Gå til innhold

Vri på 1000 metringer.

Ranger emnet


runla110

Anbefalte innlegg

Monterte 1000 metringer på bilen i går på sånn plate bak skiltet. Har strammet til alt jeg makter med låseskive og mutter (låseskiven ligger helt flat) men greier likevel og vri lyktene til sides hvis jeg tar i. Men hadde bare en passe stor skiftnøkkel og stramme med. Burde jeg få tak i en skralle med langt lat-manns arm og stramme enda mere hvis det går? Eller er det ikke så farlig, di vil kanskje ikke flytte på seg over tid? Har montert støttestag så de ikke vibrerer så mye.

 

Kan man stille lysene akkurat i den vinkel man vill eller er det regler for hvordan de skal lyse? Rett frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke trenge å stramme oe voldsomt. At du klarer å vri lyktene hvis du prøver å vri dem er ikke noe å bry seg om. De blir stående der de står under normale forhold.

Strammer du til du blir blå i trynet eller begynner med latmannsarm risikerer du bare å ødelegge gjengene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke trenge å stramme oe voldsomt. At du klarer å vri lyktene hvis du prøver å vri dem er ikke noe å bry seg om. De blir stående der de står under normale forhold.

Strammer du til du blir blå i trynet eller begynner med latmannsarm risikerer du bare å ødelegge gjengene ;)

 

Noe sånt jeg tenkte meg. Noen som har peiling på hvordan lysene skal vinkles inn i mot veien? Eller kan jeg bare ha dem slik jeg ønsker selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sånt jeg tenkte meg. Noen som har peiling på hvordan lysene skal vinkles inn i mot veien? Eller kan jeg bare ha dem slik jeg ønsker selv?

 

Finn deg ei lang flat strekke uten trafikk, still bilen så den står helt rett i forhold til strekka og juster lysene så lyskjegla treffer veibanen et sted godt borte i horisonten. Litt avhengig av hvor godt lys du har i de om hvor langt unna du kan stille dem inn, og hvor mye de sprer eller samler lyset.

Det er jo en fordel om du får godt lys på veien fra ca 50m foran bilen til etpar-tre hundre meter iallfall..

 

Still lyskjeglene side om side så de overlapper hverandre, bare å banke i den ene for å se hvor den lyser utifra hvilket lys som dirrer i horisonten, og finjuster etter eget ønske. Men det er jo en fordel at de lyser passe bredt så de dekker veibanens bredde i horisonten.

 

Noen tusenmetere konsentrerer lyskjegla så du kan se ei kule med lys treffe veien opptil en kilometer unna, eller mer.. Mens andre sprer lyset så de lyser overallt uansett hvordan man stiller dem nærmest.. :drunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg ei lang flat strekke uten trafikk, still bilen så den står helt rett i forhold til strekka og juster lysene så lyskjegla treffer veibanen et sted godt borte i horisonten. Litt avhengig av hvor godt lys du har i de om hvor langt unna du kan stille dem inn, og hvor mye de sprer eller samler lyset.

Det er jo en fordel om du får godt lys på veien fra ca 50m foran bilen til etpar-tre hundre meter iallfall..

 

Still lyskjeglene side om side så de overlapper hverandre, bare å banke i den ene for å se hvor den lyser utifra hvilket lys som dirrer i horisonten, og finjuster etter eget ønske. Men det er jo en fordel at de lyser passe bredt så de dekker veibanens bredde i horisonten.

 

Noen tusenmetere konsentrerer lyskjegla så du kan se ei kule med lys treffe veien opptil en kilometer unna, eller mer.. Mens andre sprer lyset så de lyser overallt uansett hvordan man stiller dem nærmest.. :drunk:

 

Ok^^ Takk for tipset.. får kjøre inn på en landevei i helga og stille dem inn^^ burde jeg stille de så de lyser litt oppover siden de ordinære langlysene tar rett foran bilen? eller skal de stilles rett fram i samme vinkel som de ordinære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok^^ Takk for tipset.. får kjøre inn på en landevei i helga og stille dem inn^^ burde jeg stille de så de lyser litt oppover siden de ordinære langlysene tar rett foran bilen? eller skal de stilles rett fram i samme vinkel som de ordinære?

 

Still de gjerne inn så de lyser lenger enn de originale lysene, men ikke så høyt at lyskjegla forlater veibanen og begynner å lyse oppi skogen. Da blir det ubehagelig å kjøre med, og mot sin hensikt.

Men sjekk hvor langt de lyser, og still lyskjeglene deretter. Lyser de opp brukbart en kilometer unna så still dem inn så du ser veien en kilometer. Er ikke værre enn som så. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Still de gjerne inn så de lyser lenger enn de originale lysene, men ikke så høyt at lyskjegla forlater veibanen og begynner å lyse oppi skogen. Da blir det ubehagelig å kjøre med, og mot sin hensikt.

Men sjekk hvor langt de lyser, og still lyskjeglene deretter. Lyser de opp brukbart en kilometer unna så still dem inn så du ser veien en kilometer. Er ikke værre enn som så. ;)

 

:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har montert ekstralys på same måte som deg. Og eg kan justere lyktene sideveis uten å løsne på skruene. Men lyktene holder seg på plass likevel.

 

Eg har xenon i både fjernlys og i ekstralysa.

Fjernlysa kan ikkje justeres separat i forhold til nærlysa, so dei lyser litt kort til min smak.

So da har eg kjempebra lys fram til eit viss punkt.

So har eg justert ekstralysa til å starte å lyse ifra det punktet.

 

Det er ingen vits i å ha ekstralysa til å lyse på same plass som dei originale fjernlysa lyser bra.

Da får du kjempebra lys på eit lite område og blikket blir trekt mot det punktet.

Da vil du bli mindre oppmerksom på lyset utenom det området og det vil virke som det er svakere lys der enn det er.

 

Vinkelen på ekstralysa er ikkje viktigt. Det som er viktigt er lysbildet som ekstralysa gir.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår