Gå til innhold

Katastrofe i forbindelse med oljeskift


Per Olsen

Anbefalte innlegg

Dette filteret rommer 0,7 liter, så i følge bilens instruksjonsbok er riktig påfyllingsmengde 6 liter når både olje og filter skal byttes (5,3 liter uten filter). Jeg fylte 6 liter.

 

Jeg var selvfølgelig dum nok til å la motoren gå på tomgang i flere minutter før jeg begynte å høre etter lyder og se etter lekasjer. Men (heldigvis?) begynte jeg ikke å kjøre med bilen. Ruset heller ikke motoren. Turtallet er vel 700-800 rpm på idle på denne bilen. Håper disse tingene går i min favør.

 

Ja nyttekjøretøyer har ofte større filterkapasitet enn personbiler. Jeg husker at jeg i gamle dager monterte stoort oljefilter fra Volvo lastebil på min 1,6 VW Jetta. Vil anta at det var på ca 1 liter.

 

Foreta nytt olje- og filterskifte og husk grundig rengjøring rundt filterleiet, men ikke få dritt inn i motoren. Gi deretter ny avmelding til et samlet bilforum senest kl 1700 førstkommende onsdag.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nyttekjøretøyer har ofte større filterkapasitet enn personbiler. Jeg husker at jeg i gamle dager monterte stoort oljefilter fra Volvo lastebil på min 1,6 VW Jetta. Vil anta at det var på ca 1 liter.

 

Foreta nytt olje- og filterskifte og husk grundig rengjøring rundt filterleiet, men ikke få dritt inn i motoren. Gi deretter ny avmelding til et samlet bilforum senest kl 1700 førstkommende onsdag.

 

Skal prøve å få skiftet olje og filter i morgen, så fremt jeg får tak i riktig filter. Naboen skal skaffe et nytt filter fra jobben av merke ALCO. Kjenner ikke til dette merket, men regner med at det er kurant. Gir selvsagt tilbakemelding om hvordan det gikk. :)

 

Hvor hardt bør jeg skru til filteret forresten? De fleste sier at det skal skrus til du merker at pakningen får kontakt med godset, og deretter 1/2 til 1 omdreining. Vil det si at jeg skal ta siste omdreining når jeg kjenner den minste form for motstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg fått skiftet olje og filter, og hører så langt ingen ulyder. Dog viser peilepinnen at oljenivået er halvfullt, selv etter å ha ventet i flere minutter etter stans av motoren. Har fylt på 6 liter, som skal være riktig mengde i følge instruksjonsboken. Ser ingen tegn til lekkasje noe sted. Oljelampen slukket etter få sekunder ved første oppstart, og har siden ikke kommet på.

Bør jeg fylle på mer?

 

PS. Beklager at jeg ikke rakk fristen din, Reodor F. :)

 

EDIT: Ser at det er tomt (men vått) i beholderen under oljepåfyllingslokket. Skal det være slik?

Endret av Per Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, under lokket er det ingen beholder, oljen renner ned igjennom kanaler og legger seg i bunnpanna som er reservoaret motoren tar olja fra...

 

skrur du av toppdekslet vil du se kamakselen og mekanismen som løfter ventilene...

 

OK. Det var bra.

Hva tror du om oljenivået? Må motoren gå en stund før peilepinnen viser fullt nivå? Jeg har ikke tort å la motoren gå så lenge om gangen - har bare hatt den på i et minutt om gangen, og deretter inspisert. Har vel gjort dette fem ganger kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det ordnet seg.

 

Ellers er det ikke lov å være nybegynner...

Det er forventet at du skal ha søkt opp alle emner om alle modeller, og ha full kunskap om absolutt alt før du poster i dette forumet....

 

det er derfor noen stakarer får som svar på spørsmål:

Google er din venn.....

 

Neida, fra spøk til god kveld ;)

08 passat blue, GII syncro, A3 1.8T, corrado g60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår