Gå til innhold

Heving av kjøp

Ranger emnet


Gremlin

Anbefalte innlegg

Kjøpte en bil hos forhandler for 2 år siden. Det var en elektrisk motorfeil på bilen som skulle fikses før jeg fikk bilen. Feilen har kommet tilbake hver 4-6mnd og har hatt bilen på verskted 3-4 ganger. De klarer ikke å løse feilen.

 

Kan jeg heve kjøpet av bilen hos forhandler? Hvilke pris osv gjelder evt da?

 

Jeg kan jo ikke selge bilen for da vil jo denne feilen falle tilbake på meg igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hentet ifra forbrukerrådet.

om det gjelder ny bil eller brukt bil vet jeg ikke

 

http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_av_bil_fra_bilforhandler

 

 

 

Reklamasjon

Dersom du mener bilen har en mangel som selger er ansvarlig for må du gi beskjed til selger senest 5 år etter at du overtok bilen. Det betyr at du normalt ikke kan klager på mangler som viser seg mer enn fem år etter at du overtok bilen, med mindre selger i en garantiavtale har påtatt seg ansvar i en lengre periode.

 

Loven oppstiller i tillegg et krav om at du må reklamere til selger innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Det vil normalt være tilstrekkelig at du reklamerer til selger innen to måneder etter du oppdaget mangelen. Venter du lengre kan selger avvise din klage.

 

Det er viktig å være klar over at selger har en rett til å avhjelpe mangelen selv dersom dette skjer uten vesentlig ulempe for deg. Det er derfor viktig at du gir beskjed til selgeren før du utbedrer mangelen på eget initiativ. Dersom du ikke går frem på denne måten risikerer du å miste ditt krav mot selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår