Gå til innhold

tenning på bmw

Ranger emnet


audun34

Anbefalte innlegg

Bimmern min stoppa her om dagen under kjøring. Trodde først det var coiln som hadde tatt kvelden, helt til jeg fant at en ledning som gikk til en slags føler på et reimhjul i fronten av motoren var slitt av. Tipper denne er med på å kutte magnetfelte i coilen slik at jeg får gnist, fordi jeg får ikke gnist, men har bensin i massevis.

 

Jeg og fadern lodda sammen ledninga igjen, men fadern tror den lille føleren fikk for mye varme under loddinga pga. litt tykke kabler. Er det noen som har vært borti ligende eller har noe kunnskaper om denne føleren eventuelt et navn på den? Må bestille ny, men vet ikke helt hva jeg skal bestille liksom, og fant den ikke på gsbildeler.no sin hjemmeside.

 

 

Alle svar takkes på forhond! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veivakselposisjonsgiver tenker jeg?

Gammel bil?

Fort å måle denne hvis det er induktiv giver, måle resistansen og ev. overslag til "gods", vet ikke hva det skal være men bør vel ikke være så langt fra 1000 ohm.

Kan være tenningsmodulen som har kvelda i samme slangen og.

Om det er induktiv giver ser du om det er to ledninger.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, sikkert riktig navn du ga opp der :P virka logisk

Hadde vært kjipt om tenningsmodulen hadde vært gåen ja, koster rundt 4 tusen ny ..

 

hva vil det si at den er induktiv? det var 2 ledninger og noe wire-lignende greier rundt de 2 ledningene. vi kobla at sammen.

hvor skal jeg måle ?

 

 

bmw 323i E30 -85modell det er snakk om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det litt verre å si hva du har, Det wirelignende greiende er nok ei strømpe som minner om det inn en antenneledning(coaxial), Dette kan nok bare være skjerming av kabelen, eller en slags godsforbindelse eller.no til en hall-giver, kobla ikke alt på ett, "farge på farge"?

 

edit: Induktiv vil si at det er en spole rundt en magnetisk kjerne som får magnetfeltet sitt påvirket av f. eks "tenner" på ett reimhjul/svinghjul.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt ble kobla riktig .. var ikke spesielt vanskelig ;)

Men som jeg sa, fadern mener at kansje giveren kan ha fått litt for mye varme fra loddebolten.. måtte varme en del for å få lodda skikkelig, og vi vet lite om denne føleren om den tåler varme osv.

jeg greier å turne motoren uten problem, men den starter ikke for 5 jevla øre .. sku tro den hadde stådd lenge eller.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den står fri fra hjulet, og bare tett inntil så er det ikke en hall-giver.

Da er det mest sansynlig en induktiv giver for turtallet/veivakselposisjon som induserer pulser til coil'en som du sier.

Den tåler nok litt varme, men er ikke umulig at det ble for mye.

Mål over de 2 ledningene, skal være rundt 300-1500ohm, så kan du måle mellom en av ledningene og gods, skal være brudd eller hvertfall veldig høy motstand.

Kan også måle å se om du får noe pulser oppe på ledningene til primærsiden på coilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg prøvde å starte bilen målte fadern på coilen med en prøvelampe som slo ut første gang på 50 volt og andre gang på bare 6 volt .. Sist jeg sjekka lå en gjennomsnittlig coil på utladdninger mellom 10 og 20 tusen volt .. Og når vi i tillegg hadde brudd på den føleren så tror jeg ikke at jeg får brutt det magnetfelte i coilen som bygges opp. Er jo det som sku skape den fine gnisten (rett meg viss noe er feil) ..

 

Giveren står forresten montert inni helvette nært det hjulet, tror den er borti, fikk ingen ting i mellom da jeg sku prøve å regjøre denne når den sto montert..

 

Men har som sagt bare bestillt ny føler siden denne ikke var noe dyr, rundt 200,- ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår