Gå til innhold

Kan noen anbefale en kompressor for trykkluftverktøy?

Ranger emnet


ice3d

Anbefalte innlegg

Nå er garasjen min snart klar, så nå er jeg på utkikk etter en kompressor. Den skal i første omgang bare brukes til blås/rens og som boltetrekker. Men det kan hende at jeg kjøper noe annet spennede tilbehør etterhvert. Jeg ser mye ulike tilbud på kompressorer, men jeg vet ikke hvor stor jeg trenger, og hvor mange bar den må levere. Hva bør jeg se etter når jeg skal kjøpe kompressor?

 

Har en kamerat som kjøpte en billig kompressor. Når han strammer til hjulboltene med den så må han etterstramme med håndkraft etterpå for at det skal sitte skikkelig. Og et sånt tabbekjøp vil ikke jeg gjøre.

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp så stor som du syns du har råd til. Alltid irriterende å ta pauser i arbeidet. Til renblåsing holder vel de fleste kompressorer. Om du skal bruke muttertrekker er det greit med en litt større. De fleste garagekompressorene trykker fra 8-10 bar. men etter min erfaring så kommer det veldig ann på muttertrekkern hvor hardt de drar. Billige muttertrekkere har ofte ikke allverdens moment.

 

Det som er litt viktig å se på ved en kompressor er fri avgitt luftmengde. Gir f.eks kompressoren 300l/min og du står med en sliper som bruker 400l/min må du ofte ta pauser for at trykker skal bygges opp. Det er såklart også vesentlig med tankstørrelse. Med en stor tank trenger jo ikke kompressoren å jobbe riktig så ofte.

 

Biltema hadde gode kompressorer før, men er litt usikker på hvordan de er nå. Tror de har gått over til kinakompressorer. Lurt å gå for et litt ok merke, men det koster. Spørs hva du er villig til å gi for det.

 

Ser du er fra moss. Jeg tror coop obs bygg på rygge storsenter skaffer kgk kompressorer. kvalitet ;)

Endret av G_Yog

PoloGti-99: 8x14",clean,Bur,omnicomp bremser

Impala-65: To be: torq trust II 8x18", lav!

MantaB-82: Slædde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk!

 

Tittet på noen muttertrekkere nå og ser at antall newton og luftmengdeforbruk henger godt sammen. Pris også for den sakens skyld. Noen som vet hvor mange newton muttertrekkeren må kunne levere for å dra til hjulbolter godt nok? Hva bruker verksteder?

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en gebe muttertrekker. Den er ok til å skru på hjula med, men det er ikke alltid den orker å skru ut bolta om de sitter litt. Ser at den har maks 340nm, og clasohlsons og biltemas har nogenlunde samme moment. Bruker shinmano og atlas copco i jobbsammenheng, og de drar godt. Ser mange av "proff" trekkerne har over 500nm.

 

Om jeg skal kjøpe meg ny muttertrekker, så tror jeg at jeg hadde prøvd å få en god deal på et bra merke som f.eks. ingersoll rand, atlas copco, chicago pneumatic, shimano eller lignene.

 

Leste på at forum at denne dro godt. momentet tilsier det samme :respect

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=880

PoloGti-99: 8x14",clean,Bur,omnicomp bremser

Impala-65: To be: torq trust II 8x18", lav!

MantaB-82: Slædde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den trekkeren så kraftig ut! Biltemas kraftigste har jo under halvparten av styrken, dvs 744nm og veier hele 5kg! Får titte litt først etter noe brukt fra merkene som du nevnte, eller kanskje det finnes noen gode kjøp på ebay?

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Det har etterhvert kommet noen ganske momentsterke elektriske boltetrekkere på markedet... Kan det være en like god løsning for garasjeverkstedet? Blir jo helt klart billigere enn kompressor og boltetrekker til sammen. Men de er kanskje ikke like gode?

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår