Gå til innhold

Aktiv sub på original spiller

Ranger emnet

mazdak

Anbefalte innlegg

Jeg vil ha litt bedre lyd i bilen, og har derfor bestemt meg for å kjøpe "anlegg".. :)

Jeg har tenkt til å bruke original spilleren min.. Og om jeg har forstått tegninga riktig så er det slik at jeg kan bruke en aktiv sub med høytaler inngang uten noen "omformer"?

Så høytalerkabelen skal bare kobles på aktiv sub, og ikke noe mer mods som må til? Er helt grønn på dette med audio, men håper jeg har skjønt det. :)

Har dere noen aktive subs å anbefale? Helst ikke dyrt. Vil helst ha mest mulig lyd for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt til å bruke original spilleren min.. Og om jeg har forstått tegninga riktig så er det slik at jeg kan bruke en aktiv sub med høytaler inngang uten noen "omformer"?

Ja.
Så høytalerkabelen skal bare kobles på aktiv sub, og ikke noe mer mods som må til?
Nei.

Dog må aktiv-sub'en ha strøm... det følger (som regel) med en strømledning som strekkes på egnet sted og kobles til Jord og Batteri.

Helst ikke dyrt. Vil helst ha mest mulig lyd for pengene
I likhet med de fleste andre... ;) Ikke glem at det er noe som heter best mulig lyd for pengene også... hvor mye penger er "ikke dyrt" for deg?

To typer aktive subwoofere finnes til vanlig:

En flat 8" (som regel) i alu-kasse til å legge under et sete (som regel):

_phonocar_2_912_1.jpg

Eller en mer vanlig basskasse med innebygget forsterker:

4597_phonocar_2_914_0.jpg

Større størrelser på elementet er det (som regel) også kontra de flate... har gjerne også kraftigere forsterker (mer bass-volum). Tar dog mer plass (som regel), og koster litt mer (som regel).

Og ikke glem at en aktiv sub bare er en vanlig basskasse med en vanlig forsterker fastskrudd, ikke noe mer magisk enn dét (som.. ja du vet). Finner du en billig 2-kanals forsterker med HøyNivå-inngang (høyttalerinngang m.a.o.) og skrur den fast på en vanlig passiv basskasse, så har du egentlig laget deg en aktiv bass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Nei.

Dog må aktiv-sub'en ha strøm... det følger (som regel) med en strømledning som strekkes på egnet sted og kobles til Jord og Batteri.

I likhet med de fleste andre... ;) Ikke glem at det er noe som heter best mulig lyd for pengene også... hvor mye penger er "ikke dyrt" for deg?

To typer aktive subwoofere finnes til vanlig:

En flat 8" (som regel) i alu-kasse til å legge under et sete (som regel):

_phonocar_2_912_1.jpg

Eller en mer vanlig basskasse med innebygget forsterker:

4597_phonocar_2_914_0.jpg

Større størrelser på elementet er det (som regel) også kontra de flate... har gjerne også kraftigere forsterker (mer bass-volum). Tar dog mer plass (som regel), og koster litt mer (som regel).

Og ikke glem at en aktiv sub bare er en vanlig basskasse med en vanlig forsterker fastskrudd, ikke noe mer magisk enn dét (som.. ja du vet). Finner du en billig 2-kanals forsterker med HøyNivå-inngang (høyttalerinngang m.a.o.) og skrur den fast på en vanlig passiv basskasse, så har du egentlig laget deg en aktiv bass.

Takk for et veldig bra svar. :)

Det høres egentlig ganske greit ut det du sier der. Nå har jeg fått skaffet en sånn Fence aktiv sub av en kompis (tube-formet) som skal inn i bilen. :)

Sånn som jeg har forstått det skal det 2 høytaler kabler inn på suben (hvor store skal disse høytalerkablene være?). Fra suben skal det gå en ledning til strøm (batteriet - hvilken pol?) og en til jord.

2 av høytalerne skal altså "være ute av drift" hvis jeg kobler på denne måten?

Finnes det noen greie koblingskjemaer på dette?:)

Endret av mazdak
Lenke til kommentar
Del på andre sider