Gå til innhold

Spenning på bensinpumpe.


jeantea

Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

Bensinpumpa går ikke på min Scorpio 93' STV DOHC.

Er det noen som veit hvaslags spenning det skal være på denne?

Har finni en kobling i bagasjerommet som går på bensinmåleren og det skulle vistnok også være den som går til bensinpumpa?

 

Det er en tredelt kontakt som sitter rett ved bagasjeluka. Det er går to tjukke ledninger og en tynn ledning inn i den. Den ene tjukke er rød, og den andre tjukke er brun, mens den lille tynne er brun og svart. Har fått spenning når jeg har målte med den brune og svarte tynne, og den brune tror jeg det var og fikk utslag på 9V. Fikk ikke noen spenning med den røde kabelen. Er ikke dette litt rart?

Kan det være bensinmengdemåleren som har 9V, og at bensinpumpa SKULLE hatt 12V men ikke får det?

 

Trenger all hjelp jeg kan få her. Vil ikke kjøre for mye spenning i ting som ikke tåler det.

 

Dersom det er interessant med bilder kan det ordnes, men har det ikke for hånden akkuratt nå!

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den brune er jord til pumpa, og den røde er pluss til pumpa, den brune/svarte er til bensinmåleren, du bør ha en spenning på tilnærmet batterispenning på de to tjukke.

 

Prøv å finn bensinpumperelèet(det sitter mest sannsynlig i en av sikringsboksene eller innenfor dashbordet å prøv å tvangskjør derfra, funker dette er relèet en mulig synder, funker det ikke kan det hende denne har en "kollisjonsbryter" som eldre Scorpioer, som man fysisk må aktivere med å trykke på en knapp etter den har gått av.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Den sikkerthetsbryteren har jeg for ordensskyld koblet ut for å eleminere evt feil med sikkerhetsbryteren.

Men skal det gå pluss eller minus i den brune og svarte?

Takk for oppklaring rundt spenningen. Skal ut og måle litt mer etterpå idag, så kanskje jeg finner ut noe mer.

 

Hvordan kan jeg evt "tvangskjøre" det fra releet. Er så mange sånna stikker nedi boksen, så jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre det evt.

 

Takker for raskt svar, og fremtidige svar! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva det skal gå der varierer litt, menh fra tankmåleren skal det gå minus, med varierende motstand, men det vil komme pluss vial måleren framifra, så ikke bry deg om den ledningen du.

 

Husk at pumpa ikke skal gå konstant med tenning på, motor må gå den og.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å sette 12V rett på de to aktuelle ledningene og se om det fosser ut bensin alternativt at bilen starter. :)

 

Jeg opplevde ikke at bensinpumpa stoppet men at ECU etc sviktet mer og mindre når batterispenningen falt drastisk under "cranking" altså startforsøk. Duverden så lang tid jeg brukte på å finne ut av det. Husker ikke om gjenværende spenning til elektronikken falt til 8-9V eller så. Logisk feilsøking er en fin bil.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det hende jeg skal prøve å bytte det releet allikevel. Har jo kikka på det, men det så jo helt fint ut..

..men igjen så veit jeg ikke hvordan et ødelagt rele ser ut?

Må det være svidd, eller kan det bare "gi seg"?

 

Utvendig kan det være helt strøkent, mens innvendig kan det være brente kontakter som ikke får kontakt.

 

Men det er jo lett å tjuvkoble relèet da.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lager direkte kontakt mellom hovedstrøm-stikket og stikket til bensinpumpe på releet, og hører om pumpa starter.

 

Har du noen oversikt over "hva som er hva da" Usikker på hva som er stikket til bensinpumpa, og forsåvidt hva som er stikket til hovedstrømmen, når det er så sykt mange hull der =O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar ut relèet, så finner du stikkerne som heter 87 og 30, står merket på relèet, de kobler du en ledning mellom.

 

Funker det da, men ikke ellers, så er feilen enten i relèet eller i styringene til relèet.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår