dhotle Skrevet Februar 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2011 Hei Har ein 69mod amazon som er vurderer å bytte motor i. Bilen min har bremsekraft forsterker og skivebremser Den har også ombygd tunnel til 140, bakflytta girstang. Lurer på ein B21 forgasserturbo motor, har fått tak i eit clutchhus fra 240 med b20. Er dette grei jobb eller er dette veldig vanskelig å få til. Er ikkje interisert å drive å spesialbygge ting i ukevis men har litt kunnskap og kan lage noe selv... Er det noen andre motorer som er enklere å bytte til som forsatt er like moro. Behøver ikkje turbomotor men skal ha høyere effekt enn org b20. Budsjett er på ca 10 lapper, elektronik er ingen problem!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Februar 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2011 Skal du ha dette godkjent så er det vel maks 150hk i Amazon! (m/skivebremser) Ellers så skal det være veldig kurant med en rettstilt B21 etc nedi der. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Februar 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2011 1) Får du plass er ei "skråstilt" girkasse mao M45-47 å foretrekke mtp effekt? Eller hvor mye tåler ei sliten M40 kasse? 2) Jeg hørte på http://www.bcb.no om en Amazon som har blitt godkjent med 155hk, dvs B21ET. Det er tross alt bare 5hk over hva Volvo er med på. Og du har jo lov til å søke og bygge på egenhånd uten ryggdekning fra dem. :) 3) Siden du nevner forgasser; er det ikke bare en 140-145hk i en såkalt B21/23/230AT? 4) Jeg vet du sa enklere, men hva med å hive oppi en B5252 eller B5254 altså 10/20V. De er hhv 140/144 og 170hk. 5) Samme hva du går for måå du vurdere maks moment i de aktuelle motorene vs hva Volvo godtar i P120 chassiet. Jeg husker ikke tallene nå men det meste finner du ved å søke opp den sagnomsuste blekka som heter "godkjente endringer" .pdf. :mekke: Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dhotle Skrevet Februar 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2011 Takker for fornuftige svar.. Godkjenning er ikkje så veldig nøye nå... det ordner eg etterpå (har kode 101 regget volvo buss..) Rettstilt b21? da bruker eg clutch huset eg har i bilen no...? Er det mye man må bygge om for å få det til å passe? Tenkte i hovudsak å bruke ei org kasse med nye lager og lett overhaling. Men er det enkelt å bruke nyere kasse i og med at eg har 140 tunnel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kælle Skrevet Februar 14, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2011 Er det orginalt B20 i den? Du kan få fart i den også ;) min far hadde 200HK++ I B20 motoren i sin Amazon, uten TURBO :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dhotle Skrevet Februar 14, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2011 Rå sugemotor er jo drømmen da... men som skrevet lengre oppe. Budsjett er på ca 10k og det må vere forholdviss grei jobb da tiden er vel ein av di største fiendene... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GammelVolvoVenn Skrevet Februar 18, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2011 Hva er 101 kode regget buss??? Hva har det med amazonen å gjøre? Godkjenning av amazonen kan det vel lønne seg å tenke på fra starten av. Iflg. papirene fra Volvo Norge får du ha max 150hk hhv. 200Nm. B21AT har 143hk og noe i overkant av 200Nm. Likevel skal det vel være mulig å få dette godkjent. Om BT ikke er medgjørlige kan du vel kjøre den på ruller og strupe den slik at du får bremsepapir <200Nm. Med clutch-kåpa du har fått tak ifra 240 med B20 kan du rettstille B21AT, bruke org grenrør og turbo og M45/46/47 girkasse. Med den orginale clutchkåpa fra amazon får du rettstilt B21 med org M40 girkasse. Det funker sikkert, helt til girkassa raser :-) Da kan du bytte til noe sterkere. Med rettstilt B21 trenger du B20'ens bunnpanne med retur for turboolje og passende oljepumpe. En custom downpipe må bygges og deretter er det tut og kjør. Dette kan gjøres på en helg om du finner en komplett B21AT med tenning og trykk-kompensert bensinpumpe. Selv skal jeg bygge B20 med gasser fra B21AT. Enklest er nok å bygge med B21AT, men jeg er evig nostalgiker...:) Siter Amazon 122S - 70 mod MK 2 Golf Rallye MK 1 Golf GTI - søker 16v motor til denne..! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dhotle Skrevet Februar 20, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2011 kode 101 er det samme som det står i vognkortet på alle personbiler (ikkje varebile) 101 personbil...=biltilsyn/godkjenning =ordnes Det siste svaret var veldig fornuftig, takker og bukker!! Viss noen veit om ein b21 turbo motor så er tas det mot med takk. Helst Hordaland/Buskerud/Vestfold og evt Østfold/akerhus, eller god transport avtale. Budsjett er 10k og motor mot den prisklasse bør verre i god stand og nøkkelklar som sagt tidligere oppe så er rå sugemotor enda meir moro og er forsatt aktuelt men innenfor samme budsjett.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.