Gå til innhold

Min fjerne bil, audi a3? :) hjelp

Ranger emnet

jmeeluekan

Anbefalte innlegg

Hei!

Har hatt lyst på audi på lenge men har aldri hatt råd til det , men nå er jeg bestemt enten ta litt lån og litt egenkapital fra salg av min ROver 200.

Hva bør jeg kjøpe? billigst og best i drift?

altså jeg tenker på

Audi mellom 96-99 mod? billigst ¨å omregistering

Vil helst ha 1.9 TDI ( chippe senere ? øker hk, og mindre dieselforbruk?)

Er det virkelig stor forskjelig mellom 1.6 bensin og 1.9 TDI (chiped) hvem bruker mest drivstoff?

jeg er ikke en person som råner og hard på foten, kjører som ei kjerring egentlig. Vil bare bruke den til jobb, handler, kjørerturer, gud vet, men aldri råne:)

Har hatt honda civic, golf, rover 200, de var drit kjedelig, og bråkere invendig , sikkert pga dårlig isolasjon, og MYE rust.

HVa bør jeg se etter? bør jg vente til 2011? da blir omregistering av a3 99 modellen billigere?:cab

Så mange TDI som har gått over 200 000, og en som har gått over 300 000, er de virkelig verd prisen?jeg satse maks 50 000 kr.er lei av biler som koster 20 000, og mye reperasjoner

Endret av jmeeluekan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et skille på -98 modeller og -99 og nyere i dag. A3 1,9tdi veier ca 1200 kg og koster derfor i dag enten ca 4.700,- eller 6.600,- å omregistrere (-99 modell). Til neste år vil det gå ned til 1.557,- (kommer vel en liten økning i satsene fra nyåret). Dette gjelder jo da hvis den er kjøpt ny i Norge.

1,9tdi er en solid motor, men er jo litt støy fra disse pumpedysedieselene.

1,9tdi bruker mindre drivstoff enn 1,6 bensin og er mye sprekere pga langt høyere dreiemoment. Mulig du ikke vil merke det så mye på 0-100, men forbikjøring og mellomakselerasjon vil den være betydelig bedre. Litt annen kjørestil blir det jo, siden du ikke kan dra den like langt ut på turtall, rødmerket rundt 4.500 og blir vel ganske slapp fra ca 4.000.

En bil vil alltid ha mer verkstedutgifter når den passerer 100'-120' km, så det du bør passe på er i alle fall at servicer er fulgt, nødvendige slitedeler skiftet, sjekk når reg.reim er skiftet og når det skal skiftes neste gang, blir fort 6.000 - 8.000 for bytte av den (inkl. vannpumpe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som lønner seg er vanskelig å si. En TDI er dyrere i innkjøp, men holder seg nok litt bedre i pris, har lavere forbruk men litt høyere servicekostnader. På en bil i den prisklassen ville jeg ikke nødvendigvis tatt full service hver gang, men gjort som du nevner, skiftet olje, filter etc. selv. Det er det som er det viktigste. I tillegg bør bremsevæske skiftes annethvert år (eller minst hvert 3. år). Uansett bør du tenke litt på hva du blir mest fornøyd med. TDI'n støyer mer, men du vil oppleve den som langt sprekere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider