Gå til innhold

Effektmåling av Statens vegvesen?

Ranger emnet


Daniel 88

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg vet det har vært diskutert mye att å fram hvordan metode Statens vegvesen har lov å bruke for å måle effekt i motor for å påvise en eventuell effektøkning.

Og ettersom jeg har forstått så var eneste godkjente måte å ta motor ut av bil for og teste den i laboratorium, det gjelder da for og kunne beregne avgift.

Men de kunne kjøre den i dyno for og avdekke effektøkning eller ei. Men så leste jeg noe i Vi menn bil for ei lita stund sia der jeg skvatt litt.

Her er ett sitat som omhandler å avdekke effektøkning;

En annen metode statens vegvesen kan bruke, er å hente ut programmene fra diagnosekontakten på bilen. Dette er samme kontakten som brukes for å programmere bilen.

 

Kan dette være tilfelle?

___________________________________

-VW Passat 1.9tdi 4motion 05

-Ford Mondeo 2.0 stv

-Access 250sp 07

-Polaris Rmk 800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg skjønte riktig så kunne vel ikke satan.. ehhm, statens.. måle effekten i biler. den rulla de hadde i trondhjem var jo ikkje en godkjent målenhet, og tar det motoren ut av bilen og måler den så får man ikke med drivverkstapet.

men er ikke 100% sikkert da.

 

men om statens vegesen tar betalt for alle biler med mer hester enn orginalt så skal jeg jaggu ta med mine orginale biler på dynoen deres og få penger tilbake fordi at jeg ikke har like mye hester som vognkortet tilsier jeg skal ha (effekttap over årene og drivverkstap)

1995 Honda Civic VTI Coupe (sommerbilen) http://www.bergen-gatebilklubb.no/forum/index.php?topic=1640.0

1986 Mercedez 190E 2,0 (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, SVv kan sikkert hente ut programmet, men det forteller ingenting. Det er toll og avgiftsdirektoratet som beregner avgiften, og de godkjenner (selvfølgelig) kun DIN måling. Det er jo slik det må være. Om SVv finner uorg. software kan de gi mangellapp og du må vise bilen med org. sw. Men noen tileggsavgift kan de ikke ilegge, så lenge det ikke finnes en godkjent målemetode som viser hva den faktiske effekten på svinghjulet er. For det er den effekten nybilavgiften beregnes utfra.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå tro at Tollvesenet godkjenner effektmålinger gjort av Statens Vegvesen. Bortsett fra Bilforumet.no og Vi menn, så er Vegdirektoratet/Statens Vegvesen den høyeste instansen innen kjøretøy i Norge.

 

Å måle på hjulene gir et lavere tall enn hvis effekten var målt på svinghjulet, men det er jo til bileiers fordel. Jeg kan ikke skjønne at skulle være noe problem, med mindre du er finansminister.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå tro at Tollvesenet godkjenner effektmålinger gjort av Statens Vegvesen. Bortsett fra Bilforumet.no og Vi menn, så er Vegdirektoratet/Statens Vegvesen den høyeste instansen innen kjøretøy i Norge.

 

Å måle på hjulene gir et lavere tall enn hvis effekten var målt på svinghjulet, men det er jo til bileiers fordel. Jeg kan ikke skjønne at skulle være noe problem, med mindre du er finansminister.

Tro hva du vil du, men Tollvesenet sa klart og tydelig at det gjør de ikke. Selvfølgelig gir det lavere tall, men samtidig kan klimaet gjøre at han som blir målt en fuktig høstkveld må betale kanskje 20000 mer i avgift enn han som blir målt en varm sommerdag, selv om de har samme motoreffekten. Det er derfor man kun godkjenner labratoriemålinger. Man kan ikke benytte et så unøyaktig instrument til å beregne en pris

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg forteller ikke hjulhester hele historien.

En nyoverhalt girkasse med lettløpsolje e.l. vil mest sannsynlig gi høyere hjuleffekt, dog marginalt, men nok til at det som Mondeo sier kan utgjøre store summer.

I tillegg er det også variasjoner på samme modell og motor avhengig av vedlikehold og bruk.

Drivverkstap er bare en formel med en ca. beregning i prosent, altså ingen nøyaktig vitenskap.

Med andre ord er det vanskelig å anslå det nøyaktige antall kw i en motor på en slik måling.

 

Derimot kan nok Vegvesenet kreve at bilen tilbakeføres til original stand hvis det er skjellig grunn til mistanke om trimming.

 

Men, angående avlesning av programvare, hvordan klarer dem å skille originalprogramvare fra softwareoppdateringer som utføres på service o.l.?

 

Kjøpe ny diagnosekontakt og rute om ledningsnettet til denne, så koble strøm fra coil i den originale, da blir vel slutt på dataavlesning på en stund :p

Endret av B.T.i

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja man kan jo blinde en kontakt til dem som dem kan kose seg me :)

 

Når det gjelder målinger så har jeg fått opplyst at de kan f.eks dynokjøre bilen din ved mistanke om effektøkning. Finner de noe der så sender de vidre melding til tolla om effektøkning. De får ikke ett grunnlag for hvor mye avgift du skal betale for effektøkninga med å dynoteste den, det blir ditt ansvar vidre å dokumentere effektøkninga ovenfor tolla. Vis jeg husker det riktig da :)

Vidre så sier de at den eneste godkjente målemetoden er å måle motoreffekt i lab der de skal ha "riktig" luftfuktighet osv, først da kan de føre effekten inn i Autosys å beregne avgift derifra. for det er hk til svinghjul som gjelder. De tar desverre ikke hensyn til drivverkstap :(

___________________________________

-VW Passat 1.9tdi 4motion 05

-Ford Mondeo 2.0 stv

-Access 250sp 07

-Polaris Rmk 800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår