Housey Skrevet Oktober 11, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2011 avhengig av strammingen på reima, så vil antall grader kunne forskyves, men bør ikke bli så mye at det kommer tenningbank hvordan høres banken ut? mekanisk? eller knitring? justering av tenning skjer på svinghjul :) der finner du et tenningsmerke Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tor-hole Skrevet Oktober 11, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2011 Mekanisk ja - som når vaskemaskinen din sentrifugerer. Men det blir svakere og forsvinner ganske raskt - ikke noe plagsomt når jeg kjører - bare ønsker ikke å risikere noe slitasje. Er det så lett å justere selve tenningstidspunktet (fordelerinnstillingen) at man bare tar stroboskoplampe mot tenningsmerke på svinghjul (og ikke tar hensyn til noen grader?) - så ser man om tenningen er OK? => da er drivaksel og fordeler OK. (da følger jeg instruksene i Haynes med å ta bort vakum og sette riktig omdreininger). Så må vel også Kamhjulet (ventilene) være riktig. Bruker jeg stroboskoplampene på kamhjulet også? På plastikken bak hjulet er toppen merket med O T. Selve hjulet er merket med O T og så en prikk ca. 90 grader til høyre (mener jeg å huske). Tipper det er prikken som er tenningsmerket og at denne skal være overens med et merke? - Er det merket som er til høyre på ventildekselet? Takk for hjelp - beklager at jeg må ha det inn med teskje... Torstein Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stuls Skrevet Oktober 11, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2011 De fleste av disse 8-ventilers VW motorene pleier � klare seg uten havari om reg-reima ryker. Om du ser i instruksjonsboka/serviceheftet s� st�r det trolig at reima skal kontrolleres hvert �r, men ikke noe skifteinterval. Ta av plastdekselet og se n�ye p� reima. Ser den fin ut tror jeg trygt du kan kj�re minst et par �r til uten st�rre bekymring. Ny p� forumet, men jeg vet at det nesten er umulig � se i hvilken tilstand reima er f�r man tar den ut og "brekker" den "motsatt" vei og sjekker innsiden. Det er da man kan oppdage sprekker og rifter som kansje tilsier at den b�r skiftes.? Derfor er det like greit � skifte den i henhold til anbefalingene fra fabrikk. Ingen enkel operasjon � ta ut hele frontpartiet p� bilen for kun � sjekke reimas tilstand.? Man trenger rett og slett ikke se noen feil p� den p� utsiden f�r den plutselig ryker. En habil mekaniker kansje, men ikke en vanlig legmann. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.