Gå til innhold

Blir denne monoblocka for voldsom for 2x10" alpine type-r

Ranger emnet

Einart

Anbefalte innlegg

Lurte på og legge litt andre planer i bilsterioen min.. har hatt nå 2x12 pioneer TS-W3004SPL 2x4ohm per element og paralellkoblet disse en god stund på en Ma Audio Hk401sx som da blir 600rms fra monoblock på per sub (1200wrms)

er ikke den typen lengre som guffer så veldig mye med brutal bass lengre så vurderer å gå ned ett par hakk på element og størrelse på kasse og vekt pga litt mye vekt i bilen min nå for tia,

så er mer opptatt att ting skal spille fint men samtidig fin djup subbass.

Er litt intresert i en av disse Alpine type-r subbene

men lurte på hva dere anbefaler av endten Alpine SWR-1022D eller SWR-1024D

har brent noen 12" elementer pr stk på 2x2ohm paralellkobla før på denne monoblocka og er litt usikker nå om eg skal velge Alpine SWR-1022D eller SWR-1024D pga jeg ikke vil ødlegge noe. er vell 2x4ohm som er tryggest på denne monoblokka ? Planen var å ha 2 x Alpine Type-R enten SWR-1022D eller SWR-1024D paralellkobla innpå monoblocka. monoblock er stabil i 0.5ohm på 1800rms, men er dette i bare korte perioder det er sundt å belaste den i 0.5ohm? for 2x2ohm subber paralellkobla blir jo 0.5ohm. var derfor jeg vurderer 2x alpine type-r 2x4ohm paralellkoblet til monoblock og kjøre den i 1ohm i stedenfor.

Men vist det går fint å kjøre monoblocka i 0.5ohm på 2 stk elementer på 2x2ohm paralellkoblet går jeg for det, så bare passe på effekten ut evt.

Litt info om monoblocka:

1800W RMS 1 Channel High Current Amplifier

500W RMS @ 4 Ohm Mono

650W RMS @ 2 Ohm Mono

1200W RMS @ 1 Ohm Mono

1800W RMS @ 0.5 Ohm Mono

Digital LCD Display (Voltage, Temperature & Output Level)

Platinum Plated Connections

Quiet Fan Cooling System

High Quality Power & Protection LED’s

Thermal / Short / Overload Protection Circuitry

0-18 dB Variable Bass Boost

40-250Hz Variable High Pass Crossover

40-250Hz Variable Low Pass Crossover

24dB Subsonic Filter

Remote Bass Control

THD @ 4 Ohms <0.05%

THD @ 2 Ohms <0.1%

THD @ 1 Ohm <1.0%

S/N Ratio: >90dB

Channel Separation: 60dB

Frequency Response: 20-20kHz

Input Voltage Range: 200mV - 8V

Input Impedance: 10k Ohms

Dimensions: 2.7" H x 12.4" W x 10.6" L

2-Year Manufacturer's warranty

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt sagt; du kan ikke ha for kraftig forsterker. Det er personen som styrer volumkontrollen (og gjerne i utmerket samarbeid med h*n som monterte og justerte inn anlegget) som sprenger høyttalere, ikke forsterkeren.

er ikke den typen lengre som guffer så veldig mye med brutal bass lengre... ...så er mer opptatt att ting skal spille fint men samtidig fin djup subbass.

Da er det jo intet poeng i å tyne ut hver dråpe med watt fra forsterkeren ved å la den svette med 0,5ohm for å kunne spille så himla høyt...

2 til 4 ohm bør holde lenge; forsterkeren jobber mer avslappet og med mye bedre kontroll på sub-elementet, og den har langt mer reserver i bakhånd når dynamikken i musikken trøkker til nå og da. Her snakker jeg da på generell basis, ikke nødvendigvis dine produkter konkret.

Men hører man mest på 128kbps komprimert mjusik, er ikke dynamikk noe man opplever så mye av uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok,ja det var noe sånt jeg skulle frem til at det er lite vits å gå helt ned i 0.5ohm og at det skal bli dårlig kontroll på elementene.

men da trur eg skaffer 2 elementer alpine type-r på 2x4ohm sånn som eg har nå bare på 2x12" pioneer subber som er litt kraftigere så får eg bare passe på og ikke sprenge dei om noe sånt skulle være fare for,, så får eg kjøre forsterkeren i 2ohm på begge elementa og paralellkoble dei til 1ohm til monoblock,vist ikkje seriekoble til 2ohm om det går, jeg får prøve å høre hvordan dem liker seg med 2x10", og evt skru ned bassboost volumet på null på monoblocka,, står vell rundt på halv nå, Gain kontrollen har eg fremme i cupeen så. merker det ikke spiller fint på full bassboost da eg stillte inn forsterkeren en gang og testa ut litt, spiller sikkert litt finere med den av,som kan være greit på 2x10" sikkert,

tenkte litt å lage 2 bassreflekskasser og ha i hver side av bagasjerommet og flytte batteriet til midten ellernoe muligens men får se, litt pga lettere tilgang til bensinpumpa som ligger under tanken bakom subkassa. og få ryddet og lagd litt finere til baki...*kremt*

ser sånn ut nå...

P4140826.jpg

Endret av Einart

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider