Gå til innhold

Tuning av Nissan Qashqai 1.5 DCI | Forsikringen ?

Ranger emnet


Svolp

Anbefalte innlegg

Morna..

 

Vurderer og tune min familibil av typen som nevnt i tittel..

Har googlet litt men ikke funnet fornuftige svar så derfor spørr jeg.

 

http://www.biltuning.no/tuning-styling/nissan/nissan-qashqai-1-5-dci-106hk-tuning-styling

 

I følge opplysningene vil jeg da øke motoreffekten til 132.5 hk, ca 26.5 hk mer en hva den står oppført med i vognkortet.

 

Er overhodet ikke interessert i og betale dette griske landet for denne økningen men vil gjerne værne om meg, mine og andre i trafikken hvis et uhell skulle oppstå.. Spørsmålet mitt er da, hvordan går jeg frem hos forsikringselvskapet mitt. Er denne effekten MERKVERDIG stor slik at jeg bør nevne det (Er dog ikke redd for og betale noen kroner mer i forsikring) Eller lar man det være når effekt økningen ikke er større en hva den er?

 

Vil/kan evt forsikrignen gi denne opplysningen om økt effekt til myndighetene slik at jeg plutselig for et krav på x-antall tusen kroner? If so, kan jeg da bare skru den ut og si at jeg aldri har montert og at jeg ombestemte meg?

 

Litt tips, meninger og råd av dere som evt har vært i samme situasjon hadde vært topp.

 

mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Et forsikringsselskap vil ikke gi opplysningene videre til myndighetene da dette er din plikt. Forsikring er pris på risiko, i ditt tilfelle øker HK prosentvis ganske betydelig og dette vil regnes som økt risiko. Du har i hht. Forsikringsavtaleloven § 4-1 plikt til å opplyse om endring av risiko.

 

Utdrag fra FAL:

I forbindelse med inngåelsen eller fornyelse av en forsikringsavtale kan selskapet be om opplysninger om forhold som kan ha betydning for dets vurdering av risikoen. Forsikringstakeren skal gi riktige og fullstendige svar på selskapets spørsmål. Forsikringstakeren skal også av eget tiltak gi opplysninger om særlige forhold som han eller hun må forstå er av vesentlig betydning for selskapets vurdering av risikoen.

 

Ved skade kan forsikringsselskapet gi hel eller delvis avkorting i skadeoppgjør hvis det oppdages at det er gitt uriktige opplysninger.

 

mvh

Øyvind H. Bergesen, Senior rådgiver - Nemi Forsikring.

MVH

Øyvind H. Bergesen, Senior rådgiver - Nemi Forsikring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dr Landau!

 

Takk for en fin velkomst! :)

 

Intensjonen min er å være aktiv her inne så lenge det dukker opp relevante saker hvor jeg kan bidra på en positiv måte. Ser at det har vært en del ymse meninger om ting ;)

 

mvh

Øyvind H. Bergesen, Senior rådgiver - Nemi Forsikring

MVH

Øyvind H. Bergesen, Senior rådgiver - Nemi Forsikring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår