Gå til innhold

Førstegangsbil til økonomisk jente?

Ranger emnet


wapli

Anbefalte innlegg

Skal du ha bil for å vise deg fram, men ikke tar det så tungt om bilen ikke starter i fuktig vær, så bør du absolutt gå for Audi A4.

Skal du ha en bil som starter og går "uansett" (100% feilfrie biler finnes ikke), men som kanskje ikke gir så mye status og cred, så går du for en Toyota Corolla, Mazda 323/3, Mitsubishi Colt, Nissan Almera eller Honda Civic.

Styr i allefall laaaangt unna Opel Corsa som noen nevner over her.

 

Lyst på bil på verksted så kjøper du civic hvertfall.. og om du har lyst, send den til rustsveising å:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mazda 323 og Nissan Almera er sikkert veldig fornuftige biler. Men har man lyst på A4, så gå for all del for en A4. Man må regne med at det koster litt mer å holde dem i drift, men Audi gir et helt annet kvalitetsinntrykk og det er mindre sannsynlig at man går lei av hele bilen etter noen få måneder.

 

En rask titt i Brugtrevyen viser at kvaliteten ble betydelig forbedret på 2. generasjon av A4 (2001 og nyere). Eventuelle feil i elektronikken burde være ordnet på garantien. Dermed ville jeg heller gått for noe á la denne:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22074647

'95 Subaru Legacy 2.0 GL

'99 BMW E39 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mazda 323 og Nissan Almera er sikkert veldig fornuftige biler. Men har man lyst på A4, så gå for all del for en A4. Man må regne med at det koster litt mer å holde dem i drift, men Audi gir et helt annet kvalitetsinntrykk og det er mindre sannsynlig at man går lei av hele bilen etter noen få måneder.

 

En rask titt i Brugtrevyen viser at kvaliteten ble betydelig forbedret på 2. generasjon av A4 (2001 og nyere). Eventuelle feil i elektronikken burde være ordnet på garantien. Dermed ville jeg heller gått for noe á la denne:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22074647

det går noe galt med alt av biler..nytter ikke tenke sånn... og den der har jo gått over 200k... let etter noe som ikke har gått sålangt du heller

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går noe galt med alt av biler..nytter ikke tenke sånn... og den der har jo gått over 200k... let etter noe som ikke har gått sålangt du heller

Ingen biler er feilfrie, men det er fremdeles forskjell på Nissan Almera og Chrysler Neon. Når 1. generasjon av A4 er kjent for å ha mange feil, synes jeg det er greit å opplyse om det. Km.stand er heller ikke noe man skal henge seg altfor mye opp i, spesielt på tyske modeller. Må ta hensyn til hvordan bilen er blitt kjørt, om servicer er fulgt opp etc. Jeg ville heller kjøpt en velholdt bil med litt km på baken, enn en som har fått rustne bremseskiver etter å ha blitt stående i lange perioder.

 

Kilder:

http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/audi/a4-1995/

http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/audi/a4-b6-2001/

'95 Subaru Legacy 2.0 GL

'99 BMW E39 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nyere VAG så er km-stand absolutt noe å tenke på, stygt sagt, men det er ett fåtall av dem som i det hele tatt når 300 000, men andre tyske merker kan det være noe annet, når MB gjerne går 800 000 uten problemer.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mazda 323 og Nissan Almera er sikkert veldig fornuftige biler. Men har man lyst på A4, så gå for all del for en A4. Man må regne med at det koster litt mer å holde dem i drift, men Audi gir et helt annet kvalitetsinntrykk og det er mindre sannsynlig at man går lei av hele bilen etter noen få måneder. [...]

 

Som du skriver, så er de veldig fornuftige. Om man bare skal ha en bil man kjører fra A til B, og ikke er over gjennomsnittet interessert i bil, så det det helt topp.

 

Jeg kjørte selv en Nissan Almera det første året med lappen (en nr.2 bil vi hadde som nesten bare ble brukt av meg når jeg fikk lappen). Helt topp bil, aldri noe feil med den osv, men for meg som er bilinteressert ble det for kjedelig i lengda. Endte med at jeg kjøpte en Golf VR6. Betydelig morsomere bil, men samtidig mye mer ufornuftig, og mye mer skruing (det eneste jeg trengte å gjøre med Almeraen det året var å skifte ei lyspære).

 

Poenget mitt er altså:

Om du ikke egentlig er interessert i bil, og bare skal bruke den som er framkomstmiddel istedet for buss, så ville jeg kjøpt en Almera eller noe annet japansk. Som jeg skrev tidligere bruker de minimalt med drivstoff, og det er nesten bare rusten som tar dem.

 

Om du er interessert i bil, og er villig til å bruke litt penger på det, synes jeg du bør gå for en bil du har lyst på. Hvis ikke vil du bli misfornøyd, og kun tenke på at du heller kunne kjørt en A4 mens du kommer putrende i en bil du ikke egentlig har lyst på.

'98 Nissan Almera 1.4S - '97 Nissan Almera 1.6 (delebil) - 86' Volvo 740 (solgt) - '92 VW Golf VR6 (solgt) - '87 Volvo 745 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår