Slippern Skrevet Februar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2010 Byttet idag den ytre mansjetten på bilen :) Det tok lang tid.. hehe.. Det du trenger av verktøy: Koppsett. Latmannsarm og en umbrako-kopp som passer til nav-bolten Torx eller umbrako (anbefales ikke men funker i et nødstilfelle) Og litt fantasi :) 1: Løsne navbolten litt, kan sitte som fy så jyng litt på latmannsarmen så ikke noe knekker :) 2: Hev opp bilen å skru av dekket. 3: Løsne begge endeleddene oppe. 4: Skru av de 6 torx skruene inntill girkassen, litt knoting da man må opp å sette bilen i fri, så vri på akslingen å sette den i 1.gir igjen, trenger ikke å ta av varmedekslet som sitter over akslingen som andre har gjort... 5: Nå kan er det bare å skru nav bolten helt ut og få ut hele knuten og akslingen.. er litt knoting men det går =). Jeg tok først å trakk den mot meg, så fikk jeg en liten bøy på drivknuten nåkk til at akslingen bøyde seg litt nedover. Så er det og ta og dytte den bakover og imellom chassiet og motoren, går akkurat! :D 6: sett akslingen i en skrustikke, klipp av den ødlagte mansjetten, skru navbolten inn igjen, da skal drivknuten løsne :) Så er det bare å skru ut bolten igjen. Så er det bare å gjøre skikkelig godt rent, jeg tok ut alle kulene, sprayet mye CRC 556 eller lignende stoff som løser opp og vaske i varmt vann :) ble rent å pent.. Pass på at alt vannet osv er borte når du monterer den på igjen. 7: Tre på den nye mansjetten og monter på alle de andre delene som fulgte den med. Klin på all grisen som ligger i pakken, neddi drivknuten å inni mansjetten.. 8: Tre akslingen forsikting inn i drivknuten og vri litt rundt til du kjenner at den blir dyttet 1cm inn, nå stoppes den i låseringen som står ytterst på akslingen, ta en hammer og bank forsiktig til den kommer helt på plass :) Så er det bare og feste de nye strammebåndene... Nå er det bare og montere alt i motsatt rekkefølge :) Jeg brukte ca 4-5 timer, er også første gang jeg gjore det så var endel knoting :) Siter Audi A4 1,8 - 98 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slippern Skrevet Februar 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2010 altfor mye knot.. skru at hjulet. så løsner du den store vanbolten i midten av skiva. derreter løsner du begge nedre bærearmene. ( kan være litt slit og få de ned men går med mye rustløser og en hammer.) når du har fått dratt ned bærearmene nede så drat du bare hele fjæørbeibet mot deg så du får vippa drivakselen til side så kommer det morsomme trikset. klipp vekk mansjetten mens akselen sitter på bilen. så setter du inn den store navbolten rett i leddet og skru den helt inn. da detter leddet av av seg selv.. så bytter du mansjett. skrur ut den lange bolten igjen og skrur det sammen i motsatt rekkefølge. brukte under 1 time på bilen min for 2 dager siden mange måter og gjøre det på ja:) noen løsner varmedekslet og andre tar vekk hele jækla fjerbenet.. Siter Audi A4 1,8 - 98 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.