Gå til innhold

Jaging på tomgang C18XE

Ranger emnet


jaktry

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Har en Opel Astra F Sportive -94mod som jeg har et problem med.

Så lenge den er kald er bilen helt fin, hurtigtomgagen ligger på ca 1500 rpm. Men når den har gått noen minutter så regulerer den seg ikke ned fra hurtigtomgang.

 

Den begynner å jage mellom 1200 og 1500 omdr.

 

Har lest ut feilkoder og det ligger en kode der. Det er nr 73 som skal være Mass air flow temperature voltage low.

 

Dette er vel innsugslufttemp sensor som sitter før MAF. Har ohmet denne og den er ca 15k ohm. Kan det være feil? Synes det virker rart at denne skal kunne gi disse symptomene.

 

Har prøvd en annen tomgangsmotor. Rengjort luftdyse under gasspjel ( den som går til veivhusventilasjonen ), prøvd en annen MAF, sjekket vakumslager, koblet vekk bremsekraftforsterker og tankutluftning, men alikevel er bilen like ille.

 

I å med at jeg har prøvd en annen MAF lurer jeg på sprekk i innsugsmanifoil eller gåen pakning. Har sprayet med startgass, men ingen reaksjon. Kommer ikke til med startgass overalt så det kan være en lekkasje alikevel.

 

Dette ble en lang post, men noen som har ideer? vært borti lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilkode 73 har et litt ukurant navn i listen på f.eks. topbuzz. Det er ikke IAT-sensoren, men MAF.

 

Umiddelbart ville jeg vel sagt tomgangsventilen, men den har du altså prøvd en annen av. Bare motoren eller hele ventilen? Den kan bli full av drit.

Ellers ville jeg kanskje gjettet på sprekk i den tynne slangen som går ned til spjeldhusstussen.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd en komplett tomgangsventil og også rengjort den gamle, men like ille. Alle vakumslanger er tette og breather jeten på innsuget er åpen.

Har prøvd med en annen MAF men fortsatt feilkode 73.

Regner nå med at det må være falsk luft.

Tror jeg får prøve å bytte manifoilpakning, hvis ingen har noe bedre forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering. Har byttet innsugspaknig, men denne var iorden. Har også kontrollert innsug for sprekker.

Så byttet jeg tempføler til ECU. Dette hjalp heller ikke.

 

Har funnet ut at når den begynner å pulsere på tomgang (når motor begynner å bli varm), hvis jeg da tar av kontakten på tomgangsmotor så går bilen på ca 2000 omdr jevnt. Hvis jeg da blokkerer/klemmer igjen alle slanger som går inn på innsuget, synker turtallet til ca 1500.

 

hadde ute tomgangsregulator og rengjorde denne enda en gang. Prøvde å ta den av og la motor gå for å se om den regulerte å kunne såvidt se at stempelet inne i regulatoren gikk. Skal dette bevege seg mye?

 

Som sagt har jeg prøvd veldig mye nå å klarer ikke å fatte hva som er galt, så hvis noen har en ide så er det bare å fyre løs.

 

Det som er gjort er: prøvd en annen LMM, tomgangsregulator og IAT. Byttet innsugspakning, tempføler vann og termostat. Kontrollert at det ikke er falsk luft. Reagerer ikke på startgass. Åpnet slange til breather jeten på innsuget (den til veivhusvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vil MEST sannsynlig legge igjen en feilkode, men ikke garantert... Da vi tappa min for feilkoder, fikk vi opp at det var MAF som kødda. Men da en ny ble montert, var bilen like koko.

Lånte da en Lambda hos en kompis, og alt var i skjønneste orden... Sier ikke at der nødvendigvis er det samme på din, men det er i alle fall vedt et forsøk, hvis du kjenner noen du kan låne en av for å prøve ;)

Min er periodosk furtete... av og til går den fint på tomgang, og andre ganger raser den på 1500 - 2000rpm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde å dra av ledningen til lamdasonden mens motoren jaget. Det hjalp ikke. Den jager like ille. Men hvis jeg tar av LMM kontakten synker tomgangen til omtrent normal. Setter jeg kontakten på igjen, går det et par sekunder, så øker tomgangen og den begynner å jage.

Har altså prøvd en annen LMM...hmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Heisann igjen folkens!

 

Sliter fortsatt med samme problem, jaging på tomgang. Nå er det nummeret før jeg gir opp.

Har byttet lambdasonde, hjalp ikke det spor. Alle vakumslanger er byttet, innsugspakning osv. Eneste sjangs for falsk luft er hvis innsug er sprekt, men kan ikke se noe.

 

Har sprettet opp ledningsnett å sjekket, men i orden:S

 

Siste jeg gjorde var å skru av tomgangsregulator og blokkere hullet den får luft i (det som går under gasspjel).

Da stod den fortsatt å jaga på 1500!!!!!

 

Å hvis jeg tar av LMM, stopper den nesten, setter jeg på kontakten går det noen sekunder å så er det som en bryter skrus på, å den raser opp til 1500 å jager...

 

Noen som har non forslag før jeg blir gal......hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår