Gå til innhold

Neonlys

Ranger emnet


Inside

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det er lov med neonlys under bilen?!

Jeg blir stoppet gang på gang av politiet men DE er usikkere på om det er lov, noen sier at jeg kan ha dem på hvis jeg står i ro,men ikke når jeg kjører mens andre sier at jeg ikke har lov til å ha di på i det hele tatt.....

:confused: :confused: :confused:

Life`s a BITCH and then you DIE.....

 

Selger japsen min: Celica 2.0 GTi -91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mange rare ting ute og går her...?

Det JEG har hørt er at Neon lys er lov å ha under bilen, men IKKE i rødt eller blått pga at det er utrykningsfarger?

Hadde vært fint å funnet ut hva som EGENTLIG er det rette her.

Sikkert mange som tenker tanken om neonlys under bilen.... eller er det "gamle dager" stoff? :rolleyes: :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by NoLimit

Er vel mange rare ting ute og går her...?

Det JEG har hørt er at Neon lys er lov å ha under bilen, men IKKE i rødt eller blått pga at det er utrykningsfarger?

Hadde vært fint å funnet ut hva som EGENTLIG er det rette her.

Sikkert mange som tenker tanken om neonlys under bilen.... eller er det "gamle dager" stoff? :rolleyes: :D

 

Rødt er ingen utrykningsfarge - kun blått. (99 % sikker :D) Baklys/bremselys/tåkelys og sånt vettu :D

 

Men.... det finnes noen regler som omfatter "ureglementert" lysbruk, som er ganske detaljerte. Kommer ikke i farten på hvor de finnnes, men mulig ODIN er et godt sted og starte letingen.

 

:D

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har hørt er at det er helt ulovelig med andre farger enn hvitt og gult som lyser forover. Altså når en bil har f.eks. grønne neon under bilen vil ett grønt lys lyse forover (på en måte), og det er ikke lov.

 

Men når bilen er parkert kan jeg ikke skjønne noe annet enn at det har ikke snuten noe som helst med!

Thomas

 

Bil-bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen fra Oslo politiet har helt rett.

 

Både norske forskrifter og EU direktiver(som gjelder i Norge nå) - (fra 1.10.99 er det KUN EU direktiver som gjelder på lys - og de er MYE mer firkanta og strengere en de "gamle" norske, som egentlig ikke var så veldig "norske" siden de bygger på ECE regulativer - som det meste av lovgivningen rundt kjøretøy her i landet....(unntatt avgiftsrelaterte regler da....som kombinert bil o.l)) - sier at lys som ikke er beskrevet i forskriftene(tillatte og påbudte lys) er ulovlig.

 

Dvs. at dersom du leser i kjøretøyforskriften eller EU direktivet om lys og du ikke finner et kløyva ord om neonlys der, så er de forbudtpå offentlig veg (inkl.parkeringspalss o.l - men IKKE forbudt på lukket område(treff o.l))

 

Grunnen for at alt som ikke er beskrevet i forskriftene er forbudt er at det er mye enklere å liste opp påbudte lys(nærlys, blinklys osv.) og tillatte lys(kurve/tåkelys, ryggelys osv.), enn å liste opp alle forbudte lys. Da måtte en komme med nye forskrifter hver uke ettersom det dukket opp nye lys på markedet....

 

Det er faktisk en logikk i det:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår