Gå til innhold

Kople ekstern amp/sub på org Navi til Skoda?

Ranger emnet


eritom

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg går og venter på bilen min som er i bestilling ifra fabrikk... Ankommer Norge straks.

 

Denne bilen er en Skoda Octavia stv med orginal Columbus navigasjonsenhet og såkallt sound-system med påståtte 12(!) høyttalere... Det som menes er 3-veis høyttalere i hver dør koplet på ekstern forsterker med EQ mulighet...

 

Men jeg har forhørt meg med forhandler om tilkopling av sub itillegg, og det var kun mulig med høynivå overgang pga canbus kommunikasjon imellom navi enhet og amp(?)...

 

Men det må da finnes noen som har koplet opp en ekstern amp i en 06--> Audi/VW/Skoda/Seat med navi vel???

 

Hva må gjøres dersom dette er mulig?

 

Takknemlig for svar!

2012 Octavia RS TDi DSG

2006 Octavia RS 2.oTFSi

1999 Siliva S15 Spec R

1994 Galant "RWD 3.1TT"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kun er snakk om sub som du skal tilkoble går det til nøden med et høy til lavnivå-adapter. Men, prøv å finne et som det er litt greie på. F.eks. denne.

 

http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=15043

15043-Helix_ACC_adapter.jpg

 

Det er som kjent veldig vanlig å få støy når man bruker høy til lavnivå-adaptere, særlig hvis man skal koble til forsterker som skal drive vanlige høyttalere. Skal man derimot kun drive en sub, vil mange av de høyfrekvente støy-lydene bli borte, skulle man tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Takker for svar! Men har endelig fått bilen og i moderat volum spiller anlegget bra som det gjør, men når man vrir opp, så vrenger det raskt på musikk med mye bass!

 

Jeg ønsker derfor enten montere ett høypass filter på 60-80Hz og montere en sub, eller droppe org forsterker og kople på ekstern forsterker som er KRAFTIG på org høyttalerne... Er det mulig å kople på en ekstern amp???

2012 Octavia RS TDi DSG

2006 Octavia RS 2.oTFSi

1999 Siliva S15 Spec R

1994 Galant "RWD 3.1TT"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det er ikke linjeutgang på den org'e navi'en... Canbus signal mellom amp og spiller... Hva gjør jeg??? Finnes det INGEN aftermarket amp'er til VAG??? Eller ett adapter som "forstår" canbus signalet og omformer det til lavnivå utganger???

 

Jeg jobber med el nikk til vanlig, og det burde jo være ett stort marked for slikt... Ingen som vet om det er produsert??

2012 Octavia RS TDi DSG

2006 Octavia RS 2.oTFSi

1999 Siliva S15 Spec R

1994 Galant "RWD 3.1TT"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en brukbar link (tror jeg...) for å bygge ett ledningsnett som passer det orginale og samtidig få brukbar lyd... Montere en 5 kanals forsterker og bruke oppbevaringsrommet til venstre bak til en Alpine Type R eller X 10" sub i en 18l kasse... Pluss de 4 andre utgangene til org høyttalere...

 

Link:

 

http://www.mk5golfgti.co.uk/forum/index.php/topic,10648.0.html

2012 Octavia RS TDi DSG

2006 Octavia RS 2.oTFSi

1999 Siliva S15 Spec R

1994 Galant "RWD 3.1TT"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår