GZMTX Skrevet Mai 12, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2010 (endret) Trenger litt hjelp til kobling av en forsterker.... 1. på denne tegningen kan man se hvordan man skal koble forsterker til batteriet... men det jeg lurer på er, hva er den greia som er ringet rundt ?? er dette noe jeg MÅ ha?? greit om jeg dropper den delen eller? 2. subbene jeg skal koble til har 2 plugger på hver side, hvordan skal jeg koble denne subben??? skal begge de RØDE kobles sammen til en og begge svare koblest sammen?? Endret Mai 17, 2010 av GZMTX Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Mai 13, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2010 1: Er vel berre jording i karrosseriet dette? 2: Kvar sub har 2 spoler. Du skal koble sammen spolene på kvar sub. Men korleis du skal koble dette sammen? Du kan parallellkoble eller seriekoble. (både spolene og subene) Men kva du skal gjera, er avhengig av kva slags sub og forsterker du har. Impedansen må jo være rett. Sia du ikkje har oppgitt kva slags sub og forsterker du har, so veit eg ikkje kva slags impedans spolene dine har og kva slags impedans forsterkeren liker (for låg impedans nærmer seg kortslutning som forsterker ikkje liker. For høg impedans gir lite effekt til subene) Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GZMTX Skrevet Mai 13, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2010 (endret) okei takker :) men vet du hvordan om jeg sier at forsterkeren er en av denne typen: http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=12015&prodid=2031 og elementene er av denne typen (2 stk) : http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=10110&prodid=1639 Endret Mai 17, 2010 av GZMTX Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Mai 13, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2010 Da seriekobler du spolene. (ein ledning imellom rød på eine spolen til svart på den andre spolen) Kvar sub vil da få 4ohm. So parallellkobler du subene. (dei 2 ledige kontaktene på kvar sub kobler du til forsterkeren) Da vil den samla lasten til forsterkeren bli på 2ohm Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GZMTX Skrevet Mai 17, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2010 Da seriekobler du spolene. (ein ledning imellom rød på eine spolen til svart på den andre spolen)Kvar sub vil da få 4ohm. So parallellkobler du subene. (dei 2 ledige kontaktene på kvar sub kobler du til forsterkeren) Da vil den samla lasten til forsterkeren bli på 2ohm Okei, men hva kan hende om jeg kobler RØD RØD og SVART SVART da? jeg har nå gjort det, og lyden er utmerket :) noe forskjell på lyd kvalitet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Mai 18, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2010 So du har parallellkobla spolene. Korleis har du koblet subene? For har du parallellkobla subene, har du koblet slik at forsterkeren får ein last på 0.5ohm Dette er ikkje forsterkeren beregna for. So anten vil forsterkeren gå i protect, ellers vil den gå til helvete! So bytt om koblingene fort som f. Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GZMTX Skrevet Mai 19, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2010 (endret) so du har parallellkobla spolene.Korleis har du koblet subene? For har du parallellkobla subene, har du koblet slik at forsterkeren får ein last på 0.5ohm dette er ikkje forsterkeren beregna for. So anten vil forsterkeren gå i protect, ellers vil den gå til helvete! So bytt om koblingene fort som f. problem løst! Endret Mai 19, 2010 av GZMTX Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.