Gå til innhold

Hvor mye tåler egentlig understellet?

Ranger emnet

karl92

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har det seg sånn at jeg har en ganske senket bil som absolutt ikke takler korte eller høye fartsdumper, eller hull og andre ting.

Naturligvis så må jeg av og til over noen humper og slikt, og noen ganger da så skrapes det og bråker ganske intenst fra understellet. Senest i dag skjedde dette sikkert minst 15 ganger da jeg rotet meg opp i et jævlig nabolag ovenfor Minde ved Løvstakken i Bergen hvor det ikke var mulig og snu. Så jeg måtte derfor over alle disse jævlig humpene. Bilen min hang bokstavlig talt fast på de humpene!

Så hvor mye tåler egentlig understellet av slikt? Regner jo med det må tåle en del...

Takk for svar! :happyhappy:

VW Passat, 2.0 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er vel og ta en kikk under bilen når det først skjer. Selve understellet tåler en del skraping da dette er tykt stål, men tåler ikke bøyning som du også kan få. Mye skraping på understellet ender jo også opp i nedslitte deler som ikke tåler påkjenningene lenger, men skal jo gå en del tid før det skjer. Bunnpanne og diff ligger jo også ganske lavt, og dette er deler som ikke bør skrapes for mye. Kjedelig med motorras pga null olje i motoren. Om du har problemer med høyden på bilen vil jeg anbefale deg å bruke litt tid på og lage en god skliplate som dekker alle vitale deler!

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider