gummibelgen og til ventilen under og til luftfilterboksen? Siden du skrev at motoren fungerte bedre når varm så er det tegn på at den får for mager blanding (derfor jeg minstenkte falskluft). En kald motor trenger mer bensin enn en varm motor og vil derav gå bedre når varm enn kald. Om du har verifisert at falskluft ikke er problemet så kan du skifte plugger osv som du nevner. Hjelper ikke dette så sjekk lambda, temp.sensor til ECU og strøm til bensintrykksregulatoren. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RoyAlexander Skrevet April 9, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 9, 2011 Takker for svar igjen :) får prøve å se litt på det igjen i morgen. Kan prøve å beskrive litt bedre, når jeg starter motoren når den er kald fjusker den. Kan ligge med jevn gass så kjenner jeg at den dør ut, så mister jeg litt fart før den tenner igjen. Slik holder den på helt til motoren er varm. Når den er varm er det også litt fjusk men bare såvidt det er. Men om jeg stopper opp i 5 min for å snakke med noen feks å skal starte den igjen så fjusker den like mye som ved kald motor selv om den er varm, men dette går bort igjen etter 10-15 sekund ca. Motoren går fint på tomgang(900omdr) Men er vel rart at den fjukser mest akkurat når den startes? Antar at det er noe med tenningen, men skal ikke si at det er for sikkert :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 9, 2011 Rapporter Share Skrevet April 9, 2011 Tenningen din kan du sjekke om du har eller får lånt deg en tenningspistol. Motoren må være varm (90º) og alt som trekker strøm skrudd av. Deaktiver ECU og tenningen skal være 15-18º fØD. Er grademerking på svinghjulet (9, 12, 15 og 18 grader). Tomgangsturtallet på din motor kan ikke justeres og det skal være ca 700 omdr. 900 er noe høyt. For å deaktivere ECU så lask sammen minus og diagnosekontakten i 4 sekunder. Sitter i sikringsboksen under panseret. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.