Gå til innhold

Ekstra Parklys

Ranger emnet


OddiS

Anbefalte innlegg

Er det noen her, som kjenner til forskriftene anng. dette? Jeg ble nemlig stoppet tidligere i dag, og fikk pålegg om å fjeneparklys pærene i ekstra lampene mine fordi man bare kan ha to parklys foran. Noen som vet HVORFOR det er slik? Jeg har litt litt rundt, og funnet ut at det står at bilen skal ha to parklys som peker forover, men finner ingen ting der det står noe om at det IKKE er lov å ha flere.

 

Er det noen her som har kjennskap til reglene rundt dette, og evt har noe tips, og dokumentasjon til og følge på.

 

Jeg veit dette bare er en bitteliten bagatell, og det letteste bare er å ta ut pærene, vise bilen, og sette inn pærene igjen. (noen som vet hva som skjer hvis man gjør dette og blir stoppet igjen?)

 

Av min egen mening så gjør det ingen skade å ha disse ekstra parklys pærene, og det er heller ikke til noe sjenanse for noen andre heller så vidt jeg kan skjønne. Av denne grunn lager jeg denne posten for å undersøke litt.

 

Alle som har meninger, tips, og kunnskap rundt dette oppfordres til å komme med innspill her!

 

Forresten, så er bilen det er snakk om , en subaru forrester.

 

Takk! :)

Morgenstund er tull i grunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du hele parkeringslysdelen:

PARKERINGSLYS

 

3. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys.

3.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Være E-merket med symbolet A i henhold til ECE-reg.nr. 7, serie 01, tillegg 4, rettelse 2.

b) Være e-merket med symbolet A i henhold til direktiv 76/758/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/516/EØF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.

3.2 Lyset fra hver av lyktene skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over til minst 15° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel fra minst 45° innover til minst 80° utover målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse.

3.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 40 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.

3.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant.

3.5 Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent.

 

 

Det står 2 lykter foran som gir hvitt parkeringslys.Ikke 4,6,8 eller mer.Ei heller mindre.

Sånn er det.

 

Hva skal du ha mer enn 2 for?

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har jeg funnet selv. Takk uansett! Jeg har plass mulighet for å ha ekstra parklys i ekstralampene mine, og det ser tøft ut, pluss det er praktisk å ha en litt lys i dem i henhold til at jeg kan se gjenskinn fra dem mot vegger, etc, da jeg skal parkere. og disse lampene står litt foran på bilen. I hovedsak er det ikke nødvending som sagt men det er kjedelig å måtte ta det bort.

Morgenstund er tull i grunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt den tanken selv, men mulig parklysene da blir for nærme midten, ref. punkt 3.4 i posten over:

 

"3.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant."

 

Skal ut å måle i morgen :)

Morgenstund er tull i grunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår