Gå til innhold

Lite basstrøkk i E36

Ranger emnet


LasseHegg

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en forsterker og sub i bagasjerommet på en E36.

 

Sub: http://autoperformance.no/product_info.php?products_id=217

Forsterker: http://www.xtremecar.no/magnat-black-core-one?SID=26ad44876cb9d395265ca8344f0f9a92

 

Noen som vet hvordan man skal stille inn forsterkeren for å få mest mulig bass utav subben. Nå spiller den veldig dypt og har lite trøkk.

 

(Har stilt forsterkeren inn selv, så er sikkert feilinnstilt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags spiller har du?

 

Generelt;

Nullstill bass/diskant/EQ/Loundness-innstillinger på spiller. Dette er mest for småjusteringer når resten er best mulig.

 

Fjern alt av hattehylle-høyttalere og annet småtteri som kan hindre lufttilgang til kupéen (ser av annen post du har sedan/coupé?).

 

Om forsterkeren har et SubSonic-filter; sett den rundt 40Hz som en start; jo mere kjeller-bass sub'en slipper å spille, jo mer volum kan den makte å gi fra seg. Største problemet ditt, som med de fleste andre E36 med bagasjelokk, er nok å få trøkket inn i kupéen...

 

LowPass-filteret rundt 120Hz som en start... nå er kanskje ikke frontsettet ditt allverden om du har det originale ennå(?), derfor muligens litt høy deling der sånn i blinde herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags spiller har du?

 

Generelt;

Nullstill bass/diskant/EQ/Loundness-innstillinger på spiller. Dette er mest for småjusteringer når resten er best mulig.

 

Fjern alt av hattehylle-høyttalere og annet småtteri som kan hindre lufttilgang til kupéen (ser av annen post du har sedan/coupé?).

 

Om forsterkeren har et SubSonic-filter; sett den rundt 40Hz som en start; jo mere kjeller-bass sub'en slipper å spille, jo mer volum kan den makte å gi fra seg. Største problemet ditt, som med de fleste andre E36 med bagasjelokk, er nok å få trøkket inn i kupéen...

 

LowPass-filteret rundt 120Hz som en start... nå er kanskje ikke frontsettet ditt allverden om du har det originale ennå(?), derfor muligens litt høy deling der sånn i blinde herfra.

 

40 hz Sub-sonic!? og LPF på 120?

 

Til trådstarter:

Om du har den skiluka i setet så kan du jo åpne den og prøve å ikke ha subkassen stående fremfor det hullet.

Som anbefalt ovenfor er det jo også fint om du fjerner høyttalerene som står i hattehyllen. Jeg merket en liten økning etter at jeg fjerna mine. Ser av bildet at dette er en båndpasskasse, du kan med fordel rette porten mot en evt skiluke.

 

MTP selve oppsettet er det fint om du sørger for at det kommer tilstrekkelig med strøm til forsterkeren og at jordingen er god.

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh my god... ja da blir det mye subbass igjen gitt. 40 til 120hz er mer midbass en subbass, så å stille kassa i bagasjen til å spille disse frekvesene vil ikke akkurat legge noen glasur på kaka - if you catch my drift ;)

 

Jeg kan se argumentet med å møte høyttalerne foran, but hey... han mangler bass sier han og det hjelper ikke akkurat å kutte bort fra 40hz og ned.

 

I EMMA-sammenheng så er midbass definert fra 60-200hz, og sub-bass 60 og helt ned :P

 

Men kjære trådstarter: disse bilene er ikke lette å få masse trøkk i. Sånn er det bare, men det finnes også håp. Få noen til å bygge en båndpasskasse til deg slik at du kan sette porten som går ut fra den kassa gjennom skihullet i baksetet. Ikke verdens smidigste løsning, men ikke verdens smidigste bil å få masse bass i heller :)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh my god... ja da blir det mye subbass igjen gitt. 40 til 120hz er mer midbass en subbass, så å stille kassa i bagasjen til å spille disse frekvesene vil ikke akkurat legge noen glasur på kaka - if you catch my drift

 

Jeg kan se argumentet med å møte høyttalerne foran, but hey... han mangler bass sier han og det hjelper ikke akkurat å kutte bort fra 40hz og ned.

Nei, han mangler ikke bass... han mangler trøkk! En viss forskjell, if you catch my drift... ;)

Han sier den spiller veldig dypt (subjektivt hørt selvfølgelig, men regner med han mener for dypt og at han heller vil ha mer trøkk høyere opp... han sier jo ingenting om at han vil ha subbass?? Regner faktisk med 95% sikkerhet at det er betydelig mer midbass han savner. Skal en båndpasskasse som tvinges til å spille såpass dypt greie å spille høyere, som han jo savner, må den få slippe å spille dypbassen, vi er enige om såpass håper jeg? Det er en båndpasskasse som nevnt, så frekvensområdet den kan spille i er nødvendigvis begrenset (riktinok ser kassen mer ut som en horn-variant utifra bildet, men får vel stole på at Magnat vet noe om hva de kaller ting eller at ikke alt synes på bildet). Kunne jo også vært interessant å peile inn hva slags musikk han hører på og dermed litt om hva slags bass han ønsker/forventer, men sparte den til neste oppdatering...

 

Helt klart at det optimale er at en basskasse spiller fra rundt 80-60Hz og nedover til 20Hz om den er laget for å spille i hele dette området altså, men med såpass sparsom info og et par 5,25" som frontsett av ukjent type, vil han med en bassgjengivelse fra 60Hz og ned neppe få mer trøkk enn idag med den kassen uten å bytte forsterker til noe kraftigere. Man får bedre lyd og mulighet for mer trøkk fra en båndkasse ved å begrense frekvensområdet elektrisk til frekvenser kassen faktisk kan greie å levere bra. At den kassen kan levere oppgitte 20-500Hz innenfor -3dB som en båndpass-konstruksjon har jeg mine små tvil til... men 40-120Hz bør være realistisk med godt trøkk.

 

Og ikke minst; trådstarter har 4 innlegg på forumet og har også via tidligere innlegg ikke gjenspeilet å ha den helt store oversikten innen bilstereo... derfor relativt enkelt beskrevet og med røslige mål på innstillingene, i påvente av feedback på hvordan trådstarter opplevde forskjellene etter justeringene. Deretter kan man enklere nøste inn problemområdene utifra hans hørsel og komme med nye/andre, mer konkrete og nøyaktigere innstillinger og forandringer. En semi-proff som deg Typhon bør huske å se an motpartens kompetansenivå noe før man går igang med fagpraten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår