Einar Skrevet Mars 20, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2010 Dere som overhode ikke har peiling kan finne dere en annen plass å skravle! Hei, jeg har en `91 Mercedes-Benz 300 TD Turbo, OM603.960-motor. Den bruker en del olje, antar rundt 3 desiliter på mila. Motoren har jo gått en del, ca 430 000 km, men er overhalt av meg ved ca 410 000 km, da ble det skiftet stempelringer hele veien, rådelager, topppakning, topp, alle ventiltetninger, og motoren er selvfølgelig honet opp på nytt(ved bruk av såkallt flexihone), kan være det er blitt litt mer enn det burde vært, men har det som måtte til for å få vekk slitekanten, samt mesteparten av ripene på sylinder 4 etter stempelringsbrudd. Olja ser ut til å blåse rett ut i eksosen, svetter ut mellom manifoldpakningene på sylinder 1, 2 og 3 spesielt, det virker som det er rein olje som kommer ut der. I tillegg så blåser den litt i veivhusluftinga. Merket den brukte litt vel olje etter overhalinga, men det blir jo bare mere og mere. Noen her med kvalifiserte gjetninger, hva tror dere om ventiltetninger på eksossida? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colmaloy Skrevet Mars 20, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2010 Jeg ville tatt en grundig sjekk av turboen først. Mulig lageret lekker, og dermed får du oljeutblåsning i eksosen... Hvis ventiltetningene er nye vil jeg tro de er greie. Dessuten er det ikke ofte ventiltetninger lekker så mye. OG hvis det skulle være de, ville jeg mistenkt de på innsugssiden. De på eksossiden står under trykk innenfra, og dermed ikke vanlig at olje kommer inn i forbrenningskammeret derfra... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Mars 20, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2010 Tror nok jeg ville sjekka turboen jeg og Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mars 20, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2010 Olja kommer før Turboen, altså svetter ut pakningene mellom topp og manifold store mengder av det, hadde trodd det var toppdekselpakning om det ikke var knusktørt rett under den. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.