Gå til innhold

'86 740 løs girspak

Ranger emnet


Totskalle

Anbefalte innlegg

Har en Volvo 740GL fra 1986. 2,3l fem gir. Det er standard motor og standard girkasse som sitter i bilen.

 

For en stund tilbake så begynte girspaken og rakle og skjelve forferdelig, da hjalp det å slå den:drunk: Men her en dag da jeg skulle dytte den litt ned for å stoppe ulyden så datt hele faenskapen ut. Nå hadde jeg bare 2 og 4 gir å kjøre på. Om jeg trakk girspaken opp så kunne jeg få den i 2, 3, 5 og 1 hvis jeg var heldig.

 

Jeg kom meg under bilen for å titte og fikk se denne kula som var ute av sporet sitt (tydeligvis bunnen på girstanga). Jeg trykte kula opp igjen i sporet og vips så fungerte hele girkassa igjen. Om jeg hadde sitti inni bilen så kunne jeg sikkert bare nøkket girstanga hardt opp for å plassere kula igjen men tør ikke for det kan vel gå utover noe annet nedi der også.

 

Men nå har den kula detti ut to ganger til og det begynner å bli et problem. Noen som vet hva jeg må bytte? Hele stanga, kula, kassa eller bare noen låseskiver kanskje?

Snakes reproduce spontaneously. They have both male and female sex organs. That’s why somebody you don’t trust you call a snake. How can you trust a guy who can literally go fuck themselves?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig det samme skjedde med min 85 modell, mens jeg dro henger over ett fjell, gjett om jeg ble stresset :)

 

Fikset det midlertidig med å mate noe hyssing ned og gjennom hullet til girspaken, slik at det ble mer motstand for girspaken til å hoppe ut av hullet, slik at jeg kom fram.

 

Eneste permanente løsningen er å bytte den foringen girspaken sitter i. Siden denne kan være vanskelig å oppdrive, anbefaler jeg deg heller å skaffe hele spakstellet fra delebil/hugger.

 

Er rimelig kurant å skifte. Mellomakselen skrues løs fra girkassen (skru av på girkassesiden av hardy-koblingen (gummi-skiva), vipp mellomakslingen ut. Skru ut de fire øvre boltene bak på girkassa og unbrako bolten som sitter på undersiden av girspaken. Dytt ut den saken som holder girspaken til spakstellet og husk å ta vare på plast-foringene der.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk du skal du ha! Veldig deilig å få en sånn instruks :D

 

Jeg var forøvrig på vei hjem fra ferie i solsteika, ødelagt takluke og ei slitsom bikkje i baksetet som pesa meg i øret. Innom masse bensinstasjoner for å få låne grav eller bukk men det fins jo ikke lenger vet. Ble stressa sjøl :) Lyskryss på lyskryss og ruse opp i 4000 i andre gir :P

Snakes reproduce spontaneously. They have both male and female sex organs. That’s why somebody you don’t trust you call a snake. How can you trust a guy who can literally go fuck themselves?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår