Gå til innhold

blårøyk fra turbobil

Ranger emnet


hazzy

Anbefalte innlegg

Har en turbobil stående her hjemme nå som plutselig i går begynte å velte ut blårøyk som om det ikke var noen morgendag når jeg skulle kjøre hjem med den. Den hadde stått kaldt i ca 24t, og oppførte seg ikke sånn dagen før.

 

Nå da jeg skulle kjøre hjem, den var selvfølgelig litt tungstartet, men det har den alltid vært når det er kaldt. Med en gang bilen starter, så ser jeg at det kommer blårøyk fra under panseret ( det er en bitteliten glipe mellom eksoshus og downpipe), som bare blir værre og værre ettersom jo lenger jeg kommer. Bilen røyklegger også alt bak seg ganske greit.

 

Når jeg kom hjem etter mye håp og hilsner til fader får om at bilen overlever så tok jeg en titt under panseret hvor det meste rundt turboen var, ja, rimelig oljedekka.. Jeg tok av en bit av koblingen til IC, og det var oljedekka inni rørene der også.

 

Bilen har oppført seg sånn en gang før også, men det var etter at den hadde stått stille ca en uke PGA clutch som svikta, og den "fiksa seg selv" etter at jeg hadde fått clutchen fiksa hos en elevbedrift på skolen. Når den var ferdig (etter ca 3 (!) uker) så hadde den stått inne på liften hele tiden, så min teori er at turboen feiler når oljen er så kald at den blir for tykk... men ettersom jeg ikke er noen mekaniker, og ikke kan sende den inn til opel (ja, det er en opel) siden det er en ettermontert turbo så spør jeg dere;) Hva kan være feilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier veldig lite om hva slags bil og motor det er, men er det ettermontert kan det jo fort være noe krøll med veivhusventilasjon.

 

Dett kan både si at olja går rett i innsuget via veivhusventilasjon, eller at trykket i veivhuset har blåst ut simmerringene på turbo.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier veldig lite om hva slags bil og motor det er, men er det ettermontert kan det jo fort være noe krøll med veivhusventilasjon.

 

Dett kan både si at olja går rett i innsuget via veivhusventilasjon, eller at trykket i veivhuset har blåst ut simmerringene på turbo.

 

Ja, er en C20NE motor i en Opel Omega A, men det virker jo rart at det har skjedd en gang før, hvor det rett og slett "fiksa seg selv"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en oppdatering: Nå er bilen frisk igjen, uten at jeg har gjordt noe med den.. det virker rett og slett som at når motoren er gjennomfrossen av å stå for lenge, så begynner bilen å bruke olje i stedet for bensin, og etter ett par ganger med å starte motoren og la den bli varm, så skru den av igjen, så er den i orden... det eneste som er rart med den nå er det at varmeapparatet nekter å funke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår