Gå til innhold

Fjernlys på taket - hvor går ledningen da?

Ranger emnet


MrAmarok

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å ha et par fjernlys på taket når bilen min kommer, sammen med en del teknisk tilbehør i forbindelse med jobb. Men hvor er det lettest å ta inn ledninger hen da? Er det like greit å ta de ned langs veggen på kabinen, under bilen, opp i motorrommet, og inn torpedoveggen, eller finnes det noen hemmelige steder man kan lure inn ledninger ellers?

 

For tynne ledninger går det vel an å lure de inn i mellom bakvinduet, og karoseriet, men flere, tjukke ledninger blir kanskje vanskelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville trekt det opp fra ramma, mellom hytte og plan, stripset det på passende setder, bruk gjerne klar teip fra 3M så det ikke gnisser lakken og evt. noen ledningsfester/skinner som limes på plass.

Det er bare idioter som borrer hull utvendig på en bil som er ment å vare ei beite. Det senker verdien, det kan lage rustproblemer(også VW som ikke engeng godtar hull til å skru fast skilt i) og ikke minst, det er totalt unødvendig.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening, etter å ha ettermontert diverse arbeidslys, lysbjelker osv. på Nissan Navara.

 

For å koble fjernlys finner man alt man trenger i motorrommet, signal fra bilens orginale fjernlys, batteripluss etc, om man vil ha en bryter må man tre ledning gjennom torpedo til dette.

 

Da trer man kablene ned til ramma, fester dem i eksisterende ledningsnett eller rør, når man kommer til glip mellom hytte og plan så lurer man ledningen opp i mellom der, fester passende steder eller evt i noen pålimte klips.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

jeg tenkte jeg skulle ha 2 store arbeidslyskastere på taket og ta styrestrøm fra lasteplanlyset og hoved strøm fra 12 v uttaket i planet

(den må jo ligge forbi glippen mellom hytte og plan på et punkt)

eneste problemet er å få lasteplanlyset til å lyse med motor i gang. Har egen tråd på det spørsmålet.

E-UP ! Epox goes electric !!
Touran familiebrakke -06 billig-fornuftig-og stygg som fa*
Amarok -11 Prosjekt Asfaltcowboy SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på dette her. Det letteste er å gå ifra motorrom til plan under bilen. Borrer meg inn i bøyla på planet ifra undersiden av plankanten der bøyla er skrudd.

 

Det er ikke noe problem å gå ifra motorrom til under dasjbord med kabel til brytere.

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår