Gå til innhold

håndbrekk!??Forskjell i bremsekraft større enn 50% av høyeste verdi?=????

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Det du må si, er at denne bilen er typegodkjent med forskjellig bremeskraft på brekket på sidene, for det er den nemlig, den ene wiren er flere meter lenger enn den andre, og man får det aldri bra.

Dette fikk jeg høre fra tidligere verksmester på ett Chryslerverksted, som nå jobber hos SVV.

 

 

 

Evt. ville jeg ringt til ett chryslerverksted for etterkontroll, evt. SVV for å spørre.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okeeey,..hmm ganske greeen her på detta men. de står sikkert ved framdekkene eller?? bak ?

 

en veldig vennlig råd:

 

hvis du ikke vet hvor håndbrekket er engang så prøvd deg ikke på å ordne selvjusterings mekaniske på håndbrekket -det gjelder din egen og andres traffikanters sin sikkerhet... høres kanskje dumt men ikke skru på noe så viktig som bremsene om du ikke kan grunnlegende ting om mekanikk i en bil :)

 

At det skal være forkjellige lengder i weiren til håndbrekket skal ikke gi så stor forkjell på bremsekraften... mener du seriøst at en fagmann sa at dette var "korrekt" og gjørt med vilje fra produsenten -altså diferanse på bremsekraften mellom begge hjula? hva er hensykten? og mest viktig: konsekvensene av dette under forkjellige underlag... tenk om det hjula som har best bremsekraft står på gruss og den andre med dårlig bremsekraft på asfalten? og i verstefall: nedover en bakke... ja -hva tror du det vil skjee? :knock:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke konstruert slik for å være slik, men det er en lei bibirkning av at H. brekkwire er betraktelig lenger enn Venstre, en lenger wire vil strekke seg mere, og derfor vil det bli slappere bremsekraft på H. side, styrer man med å få til dette utover å justere det rett, ender det i at det ene hjulet har mindre kraft enn det andre uansett.

 

Selvfølgelig er det verdt å prøve å få justert det innenfor, det er greit å ta av tromlene,gjøre reint, justere og montere igjen.

 

Så sitter det en justering på wiren, tror det er ca under førersetet.

 

At det er forskjell på bremekrafta, gjør ikke at begge sidene ikke vil så, det det gjelder et at den ene siden vil bremse hardere og gjerne låse litt før det andre, men når det er på, så står begge hjula.

 

Definer Fagmann, burde ikke jeg som mekaniker med fagbrev kunne kalle meg fagmann.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke konstruert slik for å være slik, men det er en lei bibirkning av at H. brekkwire er betraktelig lenger enn Venstre, en lenger wire vil strekke seg mere, og derfor vil det bli slappere bremsekraft på H. side, styrer man med å få til dette utover å justere det rett, ender det i at det ene hjulet har mindre kraft enn det andre uansett.

 

Selvfølgelig er det verdt å prøve å få justert det innenfor, det er greit å ta av tromlene,gjøre reint, justere og montere igjen.

 

Så sitter det en justering på wiren, tror det er ca under førersetet.

 

At det er forskjell på bremekrafta, gjør ikke at begge sidene ikke vil så, det det gjelder et at den ene siden vil bremse hardere og gjerne låse litt før det andre, men når det er på, så står begge hjula.

 

Definer Fagmann, burde ikke jeg som mekaniker med fagbrev kunne kalle meg fagmann.

 

ja, det var noe annet, men her var jo snakk om diferanse på over 50% -det skal ikke være slik enkelt og greit ;) slik jeg leste din forrige svar så hørtes ut at verkstedmesteren=fagmann=fagbrev mente at dette var "normal" og å forvente.

 

som sagt jeg har ikke no imot at du prøver selv men tenk over konsekvensene om du ikke er vant til å skru :m'm:

 

lykke til uansett :thumb

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva som er så viktig med å ha lik bremsekraft på begge sider på håndbrekket? Bremsene ja, men håndbrekket? Er da vel nok at bilen kan stå i en bakke og at det er bremsekraft nok på begge hjul.

 

Og kom ikke med at amerikanerne kaller håndbrekket "emergency brake", hvis jeg skulle satt ned farten fra 80-100 med håndbrekket så hadde jeg foretrukket at bare ett av hjulene låste seg...

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei igjen!! Først vil jeg bare si tusen takk for all respons,.. det som ble gjort med en mekaniker er at vi tok av trommlene slik at vi kom til å " justerte" eller strammet begge hjulene. og spylte av 3243432 tonn med asfalt støv med hjelp av sitrus ( noe jeg ikke anbefaler å få på fingrene) hehe,. Jeg tror det ble greit for jeg parkerer vanlig vis hjemme i oppkjørselen å det er da i en oppoverbakke. å da kunne jeg bare dra opp brekket å ikke ha bilen i gir...

 

Så da gambler jeg på at det ble ok !! igjen takk for alle råd =)=)

 

mhv Svein Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår