Gå til innhold

Drunken_M's A4 Big Turbo Avant Prosjekt

Ranger emnet


Drunken_M

Anbefalte innlegg

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er sant, kjører uten deksel til coilene, er dritt lei av at det løsner. Men toppdeksel som jeg skal bytte har jeg jo på, det er jo det som sitter i toppen over kammene. Det jeg skal bytte når jeg skal ha andre coiler ;)

97" Audi A4 1.8TQ, 500HK Prosjekt

*91" Audi S2 MTM Chipped, *97" Audi A4 1.8TQ, *91" Audi 80 Quattro, *97" Skoda Octavia TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har nå fått gjort litt mer, har fått sveisa wastegate rør inn til eksosen. Så wastegaten ikke går i friluft lengre. Fått sveisa 3" rør på sugeside av kompressorhuset av turboen, så jeg slipper så mange overganger. Da fikk jeg også litt heftigere lyd.

Montert noe bedre komponentsett bak i bilen, så jeg får litt renere lyd fra anlegget også.

 

Her er noe bilder etter jeg vasket bilen, også liten film av dumplyden nå, føles ganske heftig nå:)

 

th_16092010002.jpg

 

14092010013.jpg

14092010012.jpg

Endret av Drunken_M

97" Audi A4 1.8TQ, 500HK Prosjekt

*91" Audi S2 MTM Chipped, *97" Audi A4 1.8TQ, *91" Audi 80 Quattro, *97" Skoda Octavia TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da har tiden kommet for å gjøre klar vinterfelgene, siden bilen er senket vil jeg ikke bruke 15" lengre.

Derfor begynte jeg å pusse og lakkere de gamle S2 felgene jeg hadde liggende. Poenget mitt var ikke å få de 100% strøkende, men de hadde blitt kantkjørt nesten alle 4, og ville endre farge på de. Derfor har jeg pusset ned de skadede kantene, mattet felgene og startet lakkering. Har noen bilder av arbeidet foreløpig.

 

P175101_28-09-10.jpg

P1751_28-09-10.jpg

Ganske møkkete felger, litt vaskejobb føre jeg kan sette igang her.

 

P175103_28-09-10.jpg

P175102_28-09-10.jpg

Her ser vi jo hvor kantkjørte de er.

 

P1801_28-09-10.jpg

P1805_28-09-10.jpg

Endel forskjell bare etter en vask av felgene.

 

IMAGE_005.jpg

IMAGE_006.jpg

Her ser vi litt forskjell på felg som er mattet ned og en som ikke er annet enn vasket.

 

IMAGE_002.jpg

IMAGE_003.jpg

IMAGE_004.jpg

Her ser vi en sammenligning med lakkert og ulakket felg. Og noen bilder av første ferdige felgen.

Som sagt var jeg ikke så nøye da dette er vinterfelger som skal brukes og lekes med i vinter. Kan fort bli skjeve og kantkjørt igjen.

Men føler meg fornøyd med første felgen hvertfall.

 

Har også vært i prat med en kar i USA ang clutch til bilen, så ser ut til å kanskje snart bli clutch kit på meg :)

 

Gjerne gi litt tilbakemeldinger selv om dette ikke er noe sinnsykt prosjekt da, litt dårlig respons her.

Endret av Drunken_M

97" Audi A4 1.8TQ, 500HK Prosjekt

*91" Audi S2 MTM Chipped, *97" Audi A4 1.8TQ, *91" Audi 80 Quattro, *97" Skoda Octavia TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaterer litt selv om jeg får litt lite respons.

Har da fått lakkert alle felgene nå, føler meg fornøyd med resultate etter så lite arveid jeg har lagt i dette.

Felgene skal brukes i vinter, og jeg vet jeg ikke burde legge mere arbeid i det når det er snakk om vinterfelger til mitt bruk :)

 

Har også fått bestilt meg clutch kit, og skiver til midtre diffen for å modefisere til 4:1 ratio på diffen.

Har vært så smart å kjøpe en brukt clutch, grunnen er så enkel at det er Spec stage 5+ clutch kit som skal tåle 700nm+ og at jeg fikk dette sinnsykt billig. Om lamellen ryker kan jeg få bygd den om eller kjøpt en ny og fortsatt ha spart masse penger.

 

Her er noen bilder av ferdige vinterfelger hvertfall.

 

PA050163.jpg

PA050162.jpg

PA050161.jpg

 

Det var det for denne gang, blir vel noen uker til noen oppdatering igjen, da blir det å få ut girkassa og bakre diff. Skal vaske de godt og lakkere de om de er skikkelig ille. Så bytte litt foringer til diffen og modefisere midtre diffen når skivene kommer. Så alt er klart når clutch kittet kommer over sjøen !

Endret av Drunken_M

97" Audi A4 1.8TQ, 500HK Prosjekt

*91" Audi S2 MTM Chipped, *97" Audi A4 1.8TQ, *91" Audi 80 Quattro, *97" Skoda Octavia TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått fikla litt mere med bilen selv om jeg ikke har fått noe deler.

 

Motorrommet så plutselig slik ut på lørdag

09102010014.jpg

 

Testa da den større snurra på motoren, veldig skeptisk til den snurra og 1.8l med orginal topp og en enkel ebay manifold.

Først ble jeg litt skuffa da jeg prøvde å lade 1bar, syntes ikke draget var noe bedre enn den lille snurra, heller dårligere. Har nok noe med at den lille lader plutselig veldig fort å har trykk bare jeg gir gass. Skrudde opp trykke litt, ga på noen drag, så merker jeg etterhvert noen forskjeller.

Ladet 1.4bar maks, og da merka jeg at den gikk nok litt bedre enn den lille snurra, men etter litt prøving fikk jeg nesten litt sjokk når den nådde dette trykket før 4000rpm.

 

Bilen var faktisk bedre å kjøre til vanlig, den andre snurra får mere trykk tidligere å ta går bilen mere unna når jeg egentlig ikke skal gi på så mye, og den brukte mindere bensin en tur til butikken, selv med noen harde pådrag.

 

Så etterhvert blir det vel å teste denne turboen med 2bar+ på 1.8l med noen andre endringer og se om det duger eller om den blir litt lite leken iforhold til den lille snurra.

 

Fremover nå venter jeg på clutch, skiver til torsen diffen for å modde litt, og venter på noen AN fittings til oljetilførsel, før denne orginale kokser igjen å lager ett ras.

 

Planene er å rive ut girkassa når jeg får tid å diffen bak, å gjøre ting klart til clutch ankommer, og ellers blir det endel arbeid med detaljer i motorrommet da alt ser ut som et ras der nå og ikke tar seg særlig bra ut, men funker gjør det! :D

Endret av Drunken_M

97" Audi A4 1.8TQ, 500HK Prosjekt

*91" Audi S2 MTM Chipped, *97" Audi A4 1.8TQ, *91" Audi 80 Quattro, *97" Skoda Octavia TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Har vel brukt mellom 10-15 tusen på motoroppgraderingene, kjøpt noe brukt for å spare penger. Å føler at når alt blir ferdig har jeg fått mye motor for pengene. Men regner med å ende på over 20 lapper i motorbygg til slutt.

97" Audi A4 1.8TQ, 500HK Prosjekt

*91" Audi S2 MTM Chipped, *97" Audi A4 1.8TQ, *91" Audi 80 Quattro, *97" Skoda Octavia TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har jeg gjort litt den siste uka, var dags med clutch bytte og litt slik.

 

Da sto bilen slik i garasjen ei uke for litt forbedringer.

DSC00008-1.jpg

DSC00005.jpg

 

Ikke så sykt lett å få kassa ut eller inn når man ikke har løftebukk å kun slike bukker å ha bilen på, men det gikk.

 

DSC00010-1.jpg

Da var kassa av, og man kunne se orginal delene som er modene for utskifting.

 

DSC00012-1.jpg

Clutchen var ikke brukt opp, men rett å slett bare for slapp til effekten nå, denne er byttet for ikke så lenge siden.

 

DSC00014-1.jpg

Orginal 228mm vs Spec stage 3 240mm clutch plate.

 

DSC00015-1.jpg

Orginal lamellen på spec trykkplata, ser at orginallamellen er litt mindre i diameter.

 

DSC00016-1.jpg

Spec lamellen fyller ut trykplata :)

 

DSC00017-1.jpg

Ser at den har vært brukt, men ingen glassering.

 

DSC00019.jpg

Orginal clutchoppsett vs Spec Stage 3 240mm.

 

DSC00018-1.jpg

Som jeg trudde kom lekasjen fra motoren fra simringen mot veiva, vet ikke om forrige eier har gitt faen i å bytte pakning og simring å bare lagt på pakningssement eller om han har bytta alt og lagt på pakningsement. Men for meg så det ut som han bare har klæsja på å latt være å bytte. Håper det er tett nå som jeg har bytta alt.

 

DSC00018-1.jpg

Skulle jo prøve å modefisere diffen, men aner ikke hvordan det gikk.

 

DSC00022.jpg

Nålelager som skulle erstattes med skive.

 

DSC00022.jpg

Div deler fra diffen.

 

DSC00024.jpg

Mesteparten av diffen, slik det skal være.

 

DSC00025.jpg

 

DSC00026.jpg

Lagt på skiva som skulle erstatte nållager.

 

DSC00027.jpg

Andre nållager som skulle erstattes.

 

DSC00028.jpg

Delene passa ikke sammen hel slik det skulle, men fikk den sammen, til å fungere sånn jeg trur den skal fungere nå. Dreva snurrer rundt, men må ha press. Siden skivene skal gjøre at den får mere drag bak ved pådrag så skal dreva ikke gå like fort rundt som før. Så får teste å prøve litt.

 

DSC00032.jpg

Bytta også foringer til bakrediff feste, så håper den er stramm og fin nå.

 

Dette var alt jeg hadde nå, bilen er slept ut av garasjen for noen dager, girkasse er på igjen.

Mangler eksos, manifold og turbo for å starte den igjen. Dette skal gjøre så fort litt modefiseringer av manifold, eksos og oljetilførsel er gjort :)

97" Audi A4 1.8TQ, 500HK Prosjekt

*91" Audi S2 MTM Chipped, *97" Audi A4 1.8TQ, *91" Audi 80 Quattro, *97" Skoda Octavia TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk endelig porta manifolden så det ble skikkelig T3 flens igår, håper det hjelper litt på laggen, ikke at den er noe problem med den lille snurra men.

 

Litt bilder.

 

18112010003.jpg

18112010004.jpg

18112010006.jpg18112010008.jpg

Første fresen var litt sliten, så bytta til noe grovere

18112010007.jpg

18112010009.jpg

Med pakning på.

18112010010.jpg

18112010011.jpg

Uten pakning, har litt jeg skal frese med luftverktøy for å være litt nøye på det lille som er igjen nedi der. Få alt ganske avrundet og best flowmessig, selv om det sikkert ikke spiller så stor rolle.

97" Audi A4 1.8TQ, 500HK Prosjekt

*91" Audi S2 MTM Chipped, *97" Audi A4 1.8TQ, *91" Audi 80 Quattro, *97" Skoda Octavia TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Skjedd lite her i det siste, men har fått bremset bilen.

 

Fikk en positiv overraskelse på flere måter, og veldig fornøyd selv om jeg ikke får giret lengre.

 

Startet på 0.6bar, da hadde den 185hk på navene, så 1.0 klarte den 228hk på navene, 1.2 var det 236hk på navene, og 1.6bar så var det 248hk på navene. Det utgjør ca 300hk i motor, noe som jeg syntes er bra med den lille snurra som har fult ladetrykk på 3000rpm og dette er en glidelagerturbo ikke kulelager. Turboen har jo stage 2 eksoshjul og ikke stage 3 som jeg først trodde. Så at den klarte 300hk må jeg si meg fornøyd med.

Den største overraskelsen var at blandingen var helt perfekt hele veien til turtallsperren, og dette er med orginalhjerne med Eurodynechipp!

 

Får som sagt ikke giret lengre, antagelig noe med hydrauliken til clutchen da den ga opp litt i benken og kom etter endel pumping igjen.

 

Så nå blir det av med turbooppsett siden det skal selges, og reparere clutch feilen. Så blir det å jakte etter mere effekt med den store turboen med en liten vri i forhold til den egentlige planen :)

 

Om alt går etter plan blir oppsettet helt ulikt alt av andre 1.8T oppsett som jeg noen gang har hørt om!

 

Ett lite bilde til slutt da

Dyno18TT3Super60-1.jpg

97" Audi A4 1.8TQ, 500HK Prosjekt

*91" Audi S2 MTM Chipped, *97" Audi A4 1.8TQ, *91" Audi 80 Quattro, *97" Skoda Octavia TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår