Gå til innhold

Klarlakk etter Biltema felglakk?

Ranger emnet


Kivlos

Anbefalte innlegg

Hallo!

Holder på å lakke et sett felger. Har brukt primer og hvit felglakk fra Biltema. Skal jeg ha klarlakk på tilslutt? Isåfall, vått i vått med det siste strøket med felglakk? Tenker å bruke klarlakken fra Biltema så det ikke blir noe problem med koking osv.

 

Grunnen til at jeg spør er at en kar mente at man ikke skulle ha klarlakk på felg da den tålte mindre steinsprang osv. da. Stemmer dette?

 

Takker for svar :)

Endret av Kivlos

'98 Nissan Almera 1.4S - '97 Nissan Almera 1.6 (delebil) - 86' Volvo 740 (solgt) - '92 VW Golf VR6 (solgt) - '87 Volvo 745 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert av sprayboks lakk da jeg generellt er motstander av 1-komponent produkter. Meeen, kan ikke helt se problemet med klarlakk utenpå og hvorfor det skulle tåle mindre. Eneste som er er at det blir tykkere med materialer og hakkene kan bli styggere. Men så bygger ikke spray-lakk så veldig i tykkelse heller. Kjør på. Blir det rævva så leverer du de bare til pulverlakkering, noe jeg mener er det mest riktige å gjøre med felger da det er mye mere slitesterkt enn noe annen lakk. Koster vanligvis ikke mere enn rundt 500kr felgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke helt enig med meg selv her...

 

Er litt småhakk/fordypninger rundt om på felgene. Disse blir vel mer synlig om jeg har på klarlakk? Er vel også sånn at felglakken er hardere og tåler mer enn klarlakken mtp. riper osv. Det skal ikke være lett :p

 

Forresten, har hatt på to lag med lakk, og skal ta på det siste i morgen. Skal jeg matte ned da, eller bare sprøyte rett på uten å gjøre noe?

 

Bilde av sprøytebua:

635935.jpeg

'98 Nissan Almera 1.4S - '97 Nissan Almera 1.6 (delebil) - 86' Volvo 740 (solgt) - '92 VW Golf VR6 (solgt) - '87 Volvo 745 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke helt enig med meg selv her...

 

Er litt småhakk/fordypninger rundt om på felgene. Disse blir vel mer synlig om jeg har på klarlakk? Er vel også sånn at felglakken er hardere og tåler mer enn klarlakken mtp. riper osv. Det skal ikke være lett :p

 

Forresten, har hatt på to lag med lakk, og skal ta på det siste i morgen. Skal jeg matte ned da, eller bare sprøyte rett på uten å gjøre noe?

 

Bilde av sprøytebua:

635935.jpeg

 

Jeg TROR at så lenge lakken er på sprayboks er det liten forskjell på hardheten på felglakk og klarlakk, hvertfall fra Biltema.

 

Biltema har også denne, men det står at den ikke skal brukes på flater som er tidligere lakkert med 1-komponent lakk. Men den er hvertfall 2-komponent, så den tåler garantert mer enn sprayboksen. Kunne kanskje være verdt et forsøk. Dog ikke på felgene først ;) (det gjelder forøvrig sprayboksen også).

 

Jeg ville definitivt matta felglakken forsiktig først. 800 vått for eksempel.

 

EDIT: Bare en ting til: Du må jo se an resultatet med felglakken først tenker jeg. Hvis du synes det ser bra ut sånn som det er, ser ikke jeg noen grunn til å legge klarlakk oppå ettersom det ikke står noe om at det skal gjøres på biltema.no om den felglakken.

Endret av Nordhagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da kjøper jeg bare med meg en boks eller to med klarlakk fra Biltema i morgen, også ser jeg bare an om jeg bruker dem eller ikke. Er jo sikkert en grunn til at det står at 2-komponentlakken ikke skal brukes på 1-komponent...

 

Må vel kjøpe med litt 800 papir også da, tror ikke jeg har noe finere enn 400 liggende. Da bare matter jeg forsiktig med 800-papiret før jeg sprøyter det siste laget med felglakken?

'98 Nissan Almera 1.4S - '97 Nissan Almera 1.6 (delebil) - 86' Volvo 740 (solgt) - '92 VW Golf VR6 (solgt) - '87 Volvo 745 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikkert litt utålmodig og det ville jeg også vært, men du må nesten veie opp en dags utsettelse mot å kanskje måtte gjøre hele jobben på nytt. Det jeg foreslår er at du prøver å legge litt klarlakk oppå et eller annet som allerede har fått litt felglakk på seg mens du spraya felgene og venter ett døgn for å se om de er kompatible. Det er nemlig ingen selvfølge.

 

Ser forresten på andre forum at felglakken til Biltema får anbefalinger. Slipepapiret de har er også bra (mye av det er faktisk Mirka).

 

800 er det jeg pleier å slipe primer med før jeg legger tettlakk/base, så jeg tror det er en passe korning. Det er hvertfall ingen vits i å legge klarlakk oppå den emaljerte overflaten felglakken gir uten å slipe den først. Slip vått og tørk ofte for å se hvor langt du har kommet. Ha en dråpe Zalo i slipevannet så tetter ikke papiret så lett. Start eventuelt med 600 hvis du synes det går for sakte. Hvis du tror du ikke gidder å holde på til overflaten er fri for blanke flater, tror jeg det beste er å droppe klarlakken alt i alt. Felglakk med avflassa klarlakk er nok styggere enn bare felglakk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår