Gå til innhold

Vann i kanalene, hvor er dreneringshullene?

Ranger emnet


LuftH

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Peugeot 307Sw, 2002 mod. I det siste har jeg hørt "skvulpelyder" under gassing og bremsing. Slo meg litt til ro da en bilmekanikervenn mente det var bensintanken jeg hørte skvulpe, men i det siste har det begynt å lekke ut "lyden av bensintanken" når bilen står parkert. I går, etter en natt med frost, hadde tydeligvis vannet i kanalene frosset, og det høres ut som om jeg kjører rundt med et glass cola&is i rammen, noe som såklart ikke er så veldig kult.

 

Var innom et verksted, som anbefalte å borre et hull i ramma, og få ut vannet.

 

Så kommer jeg inn på dette forumet, og leser at det skal være dreneringshull i rammen på biler, og at de muligens er tette. Dette kan godt stemme med at vann-lydene har kommet etter at jeg sluttet å vaske bilen i vaskehall, og heller vasket den utvendig/innvendig manuelt hos et firma.

Min teori er vel da at de ikke spyler så godt under ramma, slik at dreneringshullene er blitt tette.

 

Så til spørsmålet; Jeg skal forsøke å steamvaske rammen, og evt kjøre et vaskeprogram med en god undervask for å få renset opp der. Men det hadde vært greit å vite hvor disse dreneringshullene var, så en kunne kikke, og evt rense litt godt opp. Er det noen som vet hvor på kanalen, venstre side, dreneringshullene er?

 

Hvis jeg forklarer dette tungvindt, så beklager jeg, jeg er på ingen måte spesielt bilkyndig.

 

 

Håper noen kan svare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke åssen det ser ut på moderne biler men på gode gamle er det typiske rektangulære slisser eller spor på 2-5x15-30mm med jevne mellomrom i kanalbunnen. Det samme gjelder dørene.

 

Bruk en stump stump ståltråd, sveisetråd, tannpirker eller hva du enn finner som er egnet til å stake opp hullene. Det kan være rustflak, skitt og møkk, eller hulromsmasse som har grodd igjen dreneringen.

 

Fortell her hva du fant og kom frem til så får andre 307 eiere svar på det også. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fikset det!

 

Etter å ha brainstormet litt med kona, så kom vi frem til at problemene med "lyden av vann" oppsto rundt den tiden vi sluttet å maskinvaske bilen, og heller vaske bilen hos et firma som håndvasker den.

En dag da det var mildvær, og utsikt til noen dagers plussgrader kjørte jeg ned til en stasjon med selvvask, og steamet under bilen i noen minutter, langs kanalen. Et krøkete og skittent arbeid, men dog enklere enn å krype under.

 

Når jeg hadde gjort dette, samt plassert bilen i en nedoverbakke, så er nå bilen (antageligvis) tom for vann. Fremover skal jeg vaske bilen i automat med underspyling for å unngå fremtidig vannsamling.

 

Eneste ulempe med dette var at jeg ikke fikk se hvor mye vann som var samlet, noe jeg er svakt nysgjerrig på, siden lyden av halvsmeltet vann, iblandet isbiter, flytende i rammen på bilen var en noe særegen lyd. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 12 years later...

Første gang på dette forumet, men ut fra det som skrives om dreneringsåpninger, så lurer jeg fortsatt på hvor de er?  Jeg har en 307sw 2002-modell, og tror min bil har samme problemet - har faktisk opplevd at i mildværsperioder har det rent vann ut fra håndtaket over fordøra på høyre side inne i bilen!  Er også ganske sikker på at stående vann i sånne kanaler har forårsaket elektrotull med bilen - det kommer feilmeldinger etter regnskyll - meldinger som viser seg å være feil - melder f.eks om feil med gearkassen og ABS-systemet - som igjen fører til at motor reagerer ut fra det og lager trøbbel under kjøring. Har i sommer hatt varmeovn inne i bilen - noe som antagelig har tørket ut vann som har stått "innesperret", og bilen fungerer nå som den skal (har forresten brukt tusener av kroner på undersøkelser som har vist at ingenting er feil!) Men altså - hvor finner jeg de dreneringsåpningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår