Gå til innhold

Oljelekasje - Mondeo


Hypnagogia

Anbefalte innlegg

Oppdaget plutselig litt lugging i går ved pådrag og begynte å gå over bilen.Ingen varsellamper (heller ikke for oljetrykk) Sjekket også raskt olja, OI! det var så vidt det var olje på pinnen.. Men en uke tidligere var den nesten på MAX.

 

Spylevæska ser fin ut, og titter under bilen... Hele bunnpanna er dekt i olje og det ligger noen mindre pytter på drivverk. Tenker først at nå har vel pakningen gått, men etter å inspisere oppover langs oljefilteret og oppover til oljetrykkgiveren (som sitter en god del høyere en bunpanna, så legger jeg merke til at oljen følger opp ditt, og med unntak av en liten "fuktsirkel" rundt resten av giveren så er det helt tørt.

 

For meg kan det øyeblikkelig se ut som at det har rent ned fra trykkgiveren og spredt seg langs pannen og nedover.

 

Har ikke hatt mulighet til å få kjent på denne ennå (giveren) om den føles løs el. men skal få sett mer på det senere.

 

Hva tror dere?

 

Legger ved et par bilder, men var vanskelig å få et bra bilde av denne giveren, men den syntes i allefall på det ene bildet.

 

img2213l.jpg

img2197f.jpg

img2218e.jpg

img2204xh.jpg

 

PS. JA jeg har tatt ut oljepluggen og skrudd av oljefilteret! ;)

Endret av Hypnagogia
Fikset bildelinker + la til bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en ny giver. Olja kommer ut i midten av giveren. Standardproblem

 

Ja, etter hvordan oljen er skvist oppover godset så kan det se ut som at lekasjen kommer derifra. Var nettopp hos Ford å fikk skaffet en ny.

 

Jeg hadde ambisjoner om å bytte bunnpannepakning og toppakning til sommeren, så jævli kaldt på verksted nå... Så kan det utsetes det til over kaldperioden så blir jeg glad!

 

Har desverre en mondeo før mai 98, så må støtte opp motoren og skru et helvete for å bytte bunnpakningen (i motsetning til neste revisjon hvor det er gjort på fem minutter).

 

en ford som ikke leker olje har ikke olje;)

Bah! Skal si deg at jeg har ALDRI skvettet på olje imellom det årlige olje/filter skiftet. Ikke mange millimeterene det synker i løpet av sessongen. Så er da ikke direkte unormalt tap av olje :P Sier ikke at Ford er ekspesjonell på å holde på olje (langt fra), men at det finnes unntak hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H****** ta da!

 

Nå har jeg byttet oljetrykksgiveren, og det er jo greit, det ble jo tett.. men denne gangen oppsto et nytt problem.

 

Når jeg kjørte et stykke så bilen ble skikkelig varm så begynte den å "nykke" ved belastning igjen, stoppet opp og når jeg åpner panseret så høres det ut som at alle ventilene tikker i takt. Akselerasjon og jevnheten var perfekt når bilen var kald.

 

Oljetrykksindikatoren lyser ikke, og oljenivået er på MAX-streken (så det har åpenbart ikke lekket noe mer). Har byttet olje og oljefilter.

 

Oljetrykksbryteren virker, og åpenbart pæra også, fordi det lyser med tenningen på (uten å dra igang motoren).

 

Noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår