Gå til innhold

2009 A4 Avant vs 2003 S6 Avant

Ranger emnet


n0stra

Anbefalte innlegg

Som en innbitt tilhenger av japanske biler har jeg innsett at det er umulig å finne ei "familietralle" som både kan være gøy, ha en kombinasjon av komfort og veigrep, finnes lett tilgjengelig i Norge og i tillegg se bra ut uten å se til Tyskland (BMW, Audi, VW).

 

Jeg har svært lite innsikt i disse biler naturlig nok da jeg hittill kun har lekt og skrudd på små lette biler med null comfort og vanvittige turtallsmotorer.

 

Det jeg vet er at jeg ikke ønsker noe oljebrenner, jeg har prøvd diverse VAG dieselmotorer og de er uinspirerende, kjedelige og har et ekstremt lite vindu turtallsmessig. Har prøvd både trimmede og utrimmede 1,9 og 2,0 fra 2003-2009 og misslikte de sterkt.

 

Jeg har innsett at det jeg anser som det peneste stasjonsvogndesignet idag er siste generasjon A4. Tanken var da evt å skaffe en rimelig ny TFSI 1,8-2,0 og på sikt bruke endel penger på diverse justeringer (hva kan gjøres her? Om noen sier "chipping" så utgår dette for min del. Derimot er jeg villig til å gjøre og punge ut for datasprut, utskiftning av turbo, dyser, innsug, eksos, manifold samt profesjonell tuning slik jeg har gjort på andre biler. Jeg vil ha noe mer enn orginalt men uten å bare slenge inn et standardisert program som gir mye toppeffekt og lite ellers). Siden disse motorene leveres opp i 250hk orginalt blant annet regner jeg med det er mye morsomt man kan gjøre her.

 

Et annet alternativ er selvsagt å kjøpe noe litt eldre men med noe mer brutalt under panseret. Siden RS6 fremdeles koster godt over en halv million vil det isåfall være S6 fra rundt 2002-2003 jeg anser som et potensielt alternativ i tilsvarende prisklasse. Igjen, jeg kjenner lite til de og det er grenser for hvor mye man kan lære av å se topgear, lese diverse overfladiske artikler osv. Jeg spør derfor dere som er audi-eiere og kanskje har noe personlig innsikt.

 

Gi meg noen fordeler og ulemper på understell, motor, komfort, slitasje (eldre S6 vs nyere A4 - kan jo være at de er bedre skrudd sammen og med høyere kvalitet på komponenter på S6 på den tiden?), er det lett å ta service selv om man har endel erfaring, tilgang på verksted og i tillegg ikek er redd for å bli møkkete? Er det lett å få tak i deler? Hva er standardfeil som kan dukke opp? Er det noe som er ekstremt dyrt å kjøpe som bør tas med?

 

Og ikke minst, hvordan er de å kjøre? Jeg er ikke ute etter noen sofa på 4 hjul. Min hovedbil hittill har 0 lyddempning, 0 soltak, 0 aircondition og har en motor som går på 9000 rpm og selv i 6-gir på motorveien i 90km/t så ligger den på over 3500rpm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår