Gå til innhold

OK å 'pimpe' en veteranbil?

Ranger emnet


amado88

Anbefalte innlegg

Jeg er egentlig ikke en "bilmann", men har etterhvert opparbeidet et ønske om å kjøpe meg en litt kul #2 bil (begynner å nærme meg 40 :D).

 

Med tanke på det vanvittige avgiftsnivået vi har her til lands begynte jeg å tenke i de baner å kjøpe en bil som er mer enn 30 år gammel som så kunne shines opp litt. Og det er der jeg begynner å lure litt: Er dette fullstendig helligbrøde blant veteranbilfantaster? Skal en veteranbil på død og liv måtte settes i autentisk stand, eller er det også akseptert at man drar den i en litt mer moderne retning? Bilen jeg tenker på er en Volvo P1800 - siden det er laget ca 50.000 av disse er den vel ikke fullstendig verneverdig (?).

 

Og hvordan er prosessen mot biltilsynet hvis man skal importere en bil som har blitt pimpet litt opp - er det ekstra avgifter med f.eks større motor? Hva med endringer i kupéen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blånekter på midtlivskrise, men ser likheten helt klart :D

 

Ja, på en måte gir jeg jo ganske beng i hva andre synes - men hvis alle Volvo-veteraner er purister som skal ha alt i original stand så er det kanskje dumt å provosere unødig.

 

Jeg ser faktisk for meg å bygge en P1800 om til cabriolet, heve kvaliteten på interiøret en god del hakk - helt ny type seter og modernisere dashbordet osv. Rett og slett oppdatere look'en litt så den kommer inn i dette millenniet. Ja, jeg hører kassaapparatet smelle - spesielt siden jeg ikke er istand til å gjøre dette selv.

 

Forøvrig, er det noen linker til informasjon om hva biltilsynet godkjenner av endringer på en pre-1971 bil? De første fem minutter på Google ga ikke svar, men det var bare en sped start :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes man kan gjøre det meste med en veteranbil, så lenge det er både mulig og enkelt å sette den tilbake i orginal stand. Rett of slett fordi det er fort gjort å angre seg, siden prisene for orginale biler er generelt høyere enn for kraftig modifiserte.

- 1989 Mitsubishi Galant 2.0 GLSi 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bygge om til cabriolet tror jeg du kan legge på is. Det får du ikke godkjent, pluss at det er en vanvittig jobb å stive opp en bil som egentlig kom med tak. (Om du kapper av taket vil bilen sige sammen og se ut som en banan)

 

Men ellers så kan du egentlig gjøre ganske mye. Interiørmessig er det bare å slå deg løs. Jeg ville tenkt meg om hva jeg ville gjort, for så å satt opp en liste med ting og så sendt listen til biltilsynet for å høre hva de mener om saken :)

1973 Pontiac Firebird

2007 VW Passat 2.0 TDI

[X] 1961 VW Boble

[X]1983 VW Golf MK1 OldSchool

[X]1988 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar inn en en veteran må du ta stilling til å om den skal klasses som en veteranbil eller en "vanlig bil". Egentlig skjønner jeg ikke helt vitsen med å stemple den veteranbil for slik jeg ser det får du ingen fordeler, bare ulemper. Slik som; du kan ikke endre på noe som helst!

 

For å være litt orginalpoliti kan du gjøre om ALT som kan skrues av og boltes på igjen senere. Mao la skallet være 100% orginalt, ta vare på alt du fjerner og sett inn en fireventils hissigpropp (gjerne med hvit blokk (Vovvo)), og gjør resten slik du lyster bare det blir bra. Du kan visst sette helbur i en <'71, men da kjøper du ikke en P1800, for de ligger gjerne i 80K+ for et objekt/vrak og 140K+ for mint condition.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar inn en en veteran må du ta stilling til å om den skal klasses som en veteranbil eller en "vanlig bil". Egentlig skjønner jeg ikke helt vitsen med å stemple den veteranbil for slik jeg ser det får du ingen fordeler, bare ulemper. Slik som; du kan ikke endre på noe som helst!

 

 

Det stemmer ikke helt, alle biler som er 30 år eller eldre blir automatisk klasset som veteranbil, men biler eldre enn 1971 kan importeres som vanlig bruksimport, og går under reglene fra 1942, og en kan gjøre bortimot hva en vil med bilen, men er du så uheldig og ikke følger med, slik at svv stempler bevaringsverdigt kjøretøy i vognkortet, da kan du ikke forandre på noe som helst, biler 1971 og nyere er underlagt strengere regler, da det kom nye regler i 1971, og svv er veldig glad i å stemple vognkortet med bevaringsverdigt kjøretøy selv på biler som ikke skal ha det stempelet.

 

Er det en bil som har vært i Norge en stund, så sjekk om den har blitt importert tidligere på motorhistorisk grunnlag, da har du heller ikke lov til å gjøre noe forandringer på bilen.

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, BossCat. Visste ikke at det med 1971 reglene hadde noe å si for (bruks)import. Bruttern regga en bil i fjor og han svv duden godtok doble gassere og vinge, men ikke felger. :D Det ble uansett bruksimport eller hva det heter formelt.

 

Menne to ting (minst!) ... Hvis jeg er uheldig og får bevaring og sikrings-stemplet på meg, det må da være mulig å få renvasket bilen for det ved å påberope seg nødrett, feilbehandling og justismord?!

 

Og, hvis jeg tar inn en '70 Amazon, eller P1800 for den saks skyld. Er de unntatt "bevaringsverdig"? Eksisterer ikke det begrepet for biler før 1971? Bare(B) godt å vite. ;)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skody, om du er så uheldig å få det stempelet i vognkortet til en bil som ikke trenger det, så går det å få omgjort den biten.

 

Joda den regelen kan gjelde for biler før 1971 også, men stort sett så trenger ikke biler før 1971 den hemskoen som det stempelet gir pga at forskriftene fra 1942 er mere liberale, er for det meste for biler 1971 og nyere, pga at det da blir greiere å importere dei, der er også 1-15 regelen, tror det er untaksregelen den går under på folkemunne, og desse to gjør det lettere å importere og få registrert biler som er 1971 eller nyere, pga at dei da ikke trenger å fremskaffe haugevis av dokumenter og diverse som kan være heller vanskelig å finne tak i.

 

Ved kjøp av bil som har vært i Norge, så sjekk om det kan være stemplet Motorhistorisk kjøretøy i vognkortet, det betyr da at bilen har vært importert på et tidligere tidspunkt, og tatt den inn på den regelen får å kunne få den registrert i Norge

 

1970 Amazon eller P1800 går under reglene fra 1942 og er dermed vanlig bruks import, og trenger ingen hemmende stempel tekster i vognkortet

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår