donrambone Skrevet August 18, 2010 Rapporter Share Skrevet August 18, 2010 heisann har en omega hvor rusten har drept hjul buene mine bak har fått tak i nye innsatser som må sveises inn, da jeg bare har grunnleggende sveise ferdigheter og kun tilgang til pinne apparat,lurte jeg om det lar seg gjøre med et slikt apparat? også hvis noen har en "step" liste på hvordan jeg bør gå frem hadde det vært til stor hjelp! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet August 18, 2010 Rapporter Share Skrevet August 18, 2010 om du bare har MMA apparat tilgjengelig så glemmer du hele greia. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grandisjohn Skrevet August 18, 2010 Rapporter Share Skrevet August 18, 2010 (endret) Man bør nok sveise med tråd ja.. Det er litt forskjellige måter å gjøre dette på. Det beste er jo å sveise inn den nye buen kant i kant med der man skjærer ut. Men litt enklere å legge et lite overlapp, da man ikke trenger å skjære helt nøyaktig. Men det vanskeligste er å skjære til innerskjermen som er punktet mot buen i skjermkanten. Dette må gjøres riktig. Med tanke på rust er det jo helt avgjørende at det blir tett mellom innerskjerm og hjulbue.. Du legger altså den nye buen litt innenfor der du skjærer ut, sånn at du får et overlapp på ca 1 cm. Så er det bare å begynne å punktsveise. PS! Viktig at plata ikke blir for varm, da slår den seg. Punkt derfor med et mellomrom på ca 15 cm. Bruk gjerne blåsepistol å avkjøl med. Bruk god tid og la plata få "hvile" litt mellom hver økt. Fortsett slik å punkt i mellomrommene til avstanden mellom hver punktsveis blir ca 2-3 cm. Når dette er gjort legger du en såle med glassfibersparkel og pusser til. Så legger du på et tynt lag med finsparkel og pusser til finishen. Og til slutt kan det grunnes og lakkes.. I bagasjerommet på innsiden av skjermene vil du se overlappet. Mett opp overlappet med f.eks flytende tectyl. Tørk av overflødig, og legg på plass tepper. Det anbefales og å borre et hull i hjulbuen rett innenfor døråpningen og mette opp hulrommet i buen med flytende tectyl. Til slutt settes en plastpropp i hullet. Endret August 18, 2010 av grandisjohn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
donrambone Skrevet August 18, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 18, 2010 heisann takk for godt svar :) har da fått tak i et mag apparat, tror jeg prøver meg på den overlapp metoden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet August 22, 2010 Rapporter Share Skrevet August 22, 2010 (endret) Et godt tipd ved overlapp: Istedet for å sveise på enden av platen ned mot underliggende plate, så kan du bore et 4-5mm hull i den ene platen i området hvor den overlapper underliggende. Så fyller du hullet med sveis og sliper slett på oversiden med vinkelsliperen. Et hull for hvert sveisepunkt. Dette gir en utrolig sterk, pen og enkel sveis. Hvis du får tak i en falsetang og lager en fals der platene overlappes, så slipper du å sparkle deg ihjel. P.S. Har du god overlapp, så er det ofte slike sammenføyninger blir limt istedet for sveist. Mer enn sterkt nok og vanntett skjøt Endret August 23, 2010 av Beinet1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
donrambone Skrevet September 16, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2010 takk for gode svar folkens,bilen ble pen og rustfri:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet September 16, 2010 Rapporter Share Skrevet September 16, 2010 hvorfor sveise? liming med skikkelig karosserilim funker gull det.. kjenner til to verksteder som bruker lim i stedet for sveising ved slike enkle karosserijobber, man får vanntette fuger og slipper at kondensen danner seg innen ifra og ut på ubehandlet stål over tid. Hvorfor betale 10000kr for rustsveising av to hjulbuer når man selv kan gjøre det for 200kr med samme resultat sier nå je.. Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
donrambone Skrevet September 16, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2010 hvilke lim ville du brukt da? og ca hvor mye overlapp? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet September 16, 2010 Rapporter Share Skrevet September 16, 2010 hvilke lim ville du brukt da? og ca hvor mye overlapp? det må du avgjøre selv. du kapper ut og setter hjulbua utenpå, anbefaler å ta så mye som mulig, så du får god kontakt, så setter du på tvinger og lar det stå 36 timer, så sliper du ned på begge sider i den lille skjøten som blir,så det blir kanskje 1 mm avvik mellom hjulbua og resten av karosseriet. Så setter du noe helt rett som en linjal inntil skjøten for å måle forskjellen, så sparkler du så langt som avviket er, pleier å være rundt 4-5cm med 0.0mm til 1.0mm for å få det rett... hvis du skjønte tegninga mi:P dette blir gjort på to verksteder jeg kjenner til uten at jeg skal utdype det nå, også på helt nye biler, så jeg vil påstå at det er genialt. Deres resultater viser at bilene faktisk ikke ruster like kjapt igjen, selv på w210 som ruster hver 14. dag. karosserilimet tetter det bare metallet som blir inne i små porer i en sveis. Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
artex Skrevet September 17, 2010 Rapporter Share Skrevet September 17, 2010 Med bruk av lim VIL du få synkninger, så har mine tvil at disse firmaene gjør dette ofte. Herdetid er ikke 36t men 24t. En slik tube koster ikke 200 kr, men over 600 kr pr. Trenger du da to tuber på en bil, så koster dette. Kjøp veng og sveis inn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.