Gå til innhold

Regler angående gjesteparkering.

Ranger emnet


rolfi

Anbefalte innlegg

Da bor du ulovlig. Det er påbudt i norsk lov at ALLT boenheter SKAL HA 1,5 P-plass. Så bor du i en kjellerleilighet så er det påbudt å ha minst 3 plasser i den boenheten. 1 til huseier 1 til deg og 1 gjesteplass. 1,5+1,5=3. Så hvis du ikke har P-plass i din kjellerleilighet er heller ikke leiligheten du bor i godkjent til utleie:)

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bor du ulovlig. Det er påbudt i norsk lov at ALLT boenheter SKAL HA 1,5 P-plass. Så bor du i en kjellerleilighet så er det påbudt å ha minst 3 plasser i den boenheten. 1 til huseier 1 til deg og 1 gjesteplass. 1,5+1,5=3. Så hvis du ikke har P-plass i din kjellerleilighet er heller ikke leiligheten du bor i godkjent til utleie:)

 

Hvor har du dette fra? Henvisning?

 

Se på alle leilighetene tilsalgs på Frogner, helt UMULIG å finne en med parkeringsplass. Husker veldig godt da en kamerat av meg flyttet dit så fikk han IKKE biloppstillingsplass, måtte spørre gårdeier om han kunne være behjelpelig, og da fikk vi svar om at man kunne leie av noen som hadde garasje i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg lurer på noe lignende som den som startet denne tråden:

 

 

Jeg bor i en helt vanlig gate i en kjellerleilighet, hvor det ikke er noe styre eller lignende slik som det ofte er i borettslag. Mitt problem er at det ikke hører noen parkeringsplass til leiligheten, så jeg parkerer på gjesteparkeringen (plass til to biler) som ligger rett ved huset. Det er noen naboer som har reagert litt smått på dette, men har aldri snakt direkte med meg angående at jeg har parkert der nå i ett halvt år.

 

Jeg kan parkere ved en butikk 300 meter ned i gata, hvor jeg ikke kommer til å ha overblikk over bilen, men dette frister lite. Vil være forsiktig.

 

 

Vet dere om noen regler i forhold til dette? Er det noen offentlige/allmenne regler som sier at dette ikke er lov?

 

Hei,

 

Meldingen din er litt utydelig. Bor du i et borettslag, eller bor du i en selveierleilighet uten noe form for fellesskap (kanskje oppløst)? Det er mange som ikke vet hvem som sitter i styret der de bor, men det betyr ikke at det ikke er et styre. Dersom du bor i et borettslag har du et styre å henvende deg til. Det høres spesielt ut at du bor i en leilighet uten noen å henvende deg til. Noen må ha/ta ansvar for gården pga lovkrav om fjerning av istapper, strø fortau, holde fasade ved like m.m.

 

Uansett: hvor står det at du har tilgang til å benytte "gjesteplass" som du mener du har hevd på? Er det tinglyst rett til å benytte disse plassene? Dersom du ikke er en del av et fellesskap og heller ikke har en eierandel i gjesteplassene har du strengt talt ikke lov til å stå der.

Når det er sagt håndteres plassene du snakker om privatrettslig. Dvs. det skal være skiltet hvilke regler som gjelder og de må du følge. Dersom det ikke er skiltet der er spørsmålet om du eier tomten der plassene er. Eier du den kan du stå der. Eier du ikke tomten kan jeg heller ikke se at du har rett til å stå der og du må påregne borttauing når noen en eller annen dag finner ut av det :)

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du dette fra? Henvisning?

 

Se på alle leilighetene tilsalgs på Frogner, helt UMULIG å finne en med parkeringsplass. Husker veldig godt da en kamerat av meg flyttet dit så fikk han IKKE biloppstillingsplass, måtte spørre gårdeier om han kunne være behjelpelig, og da fikk vi svar om at man kunne leie av noen som hadde garasje i nærheten.

 

Jeg skulle også gjerne sett lovhjemmelen for påbud om 1,5 parkeringsplasser per boenhet og 3 plasser for en boenhet med utleie. Jeg ser heller ikke hvor det spesifiseres at dette er en utleieenhet?

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med utleie men er ikke jeg som styrer det juridiske. Men skal forhøre meg om hvor den reglen ligger. Oppfølging følger;)

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Hei,

 

Meldingen din er litt utydelig. Bor du i et borettslag, eller bor du i en selveierleilighet uten noe form for fellesskap (kanskje oppløst)? Det er mange som ikke vet hvem som sitter i styret der de bor, men det betyr ikke at det ikke er et styre. Dersom du bor i et borettslag har du et styre å henvende deg til. Det høres spesielt ut at du bor i en leilighet uten noen å henvende deg til. Noen må ha/ta ansvar for gården pga lovkrav om fjerning av istapper, strø fortau, holde fasade ved like m.m.

 

Uansett: hvor står det at du har tilgang til å benytte "gjesteplass" som du mener du har hevd på? Er det tinglyst rett til å benytte disse plassene? Dersom du ikke er en del av et fellesskap og heller ikke har en eierandel i gjesteplassene har du strengt talt ikke lov til å stå der.

Når det er sagt håndteres plassene du snakker om privatrettslig. Dvs. det skal være skiltet hvilke regler som gjelder og de må du følge. Dersom det ikke er skiltet der er spørsmålet om du eier tomten der plassene er. Eier du den kan du stå der. Eier du ikke tomten kan jeg heller ikke se at du har rett til å stå der og du må påregne borttauing når noen en eller annen dag finner ut av det :)

 

Hehe, trodde jeg var tydelig nok.

 

Jeg snakket med kommunen og de som har ansvar for vei og trafikk. De nevnte ingenting av det du nå har sagt, så jeg velger jo så klart å forhold meg til de svarte, men takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, trodde jeg var tydelig nok.

 

Jeg snakket med kommunen og de som har ansvar for vei og trafikk. De nevnte ingenting av det du nå har sagt, så jeg velger jo så klart å forhold meg til de svarte, men takk for svar.

 

Om det er en kommunal tomt du står på er kommunen rette sted å henvende seg til. Er det en privat tomt hjelper det lite å spørre kommunen.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Om det er en kommunal tomt du står på er kommunen rette sted å henvende seg til. Er det en privat tomt hjelper det lite å spørre kommunen.

 

Ja, det er helt sant :-)

 

Har snakket med kommunen og sa at siden det er en kommunal asfalt-flekk jeg står på, har hvem som helst lov å parkere der - det inkluderer meg og min lille golf, og da er jeg godt fornøyd! Takk for svar, Øyvind.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår