Gå til innhold

Tåkelys bryter

Ranger emnet


blanco

Anbefalte innlegg

Jeg driver og monterer tåkelys i bilen min nå, også når jeg kikket bak de bryterne uten noen funksjon så var det en det var ledninger bak. Så i instruksjonsboka og så der at de med tåkelys på har bryteren der, og lurte på om disse ledningene er lagt opp til tåkelys? og hvor finner jeg de igjen framme i motorrommet? noen som kan hjelpe??

- Mercedes Benz C180 1999

- Audi A4 1,8T 1996

- Mercedes Benz C180 1994

- Audi 80 1,8S 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanskelig å si. Noen biler ble levert med ledningene klare, mens andre ikke.

 

Sjekk om du har 4 pærer i hovedlysene, hvis ja så har du de lyktene med innebygde tåke lys, og da kan du bare koble deg på der.

 

ser ikke ut til at det er det.

- Mercedes Benz C180 1999

- Audi A4 1,8T 1996

- Mercedes Benz C180 1994

- Audi 80 1,8S 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så vidt jeg har skjønt så skal de kablene gå til et rele, men selve relet mangler så du må kjøpe dette og sette inn på rett plass hvis du skjønner? så trenger du kabler fra relet som du trekker frem og selvfølgelig en bryter. Noen har vist også lagt opp alt helt fram. Altså at alt er orginalt og at tåkelyskabelen går inn i kontakta til lykta men ikke er koblet til lykta da. Er jo bare å telle kabler inn på lykta det, du skal vel ha jord, park, fjærn og nær som blir 4 kabler, litt usikker på om det kanskje er flere jordkabler, men om det er tilfelle så vil jo disse ha samme farge;)

 

Evt så kan du gjøre det på den litt jalla måten jeg gjorde det på som innebærer bryter fra møller og slikt "ekstralys-kit" fra type biltema som inneholder rele og bryter. det du da gjør er å hente pluss og minus/jord fra ønsket sted f.eks batteriet med pluss i hvert fall, jord finner du jo overalt. Og i steden for å bruke bryteren som følger med så bruker du brytern fra møller og de kablene som ligger klare bak der, du må da også strekke en kabel inn til bryteren fra biltema releet.

 

Men det er et ganske stort "men", i ettertid her jeg merket det at spenningen på de kablene jeg heter styrestørm i fra, altså de som ligger bak der orginalt går ned på spenningen når man dimmer lyset i dashbordet, noe som gjør at releet ikke klarer å slå inn, men bare blir stående å kine om ikke lyset i dashbordet er klint på for fult. Men er jo bare å hente styrestøm fra et annet sted ettersom dette bare er +12V og jord

 

På den bryteren som følger med biltemapakken er det bare 3 kontaktpunkt mens på den fra møller er det jo en haug pga lys i bryteren, så om du går får den litt jalla metoden med "ekstralys-kit" fra biltema så er multimeter et must for å finne ut hvorden biltema bryteren fungerer og finne punkt som fungerer på samme måte i møllerbryteren. Og hvis du vil ha lys i bryteren så må du finne ut av dette også:P Kommer langt med montere bryteren på de orginale kablene og måle med bryter på og av;)

 

håper dette er til hjep, for merker at det ble noen linjer:P

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så vidt jeg har skjønt så skal de kablene gå til et rele, men selve relet mangler så du må kjøpe dette og sette inn på rett plass hvis du skjønner?

 

Skjønner, har alt jeg trenger, lys, rele, kabler og bryter. Men vet du hvor jeg finner igjen de kablene som går fra bryteren i bilen framme i motorrommet?

- Mercedes Benz C180 1999

- Audi A4 1,8T 1996

- Mercedes Benz C180 1994

- Audi 80 1,8S 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du leser vidre, så mener jeg å ha skrevet det, men kan jo si det igjen;)

 

er ikke sikkert at du er så heldig at de går helt frem, mye mulig de stopper i sikrings/rele boksen. Men om de går helt frem så skal de være kobla på kontakten til lykta, i hvert fall så vidt jeg har skjønt/hørt.

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du leser vidre, så mener jeg å ha skrevet det, men kan jo si det igjen;)

 

er ikke sikkert at du er så heldig at de går helt frem, mye mulig de stopper i sikrings/rele boksen. Men om de går helt frem så skal de være kobla på kontakten til lykta, i hvert fall så vidt jeg har skjønt/hørt.

 

tenkte ikke over at du skreiv det jeg. men takk, skal se etter i sikrings/rele boksen :-) har sett på lykta, der er det ikke..

- Mercedes Benz C180 1999

- Audi A4 1,8T 1996

- Mercedes Benz C180 1994

- Audi 80 1,8S 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå handla grøftelysa på ebay.

Jeg har en 98 modell bil med bryter installert og 2 pærer i frontlykta. Hvordan er det da enklest å koble lysene til?

 

Her er ledningene som går frem, noen som vet hva den jeg holder er for noe?

DSC_0172.jpg?psid=1

 

Ser mange som kjører med disse på til vanlig, hva er det egentlig som er lovlig?

Endret av hallvardr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

blanco: har sett noen her inne linke til en side der man får kjøpt tåkelysreleet og kabelsett(pakke med rele og kabler) for å strekke fra rele og ut til der lyktene skal sitte...så om du søker litt så skal du se du finner;) evt så har dem vel sikkert dette på møller også, men de skal nok fort ha litt mer.

 

hallvardr: er ikke den til bliklyset? den til høyra er nå i hvert fall hovedlykta, altså nær, fjær og parklys. evt en til tåkelys om du har dette i hovedlykta.

 

Enkleste måten om du alt har tåkelys i hovedlykta blir jo å finne ledern som gir +12V til tåkelysa og sette en strømtjuv på her og trekke ned til de tåkelysa du måtte finne på å ettermontere i fangern. jord/- finner du jo overalt. (bare husk å ta ut tåkelyspærene fra hovedlykta om du har her da)

 

ang. hva som er lov å ikke så tar jeg den korte versonen (den som gjelder bruk når det ikke er tåke). Tåkelys/grøftelys skal kun brukes sammen med parklys og er kun tillat på dagtid/før mørketsfrembrudd. Så får man jo tolke det som man vil, men når gatelysene tennes er vel dette en indikasjon på at det ikke er dag lengre(?)

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da skal du se den er til tåke/grøftelyss;) hvis ikke det er til høydejustering da? skal være så ærlig at jeg ikke har peiling:P men kan ikke tenke meg at det skulle være til noe annet.

 

Men om du har multimeter er det vel bare å koble på og trykke på tåkelyskanppen inne i bilen(du hadde det?) og se om du får ut litt spenning der;)

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da skal du se den er til tåke/grøftelyss;) hvis ikke det er til høydejustering da? skal være så ærlig at jeg ikke har peiling:P men kan ikke tenke meg at det skulle være til noe annet.

 

Men om du har multimeter er det vel bare å koble på og trykke på tåkelyskanppen inne i bilen(du hadde det?) og se om du får ut litt spenning der;)

 

Jammen ikke dum du, hehe. kjøpte faktisk et multimeter i fjor,

men har aldri brukt det og hadde helt glemt at jeg har det.

 

Sjekka i sted og fant ut at når jeg skrudde på kjørelys (tyskimportert bil) så kom der 12v på, men der var ingen ting på

parklys og ingen forandring når jeg brukte tåkelys knappen, så det blir vel ganske raskt ulovlig om jeg kobler lysa direkte på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår