btl Skrevet Juli 3, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2010 Hei Motoren dette gjelder er en VM diesel med 4 seperate topper som sitter i bl.a Ford Scorpio, Chrysler Voyager, Jeep Cherokee, Lancia, Range Rover, osv.. Bilen min var tom for vann (lekkasje i radiator) også ble den stjålet. Tyvene kjørte den til det sa stopp ca 30km -Sensorene til vanntempgiverne hadde smeltet av toppen -Alle topplokksboltene løsnet, kunne skrus ut med fingerne -Alle dysene løsnet -bolter til noen vippearmer ble revet ut av gjengene og resten var løse. Jeg har tatt av toppene og det er små sprekker mellom ventilene på hver topp. Hvor mye gjør dette? Jeg kan ikke se noen synlige skader på stempler eller stempelvegger. Olja lukter veldig brent. Alikevel tror jeg det kan være håp. Jeg lurer derfor på om det er vanlig med skader på bunndelen ved slike typer havarier? Jeg har ikke lyst til å plukke denne ut da det er MYE jobb. Siter - VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style - VW Golf -1996 1.8 GL Syncro. - Renault Megane -2003 1.6 16v :-( S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC) x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ian928 Skrevet Juli 5, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2010 Det kan jo hende at veiva har overlevd, den er jo ikke vannkjølt. Jeg synes det høres rart ut at du har revet gjengene på vippearmene, hva kan ha forårsaket dette? Det kan jo enten være at ventilene har satt seg i styringen eller at kammen ikke går rundt mer... Jeg gjetter på at ventilene har satt seg. Jeg har et sett topper fra en Voyager som hadde registerhavari og som jeg har satt inn helicoil til vippearmene, men en av helicoilene er satt inn skjevt og en knekt bolt + en knekt extraktor sitter i toppen... Så det kreves seriøst arbeid på ihvertfall en av toppene for å kunne bruke dem. Disse kan FÅ av meg hvis du vil ha dem (du må selvsagt betale frakt). Jeg ville satset på topper som ikke har vært så varme ihvertfall, mitt forslag er at du skaffer noen topper fra en hugger eller FINN som ikke trenger arbeid. Siter Ian 1998 Range Rover 4,6HSE, 1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S 1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt 1956 Land Rover 86" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juli 5, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2010 Tipper stempelfjærene ikke er helt det de var. De blir sprøe og mister spennet av varmen. Hvis du får av bunnpanna så er det jo greit å ta ut stempelene når toppene er av alikevel Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 5, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2010 Ser du sprekker i toppene så skifter du dem. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
btl Skrevet Juli 5, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2010 Jeg brukte føst helicoil på de ødelagte gjengene til vippearmsboltene og prøvde å starte motoren. Motoren gikk fint rundt, men var veldig tungstartet og når det først startet var det akuratt som at det gikk på en-to sylinder. Sur røyk veltet ut av motorrommet og eksos. Hadde topplokksboltene vært stramme, tror jeg at motoren hadde gått mye bedre. Det betyr vel iallefall at ventilene ikke sitter fast nå. Spørsmålet er da om de satt seg fast når det var varmt? Jeg har ikke veldig lyst til å ta ut bunndelen og å ta av bunnpanna med motoren i bilen har jeg heller ikke lyst til. Kan det være noen fare for at bolter eller muttere i bunndelen kan ha løsnet? Jeg tror ikke dette er så sannsynlig, for jeg tror det er toppen som har blitt veldigvarm. Det er vel ikke så mye vannkanaler i blokka? Bunnpannen er av aluminium med mye riller og ser ut til å kjøle olja. Itillegg er det oljekjøler. Siter - VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style - VW Golf -1996 1.8 GL Syncro. - Renault Megane -2003 1.6 16v :-( S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC) x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
btl Skrevet Juli 5, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2010 Ser du sprekker i toppene så skifter du dem. Det er ikke så lett å få tak i topper til denne motoren og de koster også endel penger. Hvor mye gjør bitte små sprekker? Jeg kan ta bilder av dem kanskje imorgen kveld. Siter - VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style - VW Golf -1996 1.8 GL Syncro. - Renault Megane -2003 1.6 16v :-( S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC) x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 5, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2010 Bittesmå sprekker der du forklarer går gjerne mellom forbrenningsrom og kjølekanaler, og de vil endre seg med temperatur. Er de ikke kommet så langt, så vil de vokse. Topper til disse finnes det vel rundt omkring, finnes jo i en drøss av biler, og ikke minst båter, båtmotorene holder bedre også. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
btl Skrevet Juli 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2010 Etter å ha sett litt mer nøye på sprekkene, ser det nesten ut som det skal være slik? Hva tror dere? Siter - VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style - VW Golf -1996 1.8 GL Syncro. - Renault Megane -2003 1.6 16v :-( S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC) x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.