Gå til innhold

Volvo 240 - Rally stuk prosjekt (LTP)

Ranger emnet


kristian240740

Anbefalte innlegg

Hei :-)

Jeg har nå endelig kjøpt meg en Volvo 240 :D

 

Litt info om bilen :)

1990 mod. 240 GLE

Motor: B230F (med 531 topp og VX3 kam + Grenrør)

Farge: Hvit

km. lengde: 353 000

Pris: 11 000,-

Hjul: Viper by Rial 15" fram å TSW 15" bak (midlertidlig)

 

Bilder og gjøremål's liste kommer senere :)

Endret av kristian240740
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du starter med ombygginga så undersøk regelverket rundt dette først. Bur får du ikke godkjent sånn helt uten videre, ei heller hydraulisk håndbrekk. Mye som tyder på att dette blir førstegangs-bil, og da er mitt råd ganske enkelt; ikke gap over for høyt!

Vi alle har hatt ambisjoner (og har vel fremdeles?) om å bygge no ordntlig tøft no, men er så fort gjort å gå litt skoa av seg når prosjektet går fra teori til praksis. Veit att i Sverige får man heller ikke godkjent 2 doble forgassere på motorer som ikke har dette orginalt, men hvordan bilsakskyndige i Norge stiller seg til dette er jeg usikker på.

Uansett så hold en åpen dialog med dem underveis, og ikke sett deg opp/vær tverr mot det de sier og gir deg beskjed om. Vær med på leken og spill på deres side, da er det større muligheter for å ro dette i land. Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du starter med ombygginga så undersøk regelverket rundt dette først. Bur får du ikke godkjent sånn helt uten videre' date=' ei heller hydraulisk håndbrekk. Mye som tyder på att dette blir førstegangs-bil, og da er mitt råd ganske enkelt; ikke gap over for høyt!

Vi alle har hatt ambisjoner (og har vel fremdeles?) om å bygge no ordntlig tøft no, men er så fort gjort å gå litt skoa av seg når prosjektet går fra teori til praksis. Veit att i Sverige får man heller ikke godkjent 2 doble forgassere på motorer som ikke har dette orginalt, men hvordan bilsakskyndige i Norge stiller seg til dette er jeg usikker på.

Uansett så hold en åpen dialog med dem underveis, og ikke sett deg opp/vær tverr mot det de sier og gir deg beskjed om. Vær med på leken og spill på deres side, da er det større muligheter for å ro dette i land. Lykke til!![/quote']

 

Takker for respons! :D Blir førstegangs-bil ja, men skal ikke ha bur i den. Skal høre med Volvo Norge, om å få godkjennings papirer med større gassere. Håndbrekket er litt usikkert enda, vet ikke om man må bytte alt av bremse utstyr bakover :p men viss ikke, så blir det montert ulovlig :p

 

Øbergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygger selv en Rallycross 142 nå, og har ikke helt funnet løsningen på hydraulisk brekk jeg heller, men jeg veit att man skal koble seg inn på bremserørene som går bakover værtfall. Bremserøret skal kobles innom brekket så brekket blir en del av kretsen. Trenger ingen ekstern bremseveskebeholder eller denslags. Kan hende du får beholde det om du samtidig beholder det orginale håndbrekket ditt.

Rallystol får du heller ikke godkjent til veibruk om du treffer på en "rette" kontrollanten. Blir feil ang. orginal sikkerhetsselen din. Du kan bruke E-merka 4 pungtssele, men da må du bruke orginale festepungter. DVS du må bruke innfestinga til selene i baksetet ergo du har ikke lengre lov til å ha folk i baksetet og du må registrere den ned til 2-seter. Om det i det heletatt er mulig med en sedan? Er så mye dumme regler i dette landet så jeg selv har gått lei av å forsøke å bygge noe jeg selv liker, for jeg og norsk regelverk har vidt forskjellige meninger om så mye.

Derfor er rallycross løsningen for meg. Der bygger jeg etter min smak, mine ønsker og holder meg lett innafor reglene.

 

Si ifra her hva du får av svar ang doble gassere da. Jeg driver å gjør istand en 145 veibil nå, og har 2 doble som ligger nærmest å skriker etter å bli brukt igjen snart... :driving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygger selv en Rallycross 142 nå' date=' og har ikke helt funnet løsningen på hydraulisk brekk jeg heller, men jeg veit att man skal koble seg inn på bremserørene som går bakover værtfall. Bremserøret skal kobles innom brekket så brekket blir en del av kretsen. Trenger ingen ekstern bremseveskebeholder eller denslags. Kan hende du får beholde det om du samtidig beholder det orginale håndbrekket ditt.

Rallystol får du heller ikke godkjent til veibruk om du treffer på en "rette" kontrollanten. Blir feil ang. orginal sikkerhetsselen din. Du kan bruke E-merka 4 pungtssele, men da må du bruke orginale festepungter. DVS du må bruke innfestinga til selene i baksetet ergo du har ikke lengre lov til å ha folk i baksetet og du må registrere den ned til 2-seter. Om det i det heletatt er mulig med en sedan? Er så mye dumme regler i dette landet så jeg selv har gått lei av å forsøke å bygge noe jeg selv liker, for jeg og norsk regelverk har vidt forskjellige meninger om så mye.

Derfor er rallycross løsningen for meg. Der bygger jeg etter min smak, mine ønsker og holder meg lett innafor reglene.

 

Si ifra her hva du får av svar ang doble gassere da. Jeg driver å gjør istand en 145 veibil nå, og har 2 doble som ligger nærmest å skriker etter å bli brukt igjen snart... :driving[/quote']

 

:thanks for tips og veiledning :D

Seter og 3 punkts seler blir montert etter evt. EU-kontroll, og brukt ulovlig :P

Men må man ikke bytte brems kalippere når man bygger om brekket?

Får registrert en 240 med 2 seter ja, men da må det være med bur, og være en volvo orginal bil eller vanlig rally bil med svarte skilt.

Er vanvittig mange dumme regler når det gjelder å få et kjøretøy godkjent. :rules: = suck's

Driver selv med bilcross, og skal gå videre til bakkeløp senere om noen år :D

 

Skal si ifra om godkjenning av gassere ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen modifisering av caliper trengs. Også så genialt da att Volvo'n har skivebrems bak også. Da får jo brekket faktisk en funksjon. -ikke att jeg helt ser poenget med å ha hydraulisk brekk på en gate-bakhjulstrekker, men det er ikke min sak....

 

Men, hvorfor ikke høre med bilsakskyndige om hvordan du skal få godkjent bilen din med alle de modifiseringene du ønsker? Vær særiøs og be om å få ett møte med de, og legg fram planene dine på en ordnlig måte. Tenk så mye grommere alt blir om du får skrevet ned alle modifiseringene i vognkortet ditt. Bilen blir ikke akkurat mindre verdt av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei' date=' ingen modifisering av caliper trengs. Også så genialt da att Volvo'n har skivebrems bak også. Da får jo brekket faktisk en funksjon. -ikke att jeg helt ser poenget med å ha hydraulisk brekk på en gate-bakhjulstrekker, men det er ikke min sak....

 

Men, hvorfor ikke høre med bilsakskyndige om hvordan du skal få godkjent bilen din med alle de modifiseringene du ønsker? Vær særiøs og be om å få ett møte med de, og legg fram planene dine på en ordnlig måte. Tenk så mye grommere alt blir om du får skrevet ned alle modifiseringene i vognkortet ditt. Bilen blir ikke akkurat mindre verdt av den grunn.[/quote']

 

Okei :) Grunnen til at jeg vil ha hydr. brekk, er at det fungerer bedre enn wire, er så mye prakk med oppstramming og evt. wire bytte :p

 

Går ant å spørre om det ja :) Har blitt stas med alt godkjent i vognkort :thumb Men trur neppe de går med på rattet, siden jeg ikke får til og koble opp "lydhornet", men tenkte å lage en egen knapp til det på siden av dashbordet ;)

Stolene kan bli godkjent så lenge grunn arbeidet er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker planen!! Dette blir gromt hvis du gjennomfører på en skikkelig måte!

 

Så ut til å være usedvanlig bra lakkarbeid på den turbofelgen, nesten som jeg skulle gjort det selv!! :)

 

Takk for respons :)

 

Var kanskje ett kjent bilde for din del. Ser ut som kjempe bra lakk arbeid ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår