jalla Skrevet Mars 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2004 Originally posted by Bisarre Merke på strømledning spiller ingen rolle... Det er kvadratet på den som er alfa omega... Jepps, men det er himmelvid forskjell på å legge en 50 mm2 Stingerkabel og en industristandard 50 mm2 :D. Der Stingern er myk som et siv og lett å legge så er andre kabler stive og jævlige å hanskes med. En betaler litt for dette også, i tillegg til ypperlig isolering og selvfølgelig topp kobberkvalitet ;) Bare etpar hint om hvorfor disse kablene tross alt koster litt... Bisarre: Skjønner at du vet dette, men mulig andre ikke tenker over denne biten :) Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MaDDoG Skrevet Mars 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2004 men med industri kabel så kan du uten noen bekymringer legge kabelen under bilen.. :) Siter Audi A4 Avant 1997 1,8T Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8 Volkswagen Golf III GL 1994 1,8 X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0 Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shyggen Skrevet Mars 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2004 Ser de har begynnt med flat kabel til høytalere osv.. :) kunne vært intressant.. men, en flat 50mm kabel... HMM... halvmeter bred nesten :D Siter Shit happens, ALL the time :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
epos85 Skrevet November 11, 2007 Rapporter Share Skrevet November 11, 2007 Merke på strømledning spiller ingen rolle... Det er kvadratet på den som er alfa omega. 22mm2 til 1500watt (+kanskje en forsterker til...), er for lite. Personlig ville jeg brukt 50mm2, når du snakker så stor effekt.Når det er snakk om strøm til forsterkere, er det en god regel: Det er ikke noe som heter for stort. For lite er et problem. Bruk en polsko hvor du får plass til alle ledningene. Bruk like tykk ledning fra batteri til chassis... Husk at den er med i kretsen den også. Bytt gjerne ut ledningen fra dynamo til batteri også... Så får du hentet ut litt høyere spenning og ampere fra den. Koble kondensatoren så nærme den største forsterkeren som mulig. Da får du god sparkehjelp. Bra innlegg.. Det er nemmelig som det blir skrevet. For liten kabelstørrelse er veldg utslagsgivende, spesielt når du skal trekke en kabel på 3-4 meter som skal frakte 100A og vel så det. Andre viktige momenter... Ikke spar penger på småtteri som kabelsko.. Du har sikkert lagt ut 15-20, kanskje 50 tusen på anlegget, da har du råd til en av de mer viktige tingene som kan gjøre stort utslag på hvordan lyden bli.. Vil du ha masse støy, jordingsfeil, kanskje overslag? Da kjøper du billig å kommer igjen å syter om det her... :) Kabler og tilkoblinger har "indre motstander" som vi kaller det i elektronikkens verden. Hvordan? De forskjellige metallene leder ikke strøm like bra. Eksempel.. Resistansen i forskjellige ledere med lengden 1meter og tverrsnittet 1mm^2, utifra at temperaturen er 20grader ;) Kopper = 0,0175 ohm Aluminium = 0,030 ohm Sølv = 0,016 ohm Gull = 0,023 ohm. Dette høres lite ut, og det er det. Men dette er ut ifra at kabelen bare ligger der uten belastning. Når man kobler på spenning og en forbruker, vil den indre motstanden i kabelen mangedobbles etterhvert, og du kan risikere varmegang, mer motstand, støy i anlegget osv... En 350meter lang kopperleder med tverrsnittet 4mm^2 har en resistans på... R = 0,0175ohm*(350/4)=1,53ohm.. Så lang leder har noen neppe i en bil allikavel, men det skal så lite til for at du kommer opp i like dårlig motstand om du bruker størrelser som er underdimensjonert. Det gjelder i hele strømkretsen som anlegget bruker... Fra plusspol, til forsterker, til chassis, til batteri.. Gjerne fra\til generatoren om du vil. Ikke spar på hundrelapper, ender ofte i at en må ty til dyrere ting etterhvert allikavel siden en feilberegnet. Til enhver cd-spiller ville jeg ha brukt minst 1,5mm^2 siden folk som oftest kobler til høyttalere på den. Både jording og pluss. Til enhver forsterker over 1000W ville jeg ha bruk 50mm^2.. Du vet aldri nårtid du vil oppgradere til en større, å da ligger det allerede en super kabel der til gjenbruk, dessuten er du garantert å stryke den fra lista om du får problemer. Batteri til chassis, Minst 20mm^2, gjerne 50mm^2 siden du har lagt det opp til forsterkeren.. Standard er 10mm^2 tar jeg ikke feil. Minst 20mm^2 til generator, pluss og minus... Tommelfinger-regel... Styrestrømmer har bare svak strøm, så der er ingen behov for mer enn 0,75mm^2.. 1,5mm^2 om du heilgarderer deg. Strømmen til forbrukere er sterkere, oftest. Da finner du ut hvor mange watt forbrukeren er(står oftest på den), du vet bilen er 12Volt, da får du regnestykket... Watt/12Volt = Strøm.. F.eks 1500W (nevnt ovenfor...) / 12 Volt = 125Ampere. Sikring ville jeg ha brukt rundt 140 Ampere... 130, om jeg var lutblakk. Lagt opp kabel som prioriterer null varmegang og nærmest null spenningstap i forhold til forbruket... 50-60mm^2 bare for å sette prikken over I'en.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freeman Skrevet April 29, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 29, 2008 nå har jeg en tospolet sub på 4 ohm på hver spole. denne har jeg på en monoblokk. jeg har seriekoblet den nå og det spiller bra.. hva eller hvilken forkjell vil jeg merke om jeg paralellkobler? Siter Mine Bilder ser dere her: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1848081#post1848081 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einart Skrevet April 29, 2008 Rapporter Share Skrevet April 29, 2008 nå har jeg en tospolet sub på 4 ohm på hver spole. denne har jeg på en monoblokk. jeg har seriekoblet den nå og det spiller bra.. hva eller hvilken forkjell vil jeg merke om jeg paralellkobler? paralellkobler du 4ohm subben din med 2 spoler får du subben til i 2ohm..og vist monoblocka tåler det ville jeg kobla den i 2ohm fks... Siter 79 Opel Kadett C 79mod 2.2 79 Oldsmobile delta 88 01 Omega b2 bruksbil 77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt* 79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freeman Skrevet April 29, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 29, 2008 ja forsterkeren skal være stabil til 1 ohm.. men hva blir forskjellen? Siter Mine Bilder ser dere her: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1848081#post1848081 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet April 29, 2008 Rapporter Share Skrevet April 29, 2008 Mykje meir effekt til elementet Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freeman Skrevet April 29, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 29, 2008 ok da får jeg prøve på det Siter Mine Bilder ser dere her: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1848081#post1848081 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.