Gå til innhold

Startproblemer

Ranger emnet


dezvipe

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en Golf 3 1.6, 97-modell.

 

Bilen har gjennom årene gått greit. I løpet av de siste par årene har den derimot begynt å tulle seg litt, først i form av at den stoppet brått under kjøring. Dette fikset Møller (var visst en luftmengdemåler eller noe slikt som var gåen). Deretter begynte den å bli tungstartet. Fikk Møller til å kjøre en diagnose, og de nevnte at lambdasonden gav feilsignal. Ettersom det muligens ble en dyr affære å feilsøke videre lot jeg være.

 

Etter det har den i bunn og grunn gått som ei kule, med unntak av at den av og til er tungstartet. Likevel kunne jeg fort slå fast at den alltid startet til slutt selv om det noen ganger tok tid.

 

Nå, derimot, er situasjonen en annen. Litt snodig historie:

 

Bilen var altså i en periode hvor den var tungstartet av og til, ifølge Møller pga. lambdasonden. En regnværsdag (bor tross alt i Bergen) var jeg ute og kjørte, og plutselig så jeg en stor dam midt på motorveien. Svingte unna, men høyre hjulpar kjørte gjennom dammen. Kunne høre det sildret vann under bilen. Så, POFF, stoppet bilen. Hadde ikke sjangs til å få start igjen. Måtte slepe den hjem.

 

Etter det har jeg med jevne mellomrom prøvd å få start på den uten hell. Men i forgårs prøvde min far på måfå å kjøpe lambdasonde på Biltema. Han koblet fra den gamle og plugget inn den nye. Hokus pokus, bilen startet. Koblet fra den nye (altså ingen sonde tilkoblet), da startet den også. Koblet til den gamle sonden, da startet den også. Kjørte noen turer rundtomkring den dagen for å være sikker, startet hver gang. Kjørte hjem, gav bilen en god vask både innvendig og utvendig, lykkelig over at den hadde stått opp fra de døde.

 

Idag, dagen etter, vil den ikke starte igjen. Mitt spørsmål er da; noen som har peiling hva som kan være galt? Har riktignok ikke prøvd å koble til den nye lambdasonden enda en gang, men tenkte at det kanskje er noen som har kommet ut for en liknende situasjon?

 

Kan et feilsignal fra lambdasonde føre til at bilen ikke starter? Kan vanndammen jeg kjørte over "kortslutte" lambdasonde eller andre utsatte deler?

 

Grunnen til at jeg kommer med en så lang historie er bare at kanskje bilens historie de siste årene kan hjelpe.

 

Takker for all hjelp!

 

Daniel.

Mvh.

Daniel Gjerstad

[ ]1997 Vw Golf 3 1.6

[X]1986 Citroën BX 19 GTI - død (gikk bra..når den gikk!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår